villmannen Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 Kan noken forklara meg ka detta er? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 Når superhete gasser sliper / kutter i matrialer. Brukes vanligvis i sammenheng med revolvere som skyter lette kuler inmari fort. Da kan ramma over tønna, i overgangen tønne / Konus rett og slett bli slitt ned. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
avtrekkern Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 Noe som alltid har undret meg her, hvorfor blir det aldri nevnt slik kutting av yoken ( den stangen som tønna roterer rundt. Den sitter jo mye nærmere enn ramme toppen. Aldri hørt noen som har en gang nevnt gasskutting her. Bare en tanke som slo meg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 Noe som alltid har undret meg her, hvorfor blir det aldri nevnt slik kutting av yoken ( den stangen som tønna roterer rundt. Den sitter jo mye nærmere enn ramme toppen. antagelig fordi cylinderen på de mange revolvere har en ring i front, en slags hylse som ligger rundt cylinderaksen, og hindrer at kruttgassen får blåst direkte mot cylinderakse/yoke. denne ringen har et navn som jeg har glemt... denne ringen vil da få slitasje fordelt over seks forskjellige punkter, da den rotetrer med cylinderen- imot rammens ene punkt. den eksisterer ikke på alle revolvere, f.eks min model10 har den ikke, mens¨de fleste singelactionrevolvere har den. forståelig, eller uttrykker jeg meg uklart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C.Patron Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 Gas ringen beskytter nok en del ja, har imidlertid sett kutting på en mod 19 jeg hadde en gang. Kuttingen er skjelden noe problem i ramme, kan imidlertid være det når presskon blir kraftig erodert. Den ene av mine FA 83er i 357, har kutting i kon. Gir noe tap av hastighet. Den er ikke skutt med lette kuler, men store doser N og H 110 og 180 - 200 grs kuler i trykk rundt 60000 psi. Presisjon er fortsatt bra. Problemet ble nok svært fokusert da Ruger hadde sin SRM 357 maximum på markedet. Enkelte tomsete våpenskribenter, brukte den desverre introduserte 125 grs ammoen og tilsvarende hjemmeladninger og klarte på kort tid å brenne vekk deler av presskon og fikk samtidig noe kutting i ramme topp. Siste stoppet ganske raskt, men løpa ble ødelagt av slike ladninger (dette var ammo type som aldri var tiltenkt for bruken av skaperen Elgin Gates) Ved bruk av tunge og gjerne bly kuler, var problemet nesten eliminert. Flere faktorer spiller inn, bla sylinderlengde, trykk, krutt type (ball er vist lite gunstig) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 Gas ringen beskytter nok en del ja, har imidlertid sett kutting på en mod 19 jeg hadde en gang. min m10 har ikke gassring montert på cylinderen, her kommer gassen rett på yoken. regner med at det er likt på m19, som også er k-ramme? min j-ramme m31 har gassring, synes å huske at det er det på L-rammene også? uansett, k-rammen er jo i utganspunktet beregnet på relativt slappe ladninger(357n kom jo etterhvert), det er kanskej grunnen til farvær av gasring på m10?(huff, jeg drar visst alle tråder ut i nerding for tiden.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 Mener å huske at man har advart mot å bruke de lette 125gr kulene i .357 i M19 nettop på grunn av dette. Standard .357 magnum går bra, med 158gr kule. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivalo-olavi Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 I have Dan Wesson .357SuperMagnum-revolver. If I reload 125gr bullets with high speed loads, gas cutting is very strong, I think. If I will to shoot those bullets, I use my T/C G2- pistol .357 Rem Maximum (SuperMagnum). Jag har DW SuperMag-revolver. När jag laddar 125gr kulor med hög fart, "gas cutting" är mycket stark, jag tänker. När jag vill skjuta 125gr kulor, jag gör det med min T/C G2 .357 Rem Maximum-pistol. PS: Jag är fösta gånger här, och kan endast skriva so dåligt på svenska och engelska. Kan jag vara här eller måste jag gå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 Jag tycker din svenska er bra, but english is probably prefered. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C.Patron Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 Hello, do you shoot the guns in competition? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wadcutter Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 Gas cutting happens when gas escape between the bullet and the bore (rifling). It happens for three reasons: 1: The bullet is to small for the barrel 2. The bullet is to hard, not deforming in the barrel to properly seal up the base of the bullet. 3. The bullet is to dense, breaking apart in the barred due to to high preassure I had problems with gas cutting when trying cast bullets in my revolver. My barrel is .356". Bullets with .355" diameter left lead in the barrel due to gas cutting. Sizing my bullets to .3565" worked perfect. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivalo-olavi Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Hello, do you shoot the guns in competition? I shoot just for fun with my 6 short and 8 long guns, because I have a couple of days 71 years. I reload all my cartridges. Ofcourse not .22LR or 12/70. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C.Patron Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Ok, tought you might be a silhouette shooter along with the other great finnish World Champs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.