Jump to content

Gas cutting


villmannen

Recommended Posts

Noe som alltid har undret meg her, hvorfor blir det aldri nevnt slik kutting av yoken ( den stangen som tønna roterer rundt. Den sitter jo mye nærmere enn ramme toppen.

 

antagelig fordi cylinderen på de mange revolvere har en ring i front, en slags hylse som ligger rundt cylinderaksen, og hindrer at kruttgassen får blåst direkte mot cylinderakse/yoke. denne ringen har et navn som jeg har glemt...

 

denne ringen vil da få slitasje fordelt over seks forskjellige punkter, da den rotetrer med cylinderen- imot rammens ene punkt.

 

den eksisterer ikke på alle revolvere, f.eks min model10 har den ikke, mens¨de fleste singelactionrevolvere har den.

 

forståelig, eller uttrykker jeg meg uklart?

Link to comment
Share on other sites

Gas ringen beskytter nok en del ja, har imidlertid sett kutting på en mod 19 jeg hadde en gang. Kuttingen er skjelden noe problem i ramme, kan imidlertid være det når presskon blir kraftig erodert. Den ene av mine FA 83er i 357, har kutting i kon. Gir noe tap av hastighet. Den er ikke skutt med lette kuler, men store doser N og H 110 og 180 - 200 grs kuler i trykk rundt 60000 psi. Presisjon er fortsatt bra.

Problemet ble nok svært fokusert da Ruger hadde sin SRM 357 maximum på markedet. Enkelte tomsete våpenskribenter, brukte den desverre introduserte 125 grs ammoen og tilsvarende hjemmeladninger og klarte på kort tid å brenne vekk deler av presskon og fikk samtidig noe kutting i ramme topp. Siste stoppet ganske raskt, men løpa ble ødelagt av slike ladninger (dette var ammo type som aldri var tiltenkt for bruken av skaperen Elgin Gates) Ved bruk av tunge og gjerne bly kuler, var problemet nesten eliminert. Flere faktorer spiller inn, bla sylinderlengde, trykk, krutt type (ball er vist lite gunstig)

Link to comment
Share on other sites

Gas ringen beskytter nok en del ja, har imidlertid sett kutting på en mod 19 jeg hadde en gang.

 

min m10 har ikke gassring montert på cylinderen, her kommer gassen rett på yoken. regner med at det er likt på m19, som også er k-ramme? min j-ramme m31 har gassring, synes å huske at det er det på L-rammene også? uansett, k-rammen er jo i utganspunktet beregnet på relativt slappe ladninger(357n kom jo etterhvert), det er kanskej grunnen til farvær av gasring på m10?(huff, jeg drar visst alle tråder ut i nerding for tiden.)

Link to comment
Share on other sites

I have Dan Wesson .357SuperMagnum-revolver. If I reload 125gr bullets with high speed loads, gas cutting is very strong, I think. If I will to shoot those bullets, I use my T/C G2- pistol .357 Rem Maximum (SuperMagnum).

 

Jag har DW SuperMag-revolver. När jag laddar 125gr kulor med hög fart, "gas cutting" är mycket stark, jag tänker. När jag vill skjuta 125gr kulor, jag gör det med min T/C G2 .357 Rem Maximum-pistol.

PS:

Jag är fösta gånger här, och kan endast skriva so dåligt på svenska och engelska. Kan jag vara här eller måste jag gå? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Gas cutting happens when gas escape between the bullet and the bore (rifling). It happens for three reasons:

 

1: The bullet is to small for the barrel

2. The bullet is to hard, not deforming in the barrel to properly seal up the base of the bullet.

3. The bullet is to dense, breaking apart in the barred due to to high preassure

 

I had problems with gas cutting when trying cast bullets in my revolver. My barrel is .356".

Bullets with .355" diameter left lead in the barrel due to gas cutting. Sizing my bullets to .3565" worked perfect.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...