Jump to content

Baksikte -Hvordan skru av?


killermax

Recommended Posts

Hvordan skru av baksikte og frontsiktet på en mauser?

Noen som vet hvor man får kjøpt ett slikt spesial verktøy?

Kan tenke meg at det ser ut som et flattjern ca 6,5mm bredt og har utsparing i midten slik at det er 2 tapper på ca 1,5mm på hver side. Har søkt litt rundt uten resultat.

Ellers er jeg åpen for tips på hvordan ellers få skrudd dette av, da det står litt i veien (baksikte) for å få hatt på deksel på kikkerten. :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Hva gjør man med messing boltene som står opp?

skrur man dem ut eller kapper man dem, hvis man skrur dem ut, hva gjør man med hullene som blir igjen?

 

Har tenkt på høyere montasje men da blir ikke skytestillingen like bra , så da må jeg ha justerbar kolbe også :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror grunnen til at du ikke har fått noen svar er at ingen har vært borti noe liknende før. Dette er nemlig ganske sært. Jeg har skrudd på mye rart, og jeg har ikke sett denne festeløsningen for sikter før. Dette er nok noe som Voere har funnet på for å slippe å lime eller lodde.

 

Jeg personlig ville ikke kappet boltene. Ser du om de er gjenget ned i pipa, eller kanskje loddet eller limt ned i hullene? Jeg ville uansett funnet frem Dremel og skive, og skåret et tverrspor i toppen av boltene, for å kunne bruke vanlig flat skrutrekker på dem. Sannsynligvis vil de fortsatt ikke rikke seg, og da er det på tide å ta frem propanbrenner og varme skikkelig på boltene (ikke på pipa), og deretter prøve med skrutrekkeren igjen.

 

Når boltene forhåpentligvis er ute, bør hullene plugges med blindskruer. Det er ikke egentlig nødvendig, men jeg syns det ser penere ut. Er du heldig, kan du finne blindskruer i riktig gjengedimensjon, ellers kan du lage dem av vanlige skruer eller av boltene som satt der - hvis de skulle vise seg å være av stål.

 

Forresten du... "midtsikte" er ikke et vanlig begrep. Det heter baksikte eller skur.

Link to comment
Share on other sites

Tusentakk for svar Elgen :D

 

Har ikke så veldig mye kunskap om våpenmekking utenom på noen gamle Star Baikal hagler.

 

Jeg hadde en følelse på at det ikke heter midtsikte, men kom ikke på noe annet å kalle det :oops:

 

Har ikke hatt den rifla så lenge , da jeg akurat har overtatt den.

Plana er å gi den ei generell oppussing, dvs kapping av løp , kroning og gjenging for lyddemper.

 

Etter å ha lest Dr. Raudnakke's mirakel prosjekter må jeg nok gi stokken litt behandling også , da denne har gammel lakk.

 

Etter litt leting så tror jeg rifla er av modell M2155, bygd på Mauser K98

 

 

Det er mange Voere rifler som har slik innfesting av siktemidler ser jeg på hjemmesiden deres.

Link to comment
Share on other sites

Baksiktet må du nok skru løs med ett verktøy du lager deg for å passe i spora. Tappene prøver du å skru ut slik som nevnt av Elgen. Skruehulla tetter du som med små blindskruer.

 

Om planen ellers er som du har skrivd: å kappe løpet, så er jo ikke den tappen etter forsiktet noe problem. Da vil den jo forsvinne av seg selv. Med mindre det bare er 1 cm du skal kappe.

 

Plana er å gi den ei generell oppussing, dvs kapping av løp , kroning og gjenging for lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...