Jump to content

Gaupehund.


jeger25

Recommended Posts

hur snabt driver en snab russtövar?? dom som jag är set är inte snab.

 

Har ikke målt km/t på bikkja og det blir jo helt meningsløst å måle det? om den jager i 18 eller 23 km/t hva utgjør det? Om bikkjene bak ikke klarer å henge på første hund betyr ikke en dritt så lenge de kommer til samme punkt med losdyret!

 

Vel, det blir jo nesten som å slippe en støver og en dachs sammen på ett revedrev for å sette det veldig på spissen. Men jakter du med en hund så har nå hvertfall jeg erfart at reven går fortere i hi for en hund som greier å holde trykket oppe enn en hund som jager sakte. Personlig foretrekker jeg hunder som får reven fort under bakken enn at det skal gå på km/milevis før reven omsider finner seg ei ur hvor det er håpløst å slippe en terrier.

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål, er dere også av denne oppfatningen? at katta går sjelden i treet?

 

Det spørsmålet lar seg besvare lett . Det er at katta får for stor avstand til hund/hundene. Men dette er jo også terrengavhengig også.

Har du hundene tett opp til katta vil den møte hundene på bakken,eller hoppe opp i tre.

 

jan arve. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her på helgeland er det vel bare en gaupehund som er "navngjeten"og det var en dunker hannhund ved navn Hunter(dau for en del år siden). Noen av de gutta som har jagd gaupe lengst og mest på disse trakter forteller at denne hunden hadde en egen evne til å finne alternative veier når gaupa gikk slik at han ikke kom etter direkte på sporet. Omveiene kunne bli veldig store ble det sagt,og han gav seg sjelden.

 

Dette er alfa omega egenskap en god gaupehund må ha, da det alltid ikke går an for hunden å følge gaupas spor alltid.

 

jan arve :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

denna marken som vi jagar vill lo möta hunden 99%säkerhet i marken.när hunden ligger för långt baket lon börjar också problemet därför tycker jag om hundar som är snabb och tar fast lon.roligt skjut dom i ståndskal :D

 

Ikke alle som är så heldig at ha så flat mark som dig da,slaktar????

Det terrenget som lodjuret bruker der jeg jakter i norge , är så och si nästen oframkommeligt for hundar och folk. Så lodjuret blir skjutn på drev med hundar långt etter lodjuret.

 

Jan Arve :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har fundert mye på dette selv å undersøkt en del. Har jaktet med støver og spisshund. Støveren blir som regel lengere og lengere bak da gaupa har full kontrol over hvor den er. Men hvis støveren tar overvær så får den fart på sakene å det er abselutt det beste slik jeg har opplevd/erfart.

Med spisshund så har jeg prøvd laikaen og det fungerer egentlig nokså bra for den er en "stille forfølger" og da er ikke gaupa helt trygg på hvor hunden er før den nesten henger over ryggen på a. For å få gaupa til å gå i tre så er en avhengi av at hunden "sprenger" gaupa. 30 - 50 cm løssnø og spore nesten fram til liggeplassen og slippe hund men vær forsiktig hvis den ligger på mat. Da støkker hund opp gaupa og henger i halen på den i 150 - 300meter og rett i tre.Har fått til det et par gannger men det må være rette forholda skal det gå. Gaupa er en kort distanse sprinter og gir fort opp men dette er avhengi av at den ikke blir støkt før hunden kommer for da får den forspranget.

 

Hunde type er vanskelig å velge for hunden må være rovdyr skarp, rask, kunne gå på overvær og ha en evne til alternative ruter. Et must er at hunden er langbeint og lett så den takler snøen godt men de fleste kriteriene er å blir en blanding av flere raser men jeg tror det er opp til vært enkelt individ om den er egnet eller ikke.

Noe spesiel rase kan vet jeg ikke men se på de langbeinte støvere og velg en med gode rovdyrlinjer og forholdsvis skarp hund. Det viktigeste er treninga av hunden og at den blir brukt mye det spenende å høre losen som nermer seg postrekka.

 

Lykke til med valg av hund og trenning

Link to comment
Share on other sites

ok LODJURSJÄGERN jag förstor.vi har alla terreng formen men stort sätt kanska bra till hunden som kan drev snabt.

 

Hej SLAKTAR.

Tror inte at ni har terrengen vi jagar på i norge, hemma hos er .

Det är krångligt tärreng her i norge ,i forhold til deras i finland!!!!!!

Får inte til at legga inn bilder av tärrengen jag jagar i, så skulle du ha fått sett skikkelige gaupetärreng ! Kan ikke å legge ved bilder enda !

Jan Arve :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hur snabt driver en snab russtövar?? dom som jag är set är inte snab.

 

Har ikke målt km/t på bikkja og det blir jo helt meningsløst å måle det? om den jager i 18 eller 23 km/t hva utgjør det? Om bikkjene bak ikke klarer å henge på første hund betyr ikke en dritt så lenge de kommer til samme punkt med losdyret!

 

Vel, det blir jo nesten som å slippe en støver og en dachs sammen på ett revedrev for å sette det veldig på spissen. Men jakter du med en hund så har nå hvertfall jeg erfart at reven går fortere i hi for en hund som greier å holde trykket oppe enn en hund som jager sakte. Personlig foretrekker jeg hunder som får reven fort under bakken enn at det skal gå på km/milevis før reven omsider finner seg ei ur hvor det er håpløst å slippe en terrier.

 

Nå jakter jeg med en slik, http://www.youtube.com/user/Utehaika#p/u/7/emW-2lHWDo0 har hatt utallige reveloser og de varer "aldri" over 20 min.... da er de i berg....så jeg vet utmerket om hvor fort det kan gå...

Link to comment
Share on other sites

 

Har ikke målt km/t på bikkja og det blir jo helt meningsløst å måle det? om den jager i 18 eller 23 km/t hva utgjør det? Om bikkjene bak ikke klarer å henge på første hund betyr ikke en dritt så lenge de kommer til samme punkt med losdyret!

 

Vel, det blir jo nesten som å slippe en støver og en dachs sammen på ett revedrev for å sette det veldig på spissen. Men jakter du med en hund så har nå hvertfall jeg erfart at reven går fortere i hi for en hund som greier å holde trykket oppe enn en hund som jager sakte. Personlig foretrekker jeg hunder som får reven fort under bakken enn at det skal gå på km/milevis før reven omsider finner seg ei ur hvor det er håpløst å slippe en terrier.

 

Nå jakter jeg med en slik, http://www.youtube.com/user/Utehaika#p/u/7/emW-2lHWDo0 har hatt utallige reveloser og de varer "aldri" over 20 min.... da er de i berg....så jeg vet utmerket om hvor fort det kan gå...

 

Det er jo ikke det jeg sier at du ikke vet hvor fort bikkja jager reven i hi, men at du aldri har hatt reveloser over 20 minutter må du nesten komme med ei forklaring selv, terrengforhold osv, vil det også si at bikkja di aldri har mistet en rev under drev også?

Link to comment
Share on other sites

Polar..

 

Skrev vel aldri i "hermetegn"..

Skal ikke lage stor debatt ut av dette, men terrengforhold spiller veldig inn. Videre har jeg sluppet bikkja et 20 talls ganger ved åte uta for huset, da varsler bikkja meg om at noe er på gang!! Da får du se hvor fort bikkja de kan springe.-).... det turer rundt i sida for å prøve å riste av seg bikkje og så bærer det til en bestemt plass og der "forsvinner han"

Ellers har de andre tilfellene vært at det turer det greit ei stund, avhenger av hvor nært hunden er i fra starten, men det går i berg 99 prosent av gangene. Videre skal det sies at føret vært optimalt for hunden, det gjør at reven sliter mye mer og føler seg presset.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Da har nye JJ kommet i postkassen og om det terrenget som vises der er representativt for steder american foxhound er "verdens beste" på gaupe ja da er det ikke mye til hund.

På så flatt terreng kunne jo dachstispa mi fått gaupa i ved :lol:

välkommen till finland jaga lo men ett vilkor vi jaga med din dachstispe :lol: om du vill kan vi prova samma gongen jaga vargen också med din hundar 8)
Link to comment
Share on other sites

Da har nye JJ kommet i postkassen og om det terrenget som vises der er representativt for steder american foxhound er "verdens beste" på gaupe ja da er det ikke mye til hund.

På så flatt terreng kunne jo dachstispa mi fått gaupa i ved :lol:

välkommen till finland jaga lo men ett vilkor vi jaga med din dachstispe :lol: om du vill kan vi prova samma gongen jaga vargen också med din hundar 8)

 

 

Ho jagar både varg och lo så det är inga problem 8)

Men jag uppmuntrar inte til det för jag vil gärna ha henne kvar i livet.

Sen har jag andra hundar att jaga lo med också så det behövs inte.

Men det hadde vart morsomt å få jakte gaupe i så lett terreng en gang. Det må jo väre omtrent som å stjele godteri fra småbarn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har nye JJ kommet i postkassen og om det terrenget som vises der er representativt for steder american foxhound er "verdens beste" på gaupe ja da er det ikke mye til hund.

På så flatt terreng kunne jo dachstispa mi fått gaupa i ved :lol:

 

Gleder meg til å lese artikkelen. :D

 

Gaupeterrenget her nordpå er noe helt annet enn terrenget i Finland, det er jeg rimelig sikker på uten å ha sett lo jaktmarkene til Slaktar. Men jeg ser frem til den dagen jeg får muligheter å teste min A Foxhound på gaupe, og jeg ser frem til å kunne skrive om det her også :twisted:

Link to comment
Share on other sites

 

Gleder meg til å lese artikkelen. :D

 

Gaupeterrenget her nordpå er noe helt annet enn terrenget i Finland, det er jeg rimelig sikker på uten å ha sett lo jaktmarkene til Slaktar. Men jeg ser frem til den dagen jeg får muligheter å teste min A Foxhound på gaupe, og jeg ser frem til å kunne skrive om det her også :twisted:

 

 

Jo jeg trur sikkert american foxhound kan väre bra på gaupe, men det eneste som fungerer det er det nokk ikke.

Link to comment
Share on other sites

 

Gleder meg til å lese artikkelen. :D

 

Gaupeterrenget her nordpå er noe helt annet enn terrenget i Finland, det er jeg rimelig sikker på uten å ha sett lo jaktmarkene til Slaktar. Men jeg ser frem til den dagen jeg får muligheter å teste min A Foxhound på gaupe, og jeg ser frem til å kunne skrive om det her også :twisted:

 

 

Jo jeg trur sikkert american foxhound kan väre bra på gaupe, men det eneste som fungerer det er det nokk ikke.

 

Det er vel ikke noen som har påstått at A Fox er det eneste som fungerer på gaupe?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...