Jump to content

RIFLELKJØP trenger GODE RÅD :)


NordicHunter

Recommended Posts

Skal kjøpe meg ei ny rifle snart , syns langholds skytinga er veldig fasinerende men hvordan er disse våpnene på jakt? tenker at de fort blir tung og "klumpete" =) ?

 

så i første omgang trenger jeg med ei ALLAROUND rifle som funker bra på litt avstand , er lett og hendig.Funker på fjellet og i skogen :) Gjerne ferdig med tofot...

kaliber ?? hmmm 338 Lapua eller 6,5 vist ingen har noen bedre forslag ??

 

Kikkert ?? totalpris burde ikke overstige 15 tusen da jeg sparer til ei skikkelig langholdsrifle av et eller anna slag :)

 

 

TAKK FOR ALLE INNSPILL!! :)8)

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver noe helt nytt................motsatt logikk kanskje:

 

1. Ikke be om råd. Du får bare råd om å kjøpe det som koster for mye.

2. Alle børser går der dem skal. Vist ikke hadde dem ikke vært på markedet. Ergo...alt vil funke.

3. Bestem deg for om hvordan du vil ha børsa. Magasin mating, topmating el. begge deler.

4. Bestem deg for om det er viktigt å ha trestokk, laminat stokk eller synt stokk.

5. Gå så ut og hold i dem. Se hva du liker og hva som passer deg og holde i.

 

Noe annet en dette kan man ikke si uten at det blir hakk i plata i masse innlegg som går akkurat på det samme. Det er penger du vil legge i det og den følelsen du har med det du holder i som tilslutt blir viktigt.

 

Jeg er forsåvidt enig i at det enkleste er å skrive et innlegg fremfor å søke på ting, så jeg forstår jo det, og slik vil det forsette videre også. Men saken er at det ikke er noe godt svar, for alt vil funke. Det er hva du legger i det som blir viktigt for deg.

 

Man kan starte nederst og si:

- Kjøp en Magne Landrø Mauser til 1000,- og sett på en Smith & Bender el. zeiss kikkert til 13-14 tusen

- Eller kjøpe en Ruger eller weatherby pakke til 4000,- og legg resten i kikkerten.

- Eller kjøp en Howa, Tikka, Remington pakke til 7-9 lapper og resten i kikkerten (her begynner magasin løsningene såvidt å komme)

- Eller gå et steg videre til Browning A-bolt, sako, schultz & Larsen, Røssler, heym (her er dem fleste med magasin løsning)

- Så nærmer man seg Sauer, Mauser og Blaser kost nivå.

Hva svar kan man gi ?....alt funker jo....og kanskje det som funker best er M98 børsa til 1000 kr.

Så det blir lommeboka di som avgjør.

Link to comment
Share on other sites

Enig med S.O.N her! Har sett meg god å lei på disse råd-til-rifle-trådene.

 

Først, tenk alle bruksområder den kommer til å ha. Tenk gjerne fremover også, men ikke for langt, for da kommer alltid absurde tanker :wink:

 

Så Tenk en drømmerifle. Hvordan magasinløsning ville den hatt? Hvor skulle sikringen sittet? Hvilken type stokk skulle den hatt? Nytt eller brukt? Mulighet for pipebytte system? Så når alt dette er satt sammen, leter du etter en rifle som tilfredsstiller de fleste av disse kravene. Når du har funnet den, så gå å klå på den. Gir den ikke god-følelsen, forkast den. Med ny rifle skal du ikke trenge å finne god-følelsen, den skal komme med en gang!

 

Ellers, del budskjettet i 2. Halvparten på kikkert og halvparten på rifle. Demper/to-fot etc. kan du sette på etterhvert. Kjøp så god kikkert du kan gi deg råd til. Til vanlig jakt har skytteren myyyye mer å si en rifla når det kommer til pressisjon. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...