Jump to content

Steyr AUG


pumpehagle

Recommended Posts

Har prøvd AUG for noen år siden. (2003-4 en gang)

 

Presisjonen er innenfor 8ern på 200 meter skutt liggende med anlegg. kan være dårlig ammo som ble brukt.

 

liker denne godt selv. god å skyte med, men mangler vekt foran som man er vant med. den jeg prøvde var uten comp så det var en del løft i løpet.

 

snakket med ett par som har dem og dem sier den er litt ubehagelig å skyte med når du skal skyte med ventresskulder. utkastet er langt bak og da får du hylsa i fleisen hvis du ikke finner en rar stilling som funker for deg.

 

driftsikkerhet/tilbehør for noen andre ta :wink:

 

fristet selv med denne, men har nå søknad inne for å få kjøpt meg en ar15

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt erfaring med AUG.

Ikke mye, men nok til å svare spm. dine her.

 

Selv importerer og selger undertegnede AUG, så priser kan du få på PM ved interesse.

 

Som klatrechris skriver her er den veldig behagelig og myk og skyte med.

Som bullpup designet er kjent for, mangler vekten foran, noe som vil forbedre stabiliteten i siktebildet ditt.

AUG'en kan lett gjenges for komp, f.eks JP komp eller andre AR-15 komper.

 

Utkasteren sitter langt bak på kolben så for links skyttere blir det kinking skytestil om du ikke bestiller børsa som links våpen.

Avtrekket er hardt - veldig hardt!

Anbefaler derfor å kjøpe "Trigger Tamer", liten plastikkbit som erstatter original delen i avtrekket (Retaining Bolt Lock) og reduserer avtrekket fra 9lbs til 6lbs.

OBS! Våpenets sikkerhet BLIR redusert ved bruk av denne avtrekks modifiseringen.

 

Presisjonen er upåklagelig.

Ved vanlig skyting med treningsammo samler du greit innenfor 8-10cm på 200m.

Og driftsikkerheten? - Har ikke opplevd funksjonsfeil så langt på de vi har prøvd og solgt.

Link to comment
Share on other sites

Fatter fortsatt ikke hvorfor jeg solgte min! :cry:

normal_Tunderbrd_s_Steyr_AUG_II.jpg

 

Utmerket å skyte med, lett å forsére trange Stages med, perfekt balanse og god magasinkapasitet

samt et rått utseende gjør dette til min favoritt til Praktisk!

Er det disse som topper resultatlistene i de store mesterskapene? Neida!

Men det er ikke alltid det gjør noe. Å trives med et våpen er veldig viktig mener jeg!

 

Det eneste som er fryktelig synd er at disse har blitt svindyre om man skal kjøpe nytt i Norge! :shock:

Jeg synes ikke de er verd 8-10 000,- mer enn en AR av noe slag!

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del med AUG. Kort oppsummert:

 

Pro:

 

- God presisjon. Holder lett 10ern på 100m (har skutt treskuddssamlinger i innertier).

- Meget god balanse.

- Kort og hendig.

- Veldig driftssikker.

- Gode magasiner.

 

Minus:

 

- Hardt avtrekk. I forhold til AR15 er avtrekk rett frem dårlig.

- A1-siktet gir en stooor bakdel på lange hold.

- Jobb med bipod og comp.

- Tregere magasinskift enn AR.

 

 

Konklusjon:

 

Om du vil ha AUG, så kjøp A2. Det er en enorm fordel å ha et kvalitetssikte på toppen. Ellers vil den være litt bak AR på omtrent alle andre punkter som teller i konkurransesammenheng. Man har definitivt en bakdel som AUG skytter, men den behøver ikke være så voldsom som folk skal ha det til. Jeg kjenner i alle fall en AUG-skytter som jevnlig plasserer seg på den øverste delen av listen i de fleste konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg og en kompis kjøpte hver vår nye Sorte Aug A2 hos Safty & security service i oslo for 12000kr pr. stk. i 2001 på samme dag! (Vi eier de fortsatt. Kompisen min har kjøpt en Bushmaster i tillegg :lol: ).

Skulle egentlig ha en AR-15 (bushmaster), men ingen klarte å levere ei børse på grunn av full stans av eksport fra USA på grunn av sep.11, så derfor blei det Aug. Men har ikke angret på det kjøpet.

Den har en meget bra presisjon.

Avtrekket har jeg montert TriggerTamer på og i tillegg fjernet en fjær fra avtrekker hanen.(det er montert 2 stk)

Da blei avtrekket lett, men fortsatt en del kryp. Alikevel synes jeg det er godt innenfor til praktisk bruk.

AUG'en kan lett gjenges for komp, f.eks JP komp eller andre AR-15 komper.

Ville sjekket litt før jeg kappet og gjenget om var jeg deg.

Jeg kjøpte en orginal JP comp spesiellt til AUG (links gjenger) hos Winge Våpen, vet ikke om du får kjøpt disse lenger, men det var ihvertfall genialt da jeg fra før hadde kjøpt en BR reflex T8 lyddemper som du bruker orginal flamme demperen til å skru fast demperen på! Dermed kan jeg hurtig bytte mellom orginal/JP og lyddemper.

Har i tillegg funnet ut at det orginale 42skudds magasinet kan være meget bra til stager som krever rett over 30skudd da du slipper magasinbytte.

Har heller aldri opplevd klikk eller funksjons feil med børsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...