Jump to content

Pardini,Benelli & Hämmerli-Hvilken skal man kjøpe? (LØST)


Stian Andersen

Recommended Posts

Løst

 

Som skrevet ser jeg at Pardini,Walther,Benelli og Hämmerli er de merkene det går mest av i min klubb.

Hvilken vil dere anbefale? Her er sikkert meningene som baken og alle har sine positive og negative sider.

Jeg skyter masse/ofte ca 5 dager i uken, 400-500 skudd i uka nå men skal opp i 1000-1500 skudd uka når jeg får eget våpen.

Nå låner jeg en GSP fra klubben og har begrensninger på skytetider/ammo da jeg ikke kan trene alene samt må kjøpe ammo av klubb.

 

Våpensøknadene er åpene og i kaliber:

cal 22

cal 32 S&W long

9mm

 

Til noen av disse cal.22 våpnene finnes utbyttbare ”topper” i cal 32 S&W long

Finnes det et kort svar på hvilket merke/modell i 22. som kan ombygges på bane, dvs kun ved å bytte magasin og toppen?

Da hadde jeg sluppet å kjøpe 2 pistoler (22 og 32)

 

Jeg bor i Trondheim men har planer om å kjøre til Oslo for å handle våpen/teste grep da det ser ut som det er fler butikker der.

Det er en del som har Pardini i klubben, min erfaring med det merke i 22. er at magasinet er litt trangt i lengde så en del ammo passer ikke

som resulterer i at patronen ikke blir hentet opp da spissen på kula har friksjon i veggen forran i magasinet.

Dette problemet løser en del folk ved å demontere magasinet, sette noe inni det så det smaleste partiet ikke blir smalere og stramme litt i skrustikken så magasinet blir litt lenger , og smalere på det bredeste punktet.

Sånn kan man løse det problemet, men det krever somregel pussing etter 300 skudd av skytternes erfaring.

Så dette våpenet føles litt "trangt" og kiler seg lett, krever en del vedlikehold.

Funksjonsfeil er litt mer vanskelig å fikse raskt da det kun er innsyn fra siden.

Samt den ikke stopper i bakre stilling på siste skuddet (kan modifiseres med hjemmemekk) og de som glemmer å telle skyter klikk på 6tte skudd og

vil etter vært ødelegge tennåla. Folk i klubben har sannsynligvis byttet det pga den "tabben"

 

Walther har et litt frynsete rykte, ingen jeg vet om valgte det men de nye modellene sies å være gode og i VM på Rena møtte de fleste kineserene opp med walter og etter hva jeg forstod gjorde det bra.

Skyter med det nå (GSP) , men synnes den er litt for lett, liker ladegrepet.

 

Benelli er den jeg har planer om å kjøpe akkuratt nå. M90 WC .22

Helt ny ca 17000, har tilbud på en strøken brukt til 9.900

Det sies at M95E enkelt kan oppgraderes med utbytting av grep + avtrekker

Hva er egentlig forskjellen på M95E og M90 Wc?

Står den Eèn for elektronisk avtrekk? Har hørt at det ikke er å anbefale.

Lett å fikse funksjonsfeil på denne da man har godt innsyn ovenefra.

 

Og til slutt Hämmerli, har et tilbud på en sp 20 sport.(14.500,-) Noen som vet hva den "sport" står for?

Har testet en slik og jeg likte ikke siktene, sporet i baksikte var på en måte smalt og grepet føltes litt for plastaktig (ikke rart)

Jeg prøvde et xl-grep og bruker sikkert M-L så det kan være grunnen.

Noen sier at den kan være forrtung, men ser de kommer med flere forskjellige vekter til å ha på forran.

 

 

Unnskyld for feil bruk av uttrykk og benevninger, er nybegynner.

9mm har jeg ikke sett på enda.

Noen ideer eller tips?[/color]

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Walther har et litt frynsete rykte, ingen jeg kjenner valgte det men de nye modellene sies å være gode og i VM på Rena møtte de fleste kineserene opp med walter og etter hva jeg forstod gjorde det bra.

Skyter med det nå (GSP) , men synnes den er litt for lett

 

Benelli er den jeg har planer om å kjøpe akkuratt nå. M90 WC .22

Helt ny ca 17000, har tilbud på en strøken brukt til 9.900

Det sies at M95E enkelt kan oppgraderes med utbytting av grep + avtrekker

Hva er egentlig forskjellen på M95E og M90 Wc?

Står den Eèn for elektronisk avtrekk? Har hørt at det ikke er å anbefale.

Lett å fikse funksjonsfeil på denne da man har godt innsyn ovenefra.

 

E står for økonomiutgave (billigutgave)

Å bytte grep og avtrekskasset for å få en M90 WC, er så dyrt, da kan du likegodt kjøpe deg en M90 WC med en gang :wink:

På den annen side er ikke Benelli noe som mange velger i dag :roll:

Nå skal riktignok XXL begynne å selge Benelli, så kansekje de endlig får en pris som matcher hva du får :wink:

 

Hør på Viggo ! dette kan han.

 

Et annet bra valg i kal 32, er faktisk Walther GSP Exspert :D

Men den er ikke mulig å finne brukt.

Kan fåes i fra Danmark for ca kr 14000.-

Link to comment
Share on other sites

Om du kommer på stevnet på Buran den 11.11

Skal 11 og 12, tipper du mener etter at dommeren har gått hjem.

 

Jeg har Hämmerli SP20 med .32 topp

Sansynligvis er det mulighet for å bytte til 22 på et slikt våpen?

Om dette er mulig hvor mye koster delene til det andre settet?

Om jeg kjøper den Hämmerli SP20 sport cal 22 til 14.500 og det finnes 32 sett til den

hva vil det settet koste?

Alternativet blir to pistoler.

 

:D Ikke værst at jeg ble kjent igjen med min vage beskrivelse av "klubben min"

Link to comment
Share on other sites

Benelli spaghettistål?

Ferraristål også?

 

Her er 2 bilder av den brukte til 9.900 eller hva det var.

Jeg burde vel kanskje venge den hämmerli sp 20 til 14k.

 

benelliworldcup1.jpg

benelliworldcup2.jpg

 

Bilde funka ikke, legger som link

http://img214.imageshack.us/i/benelliworldcup1.jpg/

http://img522.imageshack.us/i/benelliworldcup2.jpg/

 

 

Fant svar på ett av mine spm, Landrø :

Hämmerli SP20 Ombygningssett .32

7 900,-

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg er iferd med å avslutte min skytekarriere og vurderer å selge min Hammerli 215, .22.

Den er meget lite brukt og leveres i original eske med 2 magasiner og en liten verktøypakke.

Et flott våpen som det ikke er noe mekking på eller feil med.

Gi meg et bud på den hvis du er interessert.

mvh

Hermod

hdc@online.no

Link to comment
Share on other sites

Nå er egentlig planen å kjøpe en 22 som er 32 ombyggbar.

Da slipper jeg å kjøpe to pistoler.

 

.

 

OM du absolutt vil ha en ombyggbar pistoler det ikke mye å velge blandt:

Hammerli, Walther og Sako (har jeg glemt noen ?)

 

OM det er en fordel med en ombyggbar pistol og om det blir noe billigere er jeg ikke så sikker på.

 

Bare se rundt deg på banen og se hva skytterne bruker, min oppfattning er at de aller fleste har 2 komplette pistoler :wink:

Link to comment
Share on other sites

Før jul trenger du "bare" .22 og .32.

Til våren trenger du 9x19

.45 trenger du aldri for å skyte programmene til NSF, men når du blir erfaren og behersker de andre våpnene, kan det hende du føler behov for en. Ikke et nybegynnervåpen, men utmerket i hendene på den gode pistolskytteren :-)

Derimot kan det hende at du ønsker deg en revolver i .38.

 

Endret for å bli mer "Kammerkorrekt" - KK.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

22 og 32.

9x19 og 38

45 og en annen kaliber i spesial kun for å kunne kjøpe ett våpen til.

 

Kun de to øverste som er sikre, resten er åpne søknader forløpig.

Prøvde en modifisert walter idag 22. i spesial

Ser noen bruke babyglock her men folk sier man ikke treffer med den (tipper de kun har prøvd en gang)

 

 

Siden man nå kan ha samme avtrekkervekt på 22 og 32 så er det enda lettere å bytte 2 deler på for eks hämmerlien.

Da får man kaliber nr 2 for ca 7000.

Hve er egentlig grunnen til å fraråde dette? Slippe å skru på avtrekkeren er vel greit og håndtaket er som man er vandt til.

Med andre ord hva er forskjellen på en 22 hämmerli som er ombygget til 32 VS en 32 hämmerli som ikke er ombygget.

Link to comment
Share on other sites

Siden man nå kan ha samme avtrekkervekt på 22 og 32 så er det enda lettere å bytte 2 deler på for eks hämmerlien.

Da får man kaliber nr 2 for ca 7000.

Hve er egentlig grunnen til å fraråde dette?

 

Grunnen er at hvis de rette delene går istykker så står du der med 2 våpen som ikke virker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk for en Hämmerli sp 20 RRS

Den kan man på banen bygge om til 32. selv om noen ikke anbefaler det pga om en vital del fusker "mister man" 2 våpen i noen uker.

Nå er det lik avtrekkervekt på 22. og 32. så ombyggingen er mindre problematisk en før.

 

Nå er jeg nybegynner så jeg har ikke lang erfaring med de andre merkene, kun testet dem og Pardini, Benelli og Hämmerlien føles like god.

Benellien er lettere å demontere,men kan ha et hakkete avtrekk som må trikses med.

Pardinien har innsyn fra siden så ved funk.feil kan den være litt mer vrien å fikse fort.

Pardinien har trange magasin som man kan fikse på i skrustikken eller pusse ekstra godt.

 

Web%20Hammerli%20SP20_RRS.jpg

 

Kan nevne at US & A krever sikring på våpen, så nye kommer ofte med det.

Vi konkurranseskyttere i 22 trenger ikke det, så for oss blir det bare ekstra plunder med demontering.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...