Jump to content

Lyddemper til 9,3x64


Jeger68

Recommended Posts

Jeg ser den ene etter den andre av jaktkameratene mine begynne å høre dårlig og begynner å bli redd for hørselen min jeg og. Har prøvd å jakte med hørselvern, men klarer ikke venne meg til det. Det går greit når jeg en sjelden gang sitter på post, men ikke når jeg smyger eller går med hund. Derfor vurderer jeg nå lyddemper. redusert rekyl er heller ingen ulempe siden rifla er forholdsvis lett.

 

Demperen skal sitte på en 9,3x64 brenneke og jeg har følgende ønsker som sikker ikke er mulig og kombinere, men jeg ønsker likevel innspill Det jeg ønsker meg er:

 

- lav vekt.

- frontmontert, dvs ikke teleskop for jeg ønsker å beholde de faste siktene.

- skal ikke stikke langt fram slik at våpnet blir vanskelig å bære siden jeg stort sett går når jeg jakter

- god demping.

- må tåle 9,3x64.

 

Selvfølgelig en umulig kombinasjon dette, men kom med innspill. Er usikker på om aluminiumsdemperene egner seg i dette kaliberet. De nye demperne fra S&L (Hardcore?) virker svært interessante pga pris :-)

 

Forslag innspill noen?

Link to comment
Share on other sites

Min påstand er at du må kappe pipa di såpass, at hele poenget med 9,3x64 blir borte :wink:

 

Ihvertfall hvis du forfekter noen grad av ballanse på børsa. Å henge på 3-400 gram i tuppen på et langt løp er ingen sikker vinner, og spes. ikke når du smyger og går med hund.

 

La 64'n være med som den er og kun på post, også kjøper du en 57 som gåbørse.

Link to comment
Share on other sites

Hadde tenkt at 64'n skulle være alroundrifla på elg sa skjønner du :-)

har egentlig nok rifler, og er vel ikke sikker på om lensmannen synes jeg trenger flere nå som det har blitt max 6...

 

Mulig jeg må kappe pipa men da ødlegger jeg liksom hele rifla son nå er i "safaristil" med kornfoten monternt i løpsbånd rundt pipa. Når jeg tenker etter er det ikke sikkert det blir så pent å flytte det 1-2 cm inn på pipa heller, men har lyst til å prøve å se.

Link to comment
Share on other sites

Lyddemper er veldig behagelig det, har montert det på 6,5 pipa mi og er knall fornøyd. Men vil ikke ha demper på 9,3 pipa mi pga. de åpne siktene som er kjekke på trange elg poster. Derfor bruker jeg hørselvern (sporttac) men har de bare på hodet rett bak ørene. Synes det er ubehagelig/forvirrende å sitte med de på hele tida. Når skuddsjansen byr seg så er det bare å skli øreklokkene litt fram og problemet er løst. Slipper å fryse på øra og siden pakningen ligger over øreflippen :wink: Har gjort det på denne måten 3 år og nå går det automatisk hver gang!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...