Jump to content

Våpensøknad, håndvåpen - far med sønn under 21, 2 stk .22?


Mach III

Recommended Posts

Første post her! :D

Jeg og min sønn på 17 nettopp blitt medlem av den lokale pistol-gruppa, og har i den forbindelse fundert litt på dette med å eie kun ett våpen av vært kaliber.

Det er jo ennå nesten 4 år til min sønn kan stå som eier av eget våpen, og det er jo da synd at vi må dele på dette ene våpenet når vi jo går sammen på trening/stevner.Tar jo bort mye av gleden og konkurransen oss imellom. :wink:

Noen som vet om/har erfaring med dispensasjon fra denne regelen på samme grunnlag som jeg har?

Som nevnt i overskriften her så gjelder jo dette da kun .22 lr.

Link to comment
Share on other sites

Den enkleste måten å løse dette på, er å øke din egen aktivitet til konkuranseskytter nivå i de aktuelle programmene (programmgruppe). Dette gir deg mulighet til å søke på reserve/tilleggsvåpen til samme programm (programm gruppe).

Og så kan dere overføre de av våpnene som er nødvendigt/ønsklig til din sønn, når han blir gammel nok.

 

Nøkkelordet for alt som er av dette, er og blir aktivitet. Og så risikerer man jo å ha det "steikje triveleg" når man først er i gang. :wink:

 

P.s Har du håndvåpen fra før, eller må du vente min 6 måneder? I så fall kan det holde hardt å oppnå nødvendigt anntall starter i løpet av neste år (husk man kan konkurere med klubbvåpen som nybegynner om man har nybegynner kurset, god trening, og anbefales).

Link to comment
Share on other sites

Ring til lokal lensmann og forklar situasjonen.

Burde ikke være noe problem for deg å eie pistolen inntil sønnen din blir gammel nok til å overta den.

 

§ 15. Erverv av skytevåpen som skal benyttes av andre

 

Tillatelse til å erverve skytevåpen kan gis der våpenet skal benyttes av tredjeperson som ikke selv kan erverve våpen på grunn av alder.

 

Både erverver og den som skal benytte våpenet, skal tilfredsstille de krav som er nevnt i § 10, hvis ikke annet følger av paragrafen her. Erverver trenger ikke oppfylle kravet til behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen.

 

Den som skal benytte våpenet, skal være under 16 år og skal

 

a) fremlegge dokumentasjon fra godkjent skytterorganisasjon på at vedkommende deltar aktivt i konkurranser innen skytterorganisasjonen, og har behov for eget våpen for å kunne delta aktivt i konkurranser, eller

b) fremlegge dokumentasjon på at vedkommende er registrert i Jegerregisteret, og skal delta i opplæringsjakt i henhold til viltlovens bestemmelser.

 

For erverv av pistol eller revolver skal i tillegg den som skal benytte våpenet være mellom 12 og 21 år. I de tilfeller hvor den som skal benytte våpenet ikke er over 18 år, kan det kun erverves våpen i kaliber .22 long rifle.

 

Tillatelsen gis som midlertidig ervervstillatelse for to år av gangen. Ved søknad om forlengelse av tillatelsen skal det dokumenteres at vilkårene for erverv fortsatt er tilstede.

Link to comment
Share on other sites

Ring til lokal lensmann og forklar situasjonen.

Burde ikke være noe problem for deg å eie pistolen inntil sønnen din blir gammel nok til å overta den.

 

§ 15. Erverv av skytevåpen som skal benyttes av andre

 

Tillatelse til å erverve skytevåpen kan gis der våpenet skal benyttes av tredjeperson som ikke selv kan erverve våpen på grunn av alder.

 

Både erverver og den som skal benytte våpenet, skal tilfredsstille de krav som er nevnt i § 10, hvis ikke annet følger av paragrafen her. Erverver trenger ikke oppfylle kravet til behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen.

 

Den som skal benytte våpenet, skal være under 16 år og skal

 

a) fremlegge dokumentasjon fra godkjent skytterorganisasjon på at vedkommende deltar aktivt i konkurranser innen skytterorganisasjonen, og har behov for eget våpen for å kunne delta aktivt i konkurranser, eller

b) fremlegge dokumentasjon på at vedkommende er registrert i Jegerregisteret, og skal delta i opplæringsjakt i henhold til viltlovens bestemmelser.

 

For erverv av pistol eller revolver skal i tillegg den som skal benytte våpenet være mellom 12 og 21 år. I de tilfeller hvor den som skal benytte våpenet ikke er over 18 år, kan det kun erverves våpen i kaliber .22 long rifle.

 

Tillatelsen gis som midlertidig ervervstillatelse for to år av gangen. Ved søknad om forlengelse av tillatelsen skal det dokumenteres at vilkårene for erverv fortsatt er tilstede.

 

Ja, det var jo denne paragrafen jeg trodde kunne være aktuell i mitt tillfelle, satser på å søke på dette grunnlaget da når det blir aktuelt til våren en gang. :)

Men er det som JegerBomBomBomBom sier, at våpenforskriftene tolkes ulikt i forkjellige politidistrikt?

Det står jo nokså tydelig i denne paragrafen da?

Link to comment
Share on other sites

Praksisen vil variere så lenge det er rom for tolkning og skjønn i lovverket. Et lensmanskontor vil gi deg to pistoler i 22lr uten å trenge å mase om lovverk, og andre kan krever at du søker på måten som nevnt over.

 

Det er jo litt stress med å måtte forlenge våpentillatelsen etter to år.

 

Du kan ha flere pistoler i samme kaliber, så lenge de ikke overlapper hverandre i bruksområde. Du kan for eksempel ha en du bruker på bane med lett avtrekk, for så å ha en til feltskyting hvor kravet er 1 kilo avtrekk. Jeg har 2 pistoler som kan brukes i spesialfelt, men jeg fortalte lensmann at den pistolen jeg hadde ikke var særlig egnet til konkurranse, og da fikk jeg godkjent et våpen til. Heldigvis er det lov å bruke fornuften enda.

 

Du kan jo uansett vudere å kjøpe to like pistoler, men i forskjellig kaliber. For eksempel en GSP i 22lr til bane og en GSP i .32 for grovprogram.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...