Jump to content

Varberger vs Kongsberg


fat_dog86

Recommended Posts

Jeg har en Kongsberg 393 og en Varberger 757, og disse stokkene passer ikke om hverandre.

Var i kontakt med Tor Heen (ekspert på Varberger) om akkurat dette, da jeg hadde tenkt å kjøpe en Kongsberg KKC stokk til Varbergern. Han mente at det kun var små modifikasjoner som måtte til for å få Varbergern til å passe i KKC stokken som passer til Kongsberg 393, men noe mer enn det har jeg ikke forsket på det.

Min Varbergeren har forøvrig 6 låseklakker, mens Kongsbergen min har 3.

Link to comment
Share on other sites

Frost: Du som har begge, opplever du noen praktisk forskjell på mekanismene?

 

De er veldig like i mekanismen, men der er små detaljer som er ulike.

*De har ulik stopper på sluttstykket. Har hørt kritikk på Varberger sin patent på stopper, men jeg har aldri vært plaget med min, så jeg tror nok det har litt med hvordan man bruker våpenet.

*Kongsbergen har ett veldig fint og glatt ladegrep, men her er nok Varbergern kakken vassere. Det er ett silkemykt ladegrep på Varbergern, som jeg ikke har opplevd maken til på andre våpen.

*Kongsbergen har 3 punkts sikring, mens Varbergern har 2 punkts.

*Magasinene og patenten der er tilsynelatende helt lik.

*Som nevnt er de ulik på låseklakkene, men jeg mener å ha lest at Varberger leverte våpen med 3, 6 og 9 klakker alt etter prisklasse.

*Avtrekket er meget gode på begge våpen. Om det er samme patent vet jeg ikke, men de er i hvertfall justerbar på begge.

 

Alt i alt er jeg meget fornøyd med begge våpen, og de blir ikke byttet ut :)

 

Vet ikke om dette gjorde deg noe klokere, men har du spørsmål om Varberger, så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Tor Heen. Har du spørsmål om Kongsberg så kan du ta kontakt med "Mentor" her på kammeret, da han har meget god peil på Kongsbergvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...