Jump to content

Forskjellen på baner godkjent for 9mm og .45?


vingemutteren

Recommended Posts

Har selv en bane som "kun" er godkjent for .38sps "og lignende".

I tillegg er det kun bly ammunisjon som kan benyttes.

 

Hørt hvisking om dugnad og at kontingenten kan bli hevet.

Men hvordan godkjenningen av baneanlegg til spesifikke kaliber behandles, har jeg ingen kjennskap til.

Link to comment
Share on other sites

Det at noen baner kun er godkjent for bly er noe tull. Rene blykuler gir fra seg mye blystøv som igjen krever god ventilasjon. Mye av blystøvet kommer direkte tilbake mot skytter. Er ikke alt et godt ventilasjonssystem fikser. Eneste grunnen til kun å nekte andre kuler enn bly innendørs er faren for rikosjetter.

Belagte blykuler gir ikke noen vesentlig større fare for rikosjetter, men de beskytter 100% mot blystøv. Baner som kun er godkjent for bly bør derfor like gjerne være godkjent for belagte kuler.

 

Nå kjenner jeg den stikkende følelsen man har i halsen etter noen timer med innendørs blyskyting.....

Link to comment
Share on other sites

I "Forskrift sivile skytebaner" finner du svar på dette.

Klubber/forreninger kan ha satt strengere regler for sin bane,

men detter er Justisdepartementets forskrifter for godkj. av baner.

 

Det defineres to typer innendørs pistolbaner:

1. Baner godkjent for kun 22lr.

2. Baner godkjent for inntil 11,25mm mantlet ammunisjon.

 

Utendørs pistolbaner:

Banen kan benyttes hele året med alle typer våpen kaliber mindre enn 12,7 mm samt

med alle former for svartkruttvåpen, til kortholdsskyting og feltmessig skyting.

Link to comment
Share on other sites

Det defineres to typer innendørs pistolbaner:

1. Baner godkjent for kun 22lr.

2. Baner godkjent for inntil 11,25mm mantlet ammunisjon.

 

Med tanke på egen banes restriksjoner, er ikke disse typene praksis på alle baner i kongeriket.

 

Tilbake på tema; alle (seriøst drevet) skytebaner er jo godkjent. Å godkjenne de igjen ser jeg for meg

ikke kan være mye mer omstendelig enn å få den godkjent for første gang. Med noe andre bygg tekniske

krav, selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå kan det hende jeg tar munnen for full her, men for meg høres det ut som om begrensningene er laget av klubben selv.

 

Det blir jo generelt mer skader på anlegget med de tyngre kalibrene og hard-ball kuler enn de snillere og ikke minst med blykuler.

 

Vår klubb hadde også restriksjoner på kalibre tidligere, men det er bare et styrevedtak/årsmøtevedtak som skal til så er det endret, dersom banen ER godkjent for mer enn .22LR i utgangspunktet.

 

Nå skyter vi alt opp til 11.25 på banen vår, men har fremdeles et selvpålagt (styrevedtak) forbud mot magnumladninger...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...