Jump to content

Norma vs. Lapua hylser


mork

Recommended Posts

Ja ja ja. Lapua er gode hylser. Men det gir fortsatt ikke noe svar på spørsmålet mitt.......

 

Som det er nevnt, så er det forskjell på hardhet og elastisitet i forskjellige hylsemerker og det kan også være forskjeller på samme hylsefabrikat fra lot til lot. Dette ser ut til å skje, selv om hylsefabrikantene spesifiserer messinkvaliteten de kjøper fra leverandør. Når endel hylsefabrikanter lager hylser for hverandre, alt etter kapasitet, så er det jo rimlig å tro at det kan oppstå små forskjeller.

Jeg har hatt RA hylser som var så myke at de måtte helpresses hver gang. På samme ladning kunne jeg halspresse Lapuahylsene og i gjen på samme ladning måtte jeg gå ned en størrelse på halsbøssingen for å få Normahylsene til å holde på kula.

Det enkleste du gjør er å dele hylsene dine i loter etter fabrikat når du lader dem opp og justerer verktøyet mellom hver lot. Hvis du så måler og noterer avstanden fra top die til top ladepresse for hver hylselot, kommer du raskere tilbake til korrekt innstilling på dia for hver lot hylser.

Lapua har blitt favoritten blant benkeskytterne, ikke helt uten grunn selvfølgelig, men jeg synes ikke Normas hylse står noe tilbake i forhold til jevnhet og levetid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...