Jump to content

Shultz & Larsen DL97-Avtrekkjustering


S.O.N

Recommended Posts

På denne rifla er det 2 skruer som er til avtrekjusteringen.

 

Den ene skal etter sigende øke avtreksvekta, og den andre skal senke den.

Men det er ikke noe videre logikk i det, fordi man da kan kryss-skru til skuene er

helt inne eller ute. Har derfor ikke turt og eksperimentere noe videre med det.

Har løsnet den ene som skulle senke vekta, og fikk litt flitt redusert vekt. Ellers har

jeg ikke skrudd noe mere. Har flott avtrekk slik det er nå.

 

Snakket med levrandøren, og fikk vage svar. Virket som dem ikke viste

skikkelig hvordan det hang sammen og ikke hadde dem noen manualer på det heller.

Ikke finner jeg noe hos schultz & Larsen i danmark om det heller.

 

Er det noen som har en klar forståelse eller en beskrivelse av hvordan dette avtrekket

skal justeres ?

Link to comment
Share on other sites

Angående avtrekk, så fikk jeg følgende beskjed fra S&L vedrørende Direkte avtrekket (om det er det du har).

 

Mitt avtrekk er 1.6kg fra fabrikk, og er som å knekke en glasstav (skal ikke justeres fra min side, da jeg trives godt med som det er ).

Jeg kan også udfra din beskrivelse se at du har et direkteaftræk. og dette aftræk er ikke egnet til at stille under 1,2- 1,4 kg. primært på grung af sluttstykkegangen, der er så glat at du kan få aldeles for meget fart på ved repetering. Det kan medføre at aftrækket ikke hakker op hvis du stiller aftrækket for let, og samtidigt luker sluttstykket for hurtigt.

 

Hvis du vil have et aftræk på under 1,2kg skal du have et match(topunkts)aftræk. Dette aftræk kan forsvarligt stilles helt ned til 600gram

Link to comment
Share on other sites

Jeg stilte det ned til 1,25 kg, og det har funksjonert perfekt i et par år nå.

Da stilte jeg ut den skruen som etter sigende skulle gi lettere avtrekk. Det er helt nydelig

slik det er nå. Mere presist avtrekk skal man lete lenge etter.

 

Men etter all logikk, så skal jeg skru denne skruen inn igjen for å få hardere avtrekk igjen, mens

det ulogiske (etter levrandør sin beskrivelse) er at den andre skruen skal da brukes. Og slik kan man

da ettervert ville komme helt på bærtur hvor desse skruene tilslutt står.

 

Jeg stoler derfor ikke på levrandør beskrivelsen og derfor så vil jeg ikke gjøre noe mere før man forstår

mekanikken bak dette.

 

Hadde håpet noen viste litt mere i detaljer rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg på Ignorant i saker om S&L! Blir derfor litt betenkt, for etter å ha spurt på J&F og fått beskjed om at 6-700g var greit (på mitt direkteavtrekk) så stilte jeg det til 700g og har ikke hatt problemer. Mulig jeg stiller det opp igjen etter å lest hva Ignorant sier, selv om jeg har provosert det 100vis av ggr med alle tenkelig måter å ta ladegrep på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tenk så mye enklere det ville vært om J&F eller S&L kunne gi en generell veiledning om hva skruene gjør og hva avtrekkene er ment og justeres innenfor.

 

Hva med om han Ingnorant sender oss PM om dette vist dem ikke vil at det skal publiseres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...