Eirik Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Hei Skal bytte impeller på en Yamaha 30A (Tre sylindre, av den blå gamle utgaven). Denne motoren har stått en god stund. Det store problemet er undervannshuset, jeg får ikke dette av. Har tatt ut 5 bolter, 4 utvendige og en under anoden, er det flere? To av boltene knakk, (selvsagt ), disse har ca en cm igjen inne i hullet, og er irret fast. Mest sansynlig er det disse som er problemet. Gummiklubbe fungerer ikke, driver nå å vanner med WD-40 titt og ofte for å se om det løsner... Har prøvt å kile løs huset, men i det jeg drar ut kilen (type skalpellblad) så klapper det rett på plass igjen. HJELP What to do Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ronny38 Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Det er vel en overføring til giret som må av også vel?? Det var det på en eldre evenrude jeg skiftet undervanshus på i sommer. Hvis det klapper sammen med det samme du tar ut kilen er det nok noe som holder den isammen enda.. Ring yamaha verksted å de forteller deg på 10 sek hvordan du skal få det av Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted October 24, 2009 Share Posted October 24, 2009 Prøv med syre på boltene for å løse opp saltet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haugen i bua Posted October 24, 2009 Share Posted October 24, 2009 hei, har vore bort i dette problemet med en 40 hk mariner.Der vi jekket med 2 tons jekk og slo immellom med kiler og da er det fort gjort å ødelegge noke.Løsningen blei som følger:det er splein mellom veivaksel og aksel som går ned til undervannshus. Den kan sitte noko grønnjævlig og då må en lage hull med hullbor i huset like under motor blokka,og varme spleinen med autogen for å få dentil å slippe. Stykket som ble borret ut sveiser en på igjen med aluminiums-sveis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Posted October 29, 2009 Author Share Posted October 29, 2009 Fikk det av til sist, men takk for alle tips. Endte med at en mann tok tak i hver ende av motoren, så ristet vi den en 20 minutters tid og vips kom huset av.... Var kun korrosjonen på boltskaftene som holdt den... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted October 29, 2009 Share Posted October 29, 2009 bytt anode oftere på undervannsshuset og bruk alupasta på boltene!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnMB Posted October 29, 2009 Share Posted October 29, 2009 Del gearoverførings-staget mellom øvre og nedre del av motor. Skru ut boltene som holder undervannshuset(vanligvis 6 stk.) fast til stammen. Skill undervanshus fra stammen, her må du ofte lirke/bende en del. Pass på kjølevannsrøret innvendig, det sitter i gummiforinger oppe og nede. Når du har fått løs undervannshuset skrur du opp skruene som holder impellerlokket ( der hvor drivakslingen går inn i undervannshuset) og tar av dette. Ta ut impeller og sett inn ny, pass på at impellerbladene ligger samme vei som på den gamle og at den settes inn samme vei. Smør gjerne inn impelleren/pumpehuset med litt fett før du monterer sammen. sakset fra www.seilas.no Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.