Jump to content

Utskutt løp??


KnuteriK

Recommended Posts

Hei.

 

For 6 år siden, kjøpte jeg ei Tikka M695 Allweather i 6.5x55, med rustfritt løp og synt stokk. Har seinere skiftet stokk, søylebedda låskassa, satt på demper og tofot. Hadde frem til i vår, skutt ca 5000 skudd. Så i juni, brotsja jeg om kammeret til 6.5x65RWS, og alt har funka helt topp. Har skutt 1500-2000 siden juni frem til idag. Snakket med børsemaker om å skifte løp i vinter, for å få max potensiale ut av kaliberet, samtidig som jeg tenkte at nåværende løp begynner å bli utskutt. Kjøpte nå i september en ny kikkert, monterte denne, og om det er helt tilfeldig, eller om det er noe galt med kikkert/montasje vet jeg ikke, men nå klarer jeg plutselig ikke lenger å få gode samlinger. Jeg kan skyte en 5 skudd serie på 200 meter, der 3-4 skudd sitter sammen, og plutselig 1-2 skudd står 10-12 cm over, under, til høyre eller venstre.

 

Har idag vært på skytebanen, og virkelig prøvd, med nyladet ammo, som er på kruttkornet nøyaktig, alle ladninger er målt i vekta ved bruk av dryppmål. Lapua Scenar 123 gr, som alltid har funka veldig bra. 5 skudd på 100 meter, 4 i ei gruppe,1 skudd 6 cm ned og til venstre. 3 skudd i serie, første går 10 cm over, de to neste sitter i senter. 5 skudd i serie 2 i senter, de 3 neste sitter i en trekant rundt senter, med en avstand på 15 cm mellom hjørnene.

 

600 meter. 3 skudd treffer blinken som er 50x50cm, 2 skudd treffer ikke. Skjøt så på 850 meter, mot ei flat fjell side. 6x10 meter. Midt på er det en hvit flekk. 2 skudd treffer flekken, skudd nr 3 går 2 meter over, skudd nr 4 treffer ikke i det hele tatt skudd nr 5 står langt til høyre. Er løpet ferdig, eller kan det være lyddemperen som gjør dette?. Har ikke prøvd uten lyddemper, tenkte å teste det i morgen.

 

 

Noen synspunkter på dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg venter på ny pipe, børsemaker skal ta kontakt når den er kommet. Dagens pipe er 57 cm, og 16mm tykk. Den nye er 68 cm og 19mm tykk. Men forstod at det kunne ta tid før pipa kommer. Har nå demontret lyddemperen, denne var helt våt inni, og følgelig full av dritt, luktet klorin av den. Den ligger nå i diesel, og skal stimes i en delevasker i morgen. Det var oxo mye løse flak inni demperen, størkent kruttslam eller noe, og disse kan med letthet fall med i "løpet" og forstyrre kula. Skal i allefall skyte uten demper i morra, og se hva som skjer da. Har forstått det slik at et utskutt løp gir større samlinger, og ikke slengere.

Link to comment
Share on other sites

nja, min erfaring (har slitt ut "noen" 6,5 løp de siste 20 årene) er at det ikke er et fasitsvar på hvordan løp oppfører seg når de blir utslitt. følgende er opplevd med 6,5X55 løp:

et løp begynte produsere "slengere" med jevne mellomrom fra ellers gode samlinger. noen løp samlet jevnt dårligere og dårligere til jeg syntes det var for dårlig. et løp slutta plutselig å samle, dvs det samla ok, så samla det plutselig ikke ok mer.noen løp samler enda ok med harde ladninger og tunge kuler, men ikke med lette kuler (100-108grs) eller med tunge kuler og moderate hastigheter. har også hatt et løp som plutselig ikke likte annet enn 9 grams lapua scenar kuler når det var gått mange tusen skudd. men med scenar gikk det godt som bare det. noen løp samler godt mens de er kalde, nesten som nye gode piper, men når det er skutt noen skudd med dem å de blir varme så kommer det enten slengere eller samlingene åpner seg opp.

 

altså har jeg endel erfaring på hvordan 6,5 piper oppfører seg når de forteller meg at nok er nok. ;)

 

derfor pleier jeg kassere piper når de begynner oppføre seg på en av de måtene der å jeg vet de er skutt feks 5-8000 skudd. altså, jeg gidder ikke bruke masse tid og skudd på en pipe som er gått masse skudd å som sannsynligvis nærmer seg "utskutt" om den begynner få "nykker".

 

et 6,5 løp som er gått 7000 skudd ville ikke jeg gidda bruke mye tid på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...