Jump to content

lading av oryx i 6,5x55


Moose Hunter

Recommended Posts

Hei.

har ei Browning A-bolt i 6,5x55 med en A-TECdemper

 

i september datt en reinbukk. det var bogskudd den gikk en femti meter før den datt om. i helga tok jeg ei elgkvige med stortsett samme reaksjon(fant kula i skinet på motsatt side) :mrgreen:

 

begge gangene brukte jeg fabrikkladdet Oryx.

har jo valgt feil kaliber hvis en vil ha god effekt på elg men vil nok prøve å få opp farta på oryxn. har sett flere kuler som ikke har ekspandert nok :? . har aldri sett en oryx som ikke har ekspandert men når holdet nærmer seg 150m er det ikke mye kraft igjen i kula.

 

 

har nå kjøpt en eske oryx og skal starte ladinga.

 

er det noen som har erfaring med hjemmelading av oryx?

 

jeg har:

N-140, N-160 og MRP.

S&B, Norma og RA hylser.

federal hetter.

Link to comment
Share on other sites

Har selv ingen erfaring med denne kombinasjonen, regner med at det er snakk om 10,1 gram Norma Oryx kula.

 

Jørund Lien skriver iallefall i Våpen & Lading fra 2004 at hans personlige favoritt i 6,5x55 med 10,1 gram Norma Oryx er

50 grain MRP 2.

 

I samme blad anbefaler han også å prøve 47 grain MRP til 140 grain kuler som Swift A-Frame eller samme kulevekt fra Sierra og Hornady.

 

Til rådyrjakt anbefaler JL 120 grain Sierra med 40 grain Norma 203 B eller N150.

Link to comment
Share on other sites

Oryxen er jo ikke kjent som den mest presise jaktkula men jeg har funnet godladninga i mi børse :P

Har prøvd med VihtaVuori N160 uten særlig gode samlinger - men med MRP2 derimot!

Jeg har prøvd JL's oppskrift (som også sto i en nyere test av 6,5x55-jaktammo i bladet Jakt i år). Starta med 49grs før jeg prøvde 50grs-ladninga.

JL oppga hastighet i underkant av 800m/s, men så fort gikk ikke mine. Kronograferte fra 742m/s til 749m/s med 50,0grs MRP2 i høsttemp. Litt lite.

Ingen trykktegn så jeg gikk opp til 50,5 og 51,0grs. Ettersom jeg antagelig nærmer meg maks øker jeg bare 1% for hvert steg.

Etter å ha lest litt om OCW ville jeg prøve treffpunktsforandringer inbyrdes lotene.

3 stk skiver (Colt 25x25) - MRP2-Ammo: 2x 50grs - 2x 50,5grs - 2x51grs. ALLE fikk samme treffpunkt!!! Klokka 1 i 7'ern eller 8'ern.

Om OCW-teorien stemmer er jeg vel i øvre sweetspot. Gunstig, da vet jeg at jeg har samme treffpunkt dersom temp og hastighet endres.

49grs-ladningen hadde treffpunkt lenger nede til høyre, men har ikke testet ladning over 51grs, ennå.

Alle dobbeltskuddene kunne klistres med en entommes lapp.

334lwrt.jpg

rgvtz5.jpg

nczjiv.jpg

Bildene viser 50,0grs, 50,5grs og 51,0grs treffpunkt, beklager klistringen. 9'erlappen på midtskiva er etter litt skruing inn mot senter.

(Rifla var fra før skutt inn med DFS 9grams sierra HPBT)

Ingen trykktegn, men jeg har ikke prøvd kraftigere ladning enn 51,0grs fordi jeg fikk 765m/s og kun 7mm spredning på de to prøveskuddene.

Ble ivrig, klistret, og måtte prøve sette et nytt skudd i tredje skiva for å være sikker. Hull i hull... 8)

Baksiden av skiva: 2ivno0.jpg

Sier meg storfornøyd, for presisjonen er milevis bedre enn skytteren er under jakt.

Du kan kalle det flisespikkeri å lete etter supersamling med elgkule men denne ramla rett i fanget på meg,

og nå står en ukes rådyrjakt for tur. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Carl Gustav 3000 6,5x55, med en Zeiss V 3-12x56. Etter mye utprøving i ladebenken bruker jeg ei 120grs Sierra Pro Hunter kule til rådyrjakta. RA hylse, CCI tennhette, Vihtavuori N150 og 42,3 gr med krutt. Patronlengde får du finne ut hva som passer i ditt eget kammer, men 1,5-2 mm friflukt, før den treffer bommene er helt greit i jaktsammenheng

 

Jeg er vanvittig fornøyd med nevnte kule!! Den samler "godt innafor" klistrelappen på 100m. Ser også ut som om kula(eventuelt løpet mitt??) liker relative høye hastigheter for kaliberet å være, og det er ingen tvil om at Pro Hunter'n "legger det flatt". Beregningsgrunnlaget er nok noe magert, men har skutt 5 rådyr. Ingen sprang lenger enn 10m. Fjernet av hansen deluxe

 

Men tilbake til Sierra PH 120 grs: Lett, presis, god ekspansjon, liker høge hastigheter, og ikke minst ganske rimelig for lommeboka! Trur jeg skal begynne å bruke den i kombien også...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...