Jump to content

Regelendringer jaktfelt. Vekt og forstørrelse.


Sir Dåsemikkel

Recommended Posts

Synes det er merkelig at dette ikke har blitt kverulert om, da det er en stund siden det ble offentliggjort.

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=67308

 

 

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/21335013.PDF

 

Punkt 7.3

 

Maksimal vekt på våpen 5 kg og maks forstørrelse 12 ganger i jaktklasse.

Regner med det er mange som har synspunkter på dette.

Link to comment
Share on other sites

skjønner ikke hvorfor alt skal kverveleres om, dette med og regulere vekta opp og kikkert til 12x synes jeg er bra for jeger klassa, dette kan være med på at flere stiller. noe som er rart er at boj ikke gjør det samme, flere og flere bruker demper og mange sliter med vekta da,

så at NJFF gjør om på dette virker da som dem har handle kraft BRA :P

Link to comment
Share on other sites

Maksimal vekt på våpen 5 kg og maks forstørrelse 12 ganger i jaktklasse.
Det er vel bare en fornuftig tilpasning til reglene i andre nordiske land, er det ikke? Det betyr ihvertfall at folk som jeg, som har ei ikke-lettvektsbørse med en litt stor bøkikkert oppå har mulighet for å bruke denne i jegerklassen der vi hører hjemme

 

ny kikkert er på veg
Og der fikk vi kanskje se vi det sterkeste argumentet mot en slik regelendring...
Link to comment
Share on other sites

Vil tro at dette gjør at vi får se mange flere jaktfelt-skyttere med demper på pipa si kommende vinter.

Du får minne BOJ om at regelverket til NJFF er endret så. Jeg har prøvd, men vet ike om det nådde igjennom. De mente at det kun var forslag sålangt. Men jeg fikk svar at de ønsket å følge NJFF sitt regelverk på dette, hvis det ble vedtatt endret. Noe annet ville jo vært ganske; "Morn"!

Link to comment
Share on other sites

Snakka med en som har kontakter inn i boj og dem hadde sagt at det ikke ville bli noe omgjøring der på vekt-forstørring kikkert. Jeg skjønner at dem er opptatt av og beholde jaktklassene som litt som dem er pr i dag,dem er opptatt av at den vanlige jeger skal kunne møte opp med jaktbørsa si og at dette ikke skal bli ei utstyrklasse. Når dette er sagt så er vi vel alle enige om at det er vel det som NJFF mener og, Men det er mange som benytter seg av demper på rifla her etter, og da nekter jeg for at alle klare vekta på 4.5kg. Boj kunne øka vekta til 5kg så dette ikke vil skape problemer dem dette vil gjelde, Har en kompis som skyter med 308 og har en alm titan demper på. på 5kg så går den med demper og for han så blir det noe problemer at han vil skyte på hedemark siden med demper, Og hvis han skal være med i bojen så må han ta av dempern og skyte inn, Han sa sist jeg prata med han at han kom til og bare skyte njff stevner til vintern hvis det ble slik i bojen. tror det kan være flere dette vil gjelde for fram over.

Link to comment
Share on other sites

9.5kg jammen tung rigg,hva er det til børse da? blir tung på ståene da. da er det som blir sagt her SPORTER KLASSA. :shock:

 

Jo, den blir nok tung i stående. Børsa er ei Tikka M695, som i disse dager får lenger og tykkere rustfritt løp, ny demper som blir 70 cm lang, litt usikker på vekta på den. Tung tommelhull stokk, laminert sak fra statene. Børsa veide akkurat 8 kg med gamle løpet og gamle demperen og Zeiss 3-12x56. Nå står det en Zeiss 6-24x72 FLII på toppen. Den er vel snart kiloen. Mellom 9 og 10 kilo sa børsemakeren, så da får vi se. Bruker den primært til mark skyting på hjort, og ding dong gong skyting fra 500-1300 meter. Skøyt på 1250 meter idag, så jeg ser for meg at 1300 blir neste nå i helga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...