Jump to content

Silikon på hylser - ikke bra?


vømmøl

Recommended Posts

Jeg har i flere år brukt silikonkluter for rengjøring av .243-hylser. Dette gjør at det trengs minimalt av rengjøring mellom hver lading. samtidig har jeg god kontroll på hylsene mht. skader o.l.

 

Så leser jeg at hylsene skal være tørre ved avfyring, og at det er viktig med friksjon mellom hylse og kammervegg.

 

Kanskje silikon på hylsene ikke er noen god ide likevel? Har ikke merket noe galt sålangt. Skal igang med lading av 6,5x55 nå, og tenkte at jeg skulle stille spørsmålet her først.

 

Det er snakk om denne typen kluter: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mid=565542

Link to comment
Share on other sites

Hylsene er ikke "våte" av silikon. Selv ikke akkurat idet jeg gnir dem rene med disse klutene. Utover det skjønner jeg ikke hva du snakker om :oops:

 

Disse klutene er vel beregnet til våpenpleie, og legger sannsynligvis igjen et syltynt beskyttende lag som forhindrer korrosjon/irr og at smuss setter seg.

Så har jeg lest at hylsefett skal fjernes før skyting slik at noe av kreftene overføres til kammerveggen ved friksjon istedet for at alt går til støtbunn, og må tas opp av rekylklakkene. Jeg smører forøvrig bare skulder og hals, da jeg kun foretar necksizing.

 

Spørsmålet mitt er da om belegget fra disse klutene kan gjøre hylsene så glatte at man mister friksjonen mellom hylse og kammervegg.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan er rense og ladeprosessen din da ?

 

Jeg tromler og renser hylsene før pressing.

Når jeg presser blir dem fulle av smøring.

Deretter tromler eller vasker jeg dem igjen.

 

Dem er knusktørre og speilblanke blanke før jeg lader. Ville jo vere rart om man

skulle fette dem til med silicon igjen før man fyller krutt og setter kule.

 

Kanskje litt overdrevent og tromle dem før pressing, men det føles bra da det kan ligge

sand eller annen dritt i dem som følger med når man har plukket dem opp.

Link to comment
Share on other sites

silikon er uansett uegnet som smøremiddel mellom metalldeler. på gummi/metall fungerer det fint, men silikon kan faktisk skape unødvendig slitasje om det brukes på metall/metall. legg dette sammen med problemene fett/olje i kammer kan skape ...silikon i kammeret unødvendig!

Link to comment
Share on other sites

Bruker du kluten kun på skulder/hals, har det neppe noen betydning.

 

Nei! jeg bruker det ikke som smørning før pressing. Disse klutene bruker jeg for å rengjøre hylsene med. Grunnen er at jeg ikke har kjøpt meg trommel enda, og da jeg startet med dette, så hadde jeg heller ikke økonomi til det. Det var helt tillfeldig at jeg brukte disse første gang, i mangel av noe annet. Etter hvert så jeg at dette gjorde rengjøringen veldig enkel neste gang. Til smøring før pressing bruker jeg vannløselig hylsefett fra Lee.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Siden du i likhet med meg bruker vannløselig hylsefett fra Lee, så kan du jo prøve Jiff Mikrofiberkluter(slike man mopper gulvet med).

Disse mikrofiberklutene gjør det lett å få bort fett- og evt. kruttrester fra hylsene. Har selv ikke følt behov for hylsetromler, men nå er jeg heller ikke blandt de som skyter/lader mest.

 

Da kan du jo heller bruke silikonkluten andre plasser. Personlig er jeg ikke begreistret for silikonkluter til utvendinge metalldeler heller. Har vel en liten mistanke om at disse klutene(Kleen Bore?) først og fremst er til for å gi våpenet er glossy finnish. Vil tro at en liten omgang med oljefilla gjør en bedre jobb mht å bevare/beskytte stålet, just my 2 cents...... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...