Jump to content

Hvordan fjerne gammel lakk


hunter boy

Recommended Posts

Har en riflestokk jeg kunne ha tenkt meg å ha fått fjerna noe gammel lakk fra slik at jeg kan få gnidd den inn med en god stokkolje istede. Jeg har null peiling på trevirke å arbeid med treverk så her trenger jeg noen gode råd om hvordan å fjerne den gammle lakken. Alle tips og triks mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

For å høre om jeg ikke er helt på viddene som jeg sikkert er :roll: så må jeg spørre om noen har erfaring med noe som heter birchwood noe amerikansk som skal fylle riper å porer i treverket (sealer & filler). Det er dette som jeg har lakt på som jeg vil fjerne. Kan ikke skjønne annet en at lakkfjerner vil fjerne dette? eller vil det skade treverket.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips kan være å bruke en børste for å fjerne restene av lakk/lakkfjerner. Hvis du skraper kan du lage skjolder som du må pusse endel for å bli kvitt...personlig erfaring...

For å olje opp igjen stokken med porefyller og hele bøttebaletten har jeg god erfaring med CCL settene. Vet de har/hadde hos XXL og hos Magne Landrø...

Link to comment
Share on other sites

For å høre om jeg ikke er helt på viddene som jeg sikkert er :roll: så må jeg spørre om noen har erfaring med noe som heter birchwood noe amerikansk som skal fylle riper å porer i treverket (sealer & filler). Det er dette som jeg har lakt på som jeg vil fjerne. Kan ikke skjønne annet en at lakkfjerner vil fjerne dette? eller vil det skade treverket.

 

Om du har behandlet stokken med porefyller, så pusser du av overskuddet med stålull eller fint sandpapir når det har tørket.

Hvorfor skulle du trenge lakkfjerner for å få vekk dette laget?, hele poenget er jo at det som ligger i porene blir igjen.

Smører du på lakkfjerner så er jo den jobben forgjeves..

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å bli æresmedlem i GGG (gamle gretne gubber) så må jeg nesten spørre.

 

Hvorfor fortsetter dere ikke i den tråden moderator linker til?

Tenk hvordan dette blir om 3år da ex antall har laget hver sin tråd omkring hvordan fjerne lakk osv... Isteden for å forsøke å holde forumet ryddig, slik at man også finner færrest mulig tråder om tema når man søker!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...