hunter boy Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Har en riflestokk jeg kunne ha tenkt meg å ha fått fjerna noe gammel lakk fra slik at jeg kan få gnidd den inn med en god stokkolje istede. Jeg har null peiling på trevirke å arbeid med treverk så her trenger jeg noen gode råd om hvordan å fjerne den gammle lakken. Alle tips og triks mottas med takk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Olav Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Ta en kikk på denne glimrende tråden. The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SmåviltJeger Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 På min hagle brukte jeg lakkfjerner. Tenkte at hvis jeg pussa, så kom jeg sikkert til å ta med litt av treverket. Med lakkfjerner så måtte jeg bare pusse over med fint papir til slutt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 ikke at jeg vet hva jeg snakker om, men varmepistol ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kruttskalle Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 varmepistol er fy! IKKE bruk varmepistol. da brenner du lakken og treværket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hunter boy Posted October 17, 2009 Author Share Posted October 17, 2009 jeg får nok ordne meg med noe lakkfjerner, så får jeg se hvordan det blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 ja det er muligheter for brenning av treverk ved koking av lakken, men er man forsiktig og bare varmer lakken passe så løsner den bare og kan taes rett av i store flak (på annet treverk ivertfall) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kruttskalle Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 det som er skummelt med lakk, er at du ikke veit hva det er eller hvordan det reager med varme, produsentene bruker mye forskjellig, har du uflaks så blir lakken og treet brunt før du rekker å reagere. bruk heller lakkfjærner eller slip ned lakken, det er det tryggeste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hunter boy Posted October 17, 2009 Author Share Posted October 17, 2009 For å høre om jeg ikke er helt på viddene som jeg sikkert er så må jeg spørre om noen har erfaring med noe som heter birchwood noe amerikansk som skal fylle riper å porer i treverket (sealer & filler). Det er dette som jeg har lakt på som jeg vil fjerne. Kan ikke skjønne annet en at lakkfjerner vil fjerne dette? eller vil det skade treverket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser M03 Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Et lite tips kan være å bruke en børste for å fjerne restene av lakk/lakkfjerner. Hvis du skraper kan du lage skjolder som du må pusse endel for å bli kvitt...personlig erfaring... For å olje opp igjen stokken med porefyller og hele bøttebaletten har jeg god erfaring med CCL settene. Vet de har/hadde hos XXL og hos Magne Landrø... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
V111 Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Reprin er fine greier. Vask opp stokken etterpå. Avslutt slipejobb med vanndusj og tørking for å få løse fiber til å reise seg. Slip av med fint slipepapir. Gjenta til den er glatt etter tørking Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apelars! Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 For å høre om jeg ikke er helt på viddene som jeg sikkert er så må jeg spørre om noen har erfaring med noe som heter birchwood noe amerikansk som skal fylle riper å porer i treverket (sealer & filler). Det er dette som jeg har lakt på som jeg vil fjerne. Kan ikke skjønne annet en at lakkfjerner vil fjerne dette? eller vil det skade treverket. Om du har behandlet stokken med porefyller, så pusser du av overskuddet med stålull eller fint sandpapir når det har tørket. Hvorfor skulle du trenge lakkfjerner for å få vekk dette laget?, hele poenget er jo at det som ligger i porene blir igjen. Smører du på lakkfjerner så er jo den jobben forgjeves.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poacher Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Med fare for å bli æresmedlem i GGG (gamle gretne gubber) så må jeg nesten spørre. Hvorfor fortsetter dere ikke i den tråden moderator linker til? Tenk hvordan dette blir om 3år da ex antall har laget hver sin tråd omkring hvordan fjerne lakk osv... Isteden for å forsøke å holde forumet ryddig, slik at man også finner færrest mulig tråder om tema når man søker!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hunter boy Posted October 18, 2009 Author Share Posted October 18, 2009 Grunnen til at jeg vil fjærne det er at det ble fryktelig stygt å ikke slik jg ønsket det. Så da vil jeg heller få det fjernet og deretter få lagt på noe annet eller få det gjort på nytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hunter boy Posted October 18, 2009 Author Share Posted October 18, 2009 Det var ikke så mye som skulletil. Jeg tok en liten runde med fin stålulll og stokken ble faktisk ganske pen etterpå så nå er jeg fornøyd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts