Jump to content

Jakt ved sjøen, egen eiendom og "tettbebygde strøk"


AndreasE

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg bor i et hus med ca 8 mål tomt ved sjøen. Huset ligger i et bebygd område, men som sagt hører strandlinjen til eiendommen.

 

Hvordan skal man tolke reglene i et slikt tilfellet?

- Har jeg lov til å drive jakt ved sjøen selv om det er i et område med hus? Det er jo mange, mange kilometer til land på andre siden, og alle har vel lov til å drive jakt på sjøen uten å løse noen form for kort?

- Hvor går grense for hva som regnes som tettbebygd område? Vet det sikkert er vanskelig å gi et eksakt svar på dette, men noen som har noen anslag?

 

Jeg er generelt ute etter om noen kan gi en vurdering om jeg kan drive noen form for jakt eller skyting i forbindelse med egen eiendom i dette tilfellet.

 

 

Takk for alle svar

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjerne legge til et supplerende spørsmål om det er greit for trådstarter, da jeg er i en liknende situasjon.

 

Dersom vi her definerer at dette er et tett bebygd strøk, hvor langt må man ut på sjøen f.eks med kajakk for at det går fint å jakte?

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg kan svare på et av spørsmålene dine. Når du har sjøsatt kajakken er det bare å peise på. Det er ingen som eier havet. Men det gjelder selvfølgelig å bruke sunn fornuft, man jakter ikke ærfugl fra kajakk midt i småbåthavna f.eks.

Unntaket er ved f. eks naturreservater der sjøtomter hører med eiendommen.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk politivedtektene i kommunen din. Finn ut hva som event. står i de lokale politivedtektene, og om der er områder "eksplosiver" o.l. ikke er lov å bruke.

 

Ellers kommer helselovgivningen inn i bildet. Vil naboer bli plaget av støy? Vil de klage til kommunen (kommunelegen)? Vil politiet blande seg inn og påstå at du driver uansvarlig aktiviteter til sjenanse for andre??

 

Sjekk litt rundt, og foreta en totalvurdering. Det kommer mye an på hvilken "kultur" det er for den aktuelle aktiviteten i nabolaget ditt.

Link to comment
Share on other sites

Ellers kommer helselovgivningen inn i bildet. Vil naboer bli plaget av støy? Vil de klage til kommunen (kommunelegen)? Vil politiet blande seg inn og påstå at du driver uansvarlig aktiviteter til sjenanse for andre??

 

Jeg har selvfølgelig tenkt over det du nevner her, og har ikke egentlig planer om å jakte i hagen:P, men har alltid lurt på hvordan lovgivningen rundt dette var.

Når vi er inne på dette, er det ikke også sånn at landområder som littger mellom flo og fjære også renes til havet, og at man i teorien kan jakte herfra uten jaktkort eller andre tillatelser?

 

(Takk, kvernga, for suplerende spørsmål, lurte egentlig på det samme, men glemte det i farten)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Når vi er inne på dette, er det ikke også sånn at landområder som littger mellom flo og fjære også renes til havet, og at man i teorien kan jakte herfra uten jaktkort eller andre tillatelser?

 

 

LOV 1981-05-29 nr 38: Lov om jakt og fangst av vilt (viltloven).

§ 32. (grensen for grunneiers jaktrett mot vann)

 

På elv og innsjø går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som hans eiendomsrett. Mot hav og fjord går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som landet ligger tørt. Utenfor denne grense og på grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide, er jakt og fangst tillatt for norske statsborgere og alle som det siste året har vært og fortsatt er bosatt i Norge. Direktoratet kan i enkelttilfelle gi utlendinger som ikke er bosatt i Norge adgang til slik jakt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...