Jump to content

30-06 ws. 300win.


Ole Jørgen

Recommended Posts

hei alle sammen!

 

har ikke så veldig peiling på kalibre til rifle, men hva er forskjellen på 30-06 og 300win(skrives det sånnn).?

da tenker jeg på rekyl, effekt, og patron utvalg.

 

har en tikka T3 i 6,5x55 fordi jeg ikke liker rekylen så godt(er liten og spinkel) :roll: . jeg jakter elg og noen ganger streifer tanken i huet mitt, tenk om det kommer en elg og 6,5 ikke holder mål, så derfor lurer jeg litt på ett grøvere kaliber, men med en snill rekyl.

 

På forhånd takk! :D

Link to comment
Share on other sites

Er du redd rekyl ville jeg styr unna begge disse to kaliber.

 

Vil du ha større kule og mere effekt se på 308win. Kapp løpet til minste lovlige lengde 40cm og sett på en demper. Da er ikke børsa tyngere enn uten demper og den er litt kortere. Samtidig har du større kule med mere effekt en 6,5x55 og du har lavere rekyl pga demperen.

 

Ps. rekylen i 308win er ikke mye værre en i 6,5x55 den er bare litt raskere og tyngere hvis du forstår. 30.06 har en kjapp og hard rekyl og 300win vil du ikke vite hvis du syns 6,5x55 har nok rekyl :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke noe problemer med 6,5 på elg men jeg vil påstå du må ha et bedre treff for at den skal i bakken raskt men dette kan diskuteres i vide og brede uten og bli enig .

Jeg har skutt elg med 9 forskjellige kalibre og er ikke i tvil om at grøvre kalibre feller elgen raskere selv med et litt dårligere skudd . Men en ting er helt sikkert at er du skeptisk på rekyl skyt ikke med et kaliber du ikke mestrer . Det de andre nevner her med demper er tingen for deg.

Link to comment
Share on other sites

Som andre skriver så holder børsa di, men dersom du finner ut at grøvre er tingen så sett på en demper på en 3006.

 

Finn en kamerat som har dette og få prøvd på bane. 8x57 er nevnt og denne blir mere omtalt. Du finner likevel ikke noe utvalg i ammo til denne. Dersom du ikke er ihuga lader selv så vil en 3006 med god demper utfylle dine ønsker onm grovere patrom uten økt rekyl. 8)

Link to comment
Share on other sites

Presisjon er vel så viktig som kaliber når det gjeld å felle dyret (gitt at kaliberet er grovt nok, sjølvsagt!), så unngå for all del rekyl du ikkje er komfortabel med.

 

Som peders skriv, du kan kjøpe mykje premium-ammo for prisen på ei ny rifle. Eller du kan kjøpe ladeutstyr og verkeleg skreddersy ammo for den rifla du har... og fortsatt bruke mindre penger enn ei ny rifle koster.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen!

 

jeg stoler på at 6,5 dreper dyret, men av og til så streifer det meg noen tanker... broren min har en Remington seven i 308. Jeg trur han skal bytte børse nå så kansje jeg setter en lyddemper på den!

 

rifla mi er ganske tung fra før, (2,5-10x56 kikkert og justerbar kolbekappe) så jeg trur ikke jeg vil ha noe mer vekt med tanke på hvis jeg bytter i en Tikka T3 i 30.06 eller 308. og i tillegg da ha en lyddemper på den.

 

Men jeg har i allefall blitt litt klokere!

:D

Link to comment
Share on other sites

kameraten min har en sauer i 300 win mag med hausken titandemper må si jeg ble sjokka hvor lite rekyl det var i den med demper.ikkje smeller den heller.men den blir jo veldig lang med denne demperen.jeg er ikkje heller noe fan av rekyl så jeg jakter med 6,5 har aldrig hvert noe problem for meg hverfall :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...