Jump to content

Beretta 686 Silver Pigeon-Erfaringer?


.300 Win Mag

Recommended Posts

Hej!

 

Jag skall skaffa en god O/U hagle. Efter en research på marknaden,så är det två bössor som faller i smak:

Browning B 525 Nordic och Beretta 686 Silver Pigeon 12/76,71 cm løpslengde.

Jag skulle vilja höra era erfarenheter med Berettan,och Ni som haft denna modell i lång tid. Jag skall ha detta vapen som eneste hagelvapen,och då är nog en O/U rätt väg att gå. Skall använda den på rådjursjakten i Sverige,lite fågeljakt och besök på lerduvebanan för att hålla träffprocenten uppe.

Tacksam för svar :!::)

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Har ingen erfaringer med browningen, så kan ikke si noe om den. Men beretta'en har jeg og kan fortelle litt om.

 

Jeg kjøpte min for vel 6 år siden hos jakt og friluft. Var nede hos dem personlig og fikk dem til å ta mål av meg. Er ganske stor linksskytter, så trengte en litt spesiell stokk. Etter at de hadde tatt mål, fikk jeg ordnet våpensøknaden og hagla kom i hus. Når jeg fikk den merket jeg med en gang at målene var perfekt. Har siden aldri kjent på en hagle som gikk meg så rask montering som denne gir meg.

 

Så litt negativt: Første jakthøsten jeg var ute, regnet det mye. Og mye på vestlandet er mye. Så jeg oljet hagla, pusset og alt gikk topp. Men etter noen uker så merket jeg at den (toppleveren?) stangen som sitter på toppen, som du drar til siden for å åpne hagla, ble stadig tyngre å presse til siden. Etterhvert så la jeg merke til at den dro borti treverket på kolbehalsen. Jeg dro rett til børsemaker! Han kunne fortelle meg at kolben var trutnet. Altså ikke oljet godt nok inn. Grunnen skal være, i følge han, at når beretta hadde tørket noen av stokkene sine under høy pågang, så hadde de skrudd opp demperaturen og kortet ned på tiden. Dette gjorde at kolbene hadde en tendens til å trekke til seg vann og utvide seg. (Tror forresten dette skal være rettet opp nå). Selv bodde jeg i Stavanger på denne tiden, så jeg ringte ned til Jakt og Friluft og forklarte situasjonen om at jeg var midt i jakten og hadde en ny hagle fra dem som ikke fungerte.

 

Så positivt: Jakt og Friluft la seg med en gang langflate og forklarte at jeg bare måtte sende ned haglen med en gang, så skulle de fikse resten. Jeg forklarte jo da situasjonen om at jeg hadde jaktplaner så og si alle helgene framover og at det egentlig passet veldig dårlig. Men J&F slo da til og sa at de samme dag skulle sende meg en annen links beretta (Gold e), som jeg kunne bruke imens min var hos dem. (Med utlånsavtale). Jeg skulle også vente med å sende min til jeg hadde mottatt denne. :D

Resten er god historie med at jeg fikk tilbake haglen min (som de hadde pusset mekanismen og oljet for meg og :D ) og har brukt den uten så mye som et lite problem siden.

 

Så hadde jeg kjøpt samme beretta igjen om jeg kunne valgt på ny? Uten tvil!

 

Dette er min eneste hagle og den har vært med på vanlig rypejakt, sjøfugljakt, vinterjakt, rådurjakt, ja nesten alt utenom revejakt. Og den har alltid prestert optimalt. Anbefaler den virkelig på det varmeste. :D

 

Bare husk å olje kolben når du får den. Innvendig og utvendig :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har brukt min Beretta 686 Silver Pigeon Sporting aktivt i mange år (10 000 vis av skudd) uten et eneste problem så dette er et våpen jeg helt klart kan anbefale,

Etter at du har prøvd og kjent litt på en Beretta så kjenner du at dette er et kvalitetsvåpen :wink:

Du bør kjøpe en som har justerbar kolbekam slik at du får et våpen som passer til deg og din skytestil.

Link to comment
Share on other sites

jeg får vel bare slenge meg på fanboy-innleggene om 686'n:-)

Bytta ut min gamle Star Baikal i sommer med en pent brukt 686 Sporting, og har aldri sett meg tilbake. Ikke en gang på 870'n min som jeg kjøpte 6mnd tidligere.

686'n er garantert den beste hagla jeg har skutt med. Eneste jeg har funnet som ikke er helt optimalt, er utformingen på skrings"bryteren". den glipper av og til i øspøsregn;-)

 

btw, Jeg kjøpte sporting fordi jeg liker den brattere vinkelen på "pistolgrepet".

Link to comment
Share on other sites

Ja,tack til Olestav,Sportsskytter og Skullerud for flotte inlegg. Jag har bestämt mig för en 686a nu. Skall ju framför allt ha den på jakt,men även lite på lerduvebanan också. Hade väl tänkt mig en jaktmodell,men menar Ni att en Sportingmodell 686 är ett bättre val,trots att man primärt skall benytte den på jakt? Jag blev osäker här alltså... :?

Jag är inte speciellt lång,runt 178 cm och normalbyggd.

Link to comment
Share on other sites

På lerduebanen vil man jo gjerne ha et tungt våpen da det er mye stødigere å skyte med ! for min del så blir et jaktvåpen alt for lett og vinglete for å skyte bra med, så da kommer det nok litt an på hvilken type jakt man skal på for vist man skal gå i mange timer med våpenet klar til skudd så bør man antageligvis velge et lett våpen men det blir vel litt smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Ja,Ni... :lol: ...jag trodde att jag hade bestämt mig för en vanlig 686 SP,men nu så funderar jag starkt på sportingmodellen. Jag tänker då framförallt på justeringsmöjligheterna,balansen,men även att denna modell,har en fräschare,minimalistiskare låda och ett snyggare forskjefte,även om inte just det skall vara utslaget. Jag får nog ta och sova på saken tills i morgon... :)

Link to comment
Share on other sites

Nu var handeln avklarad :!::)

Det blev en helt ordinär 686 Silver Pigeon 12/76,71 cm løpslengde. De plockade ut en som var extra fin i veden också.Den blir mer än god nog för mig tror jag. Kommer ägna lite arbete på att olja in träverket i höst. Blir nog med CCL olja tror jag. Jag läste en gammal "Jaktvåpenguiden 2006",där det var en artikel om 686an,som ägaren hade haft i 17 år. Artikeln hette "Spaghettirøret" :!::mrgreen: Han använde vanlig 5-56 som vapenolja,då han blivit rekommenderad detta av sin vapenhandlare. Har hört det ifrån flera håll att detta funkar bra. Tack för att Ni delade med er av era tips och erfarenheter kring detta vapen :!::D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har iallefall vært veldig godt fornøyd med min sporting, som er brukt til jakt, ikke bane.

Selger min nå til fordel for halvauto rustfri pga mer vannfugljakt, og lite rypejakt.

skulle ønske jeg hadde råd til å beholde 686'en, men det tillater ikke økonomien.

 

Kan trygt anbefale en 686, selv om du sikkert finner hagler under 10.000,- du blir fornøyd med også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...