Jump to content

Kikkertsikte på hagle.


Norma Elite

Recommended Posts

Hei :wink:

 

Jeg vil montere ett kikkertsikte på min O/U Sabatti jakt hagle. Hva gjør man for å få til dette? får man en børsemaker til å borre hull i skinna og så få en brakett som jeg kan montere kikkerten på? Jeg vil også kunne ta av denne braketten slik at jeg kan bruke hagla som vanlig med korn.

 

Er dette greit å få til?? Til hvilken pris?

Link to comment
Share on other sites

Det kan være mulig for en børsemaker å frese ned skinna og skru en weaver-/picatinnyskinne på kassen. Da kan du montere kikkerten med feks. Leupold Quick Release ringer. Om det er mulig å montere skinna så lavt at den ikke bygger over sikteskinna må du spørre børsemakeren om.

Link to comment
Share on other sites

Har kikkert på min Sabatti, montert i ein MAK-montasje (tror den koster mellom to og tre tusen). Tipper at dersom hagla passer deg godt nå, vil du uansett hvor lavt du klarer å montere kikkerten, oppleve at du kommer "for lavt" på kolben - og dermed skyte langt dårligere.

 

Løsningen er veldig enkel: Bruk 1500,- hos børsemaker og få ettermontert justerbar kolbe. Vel verdt investeringen!

Link to comment
Share on other sites

Har kikkert på min Sabatti, montert i ein MAK-montasje (tror den koster mellom to og tre tusen). Tipper at dersom hagla passer deg godt nå, vil du uansett hvor lavt du klarer å montere kikkerten, oppleve at du kommer "for lavt" på kolben - og dermed skyte langt dårligere.

 

Løsningen er veldig enkel: Bruk 1500,- hos børsemaker og få ettermontert justerbar kolbe. Vel verdt investeringen!

 

OK. Jeg hadde ikke tenkt å bruke mye penger på dette. Har du et bilde av din hagle med kikkert??

 

Det er en Sabatti kombi som jeg også har hagleløp til, men prinsippet blir jo akkurat det samme. Har ikke for vane å avfotografere skytejerna mine, men skal se hva jeg kan fikse....

 

Ellers finst det jaktformer der en kikkert kan gjøre susen på hagla. Gluggjakt på rev, f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å gjøre noe lignende selv når jeg får tid... Ta en skinne beregnet for 11mm. ringer og frese inn spor for haglas skinne samt frese ned skinna på hagla slik at montasjeskinna blir liggende i plan med haglas skinne. Lage styretapper slik at kikkerten havner likt hver gang må vel også til ...

 

Hensikten med dette er å ha en kikkert når jeg putter inn innstikkpipa..

Link to comment
Share on other sites

Er en gammel tysk måte med kikert på hagle, for villsvin jakt , hakemonterte kikkerter brukte de mye før, våpene var regulerte for Brenneke kuler .

 

Faktisk helt frem til "Muren" falt i 1989, da disse haglene var mest utbredt i DDR.

Finnes fortsatt en god del av dem i bruktstativene hos våpenhandlerne der nede, i god stand og med en hakemontert Zeiss-Jena til hyggelige priser.

 

Og for å pirke litt så var de sjelden så veldig regulert, men som regel innskutt for Schönebeck Treffer.

En lokal variant av Brenneke forøvrig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...