Jump to content

budsjettmauser, 10 år etterpå....


høggern

Recommended Posts

tenkte skrive litt om et våpen jeg bygde selv for mange år siden da man hadde mye tid, store ideer, og lite penger.

 

den er så stygg at bilde av herligheten egner seg neppe på trykk.

ikke har jeg bilder fra prosessen heller. dette er gjort for 10-15 år siden. men det er brukt i 10 år, i relativt hardt klima til tider å det har holdt ;)

 

det hele begynte da jeg kjøpte meg en 6,5x55 svenskemauser for 15 år siden. en M1938 produsert av husqvarna i -41, det er altså en M96 kasse med bøyd hevearm.

børsa var litt sliten utvendig men stålet var bra. pipa så rett og slett ny ut.

denne børsa ble testa slik den var, å satte fine samlinger med åpne sikter. tanken var i utgangspunktet å beholde den slik den var for litt morroskyting, men etterhvert ble det vurdert litt fram og tilbake og jeg kom fram til at optikk kunne vært tingen, og at rett pistolgrep ikke akkurat var gunstig for stående skyting.

29z1ky0.jpg

 

våpenet på bildet er lik slik den var, men med rett hevearm.

 

 

jeg skulle ha kikkert på børsa, denne skulle sitte i stålmontasjer, desverre fant jeg ikke hel skinne stålmontasjer til M96, fant bare 2delte baser. men jeg ville ha hel skinne på børsa. tilfeldigvis hadde en kompis en hel leupold skinne for M98 som vil tilpassa. M98 har større diameter på fremre bro så vi måtte tilpasse med filing og sliping. fikk dette til å passe bra nok, så da tok vi å festa skinna å fikk bora og gjenga den fast i kassa(kompisen er børsemaker og bora og gjenga dette for meg). da var altså kikkerten på plass.

 

våpenet har et solid bøkeskjefte. å tilfeldighetene gjore at jeg hadde litt bøk av passe dimensjon liggende. skjeftet ble tatt i bandsaga, jeg kappa av forskjeftet, tok av overtreet, kappa kinnstykket plant i bandsag og kappa nedre del av kolba plant. her limte jeg på 2 stykker bøk som var høvla flatt slik at de passa rett på det rette kuttet jeg hadde gjort med bandsag. av lim brukte jeg blå araldit. klemte dette sammen og venta til det var tørka. så formet jeg pistolgrep med båndsag, rasp og plansliper. pistolgrepet ble bratt og stygt, men egner seg fint til stående skyting. pussa dette med plansliper, å tilpassa kolbekammen slik at jeg fikk riktig anlegg for skyting med kikkert. pistolgrepet er laget stort for å kunne bruke våpenet med votter, feks på sjøen på seljakt.

 

foran i skjeftet boret jeg et hull jeg tilpassa en bolt som brukes som feste for versapod.

satte reimfester (unkle mikes) på siden og under skjeftet, for å kunne bære børsa begge veier om behov for det.

 

jeg hadde åpnet løpskanalen slik at en solid bunke tusenlapper fikk plass mellom løpet og skjeftet. dette i tilfelle noe skulle vri seg en fuktig høstdag, så skulle jeg ha nok å gå på før pipa fikk kontakt med skjeftet.

siden jeg ikke hadde beddemasse for hånden, ble børsa bedda med quick stålsparkel. dette har funka i årevis. det er gått noen tusen skudd gjennom våpenet etterpå å det har holdt.

 

som kolbekappe tilpasset, limte og skrudde jeg fast en 8mm vannfast finerplate. denne skulle tåle hard bruk.

siden skjeftet var slipt og pussa, så var det veldig lyst. så jeg smurte det inn med brun narvsværte for å få en ok farge. deretter smurte jeg skjeftet med terpentin/kokt linolje blanding. tynn i begynnelsen, tykkere og tykkere etterhvert. det ble etterhvert mange lag. når jeg var ferdig med dette, fikk skjeftet et lag med terpentin/rå linolje. dette tørket i løpet av noen månder ;)

skjeftet ble definitivt vanntett.

 

heveamen måtte forlenges siden jeg skulle kunne bruke våpenet med votter. den ble kappa og forlenga med et passende stykke firkantstål som jeg sveiste fast med MIG og slipte til med vinkelsliper, fil, osv til finishen var akseptabel.

 

sikringa lagde vi en kvartsikring av. det eneste jeg ikke liker med den er at den er på venstre siden av våpenet. den sperrer også hevearmen.

hanen kappa jeg i dreiebenk. fjernet den delen som stikker ut av muffa. dette for å spare vekt å kansje få et litt raskere anslag.

siden jeg hadde tilgang på dreiebenk måtte jeg jo kappe pipa litt. syntes 60cm var for langt (var jo ung og dum) så jeg satte i gang. kappa pipa til 49-50 cm, dreide forsenket 90 graders kroning. i samme slengen tok jeg av de åpne siktene (angrer litt på det, men som sagt var man ung og dum) å blånerte de delene av pipa som trengte det med kaldblånering. det funka helt greit.

 

avtrekket slipte og polerte jeg litt på slik at det ble direkteavtrekk. vekta er sikkert 2 kg enda men det passer meg helt greit til den bruken jeg har den børsa til.

 

som kikkert fikk våpenet en weaver K2,5, dvs en fast 2,5X20 fra dengang weaver ble produsert i usa, med ståltube. kikkerten hadde blitt brukt på en salongrifle i mange år før det og fungerte i ca 10 år før den plutselig dogga, inne i våpenskapet en vinter....

den ble bytta ut med en 2,5X20 leupold compact.

 

alt i alt ble det en stygg men praktisk rifle. den er litt under 1m lang, veier 3,7 kg med kikkert og reim (er ingen lettvekter) å har vært med meg på mange jaktturer.

 

hva mer er det å si om rifla? den smeller hver gang jeg trekker av. jeg klarer skyte 25mm samlinger på 5 skudd med matchkuler på 100metern. det er helt akseptabelt for meg.

50 cm pipa gir 30-40 msek mindre enn de 67cm pipene jeg har brukt i sauer banerifla mi så hastighetstapet på de 10 cm pipe jeg fjerna ser jeg på som akseptabelt.

 

prislappen på herligheta?

995,- for børsa.

250,- for kikkertringer

1000,- for leupold kikkert (kjøpt brukt)

250,- for å få boret og gjenga kassa for kikkert

 

så ca 2500,- for børsa klar til skudd om jeg ikke regner med pris på linolje, slipepapir, lim osv.

 

Konklusjon: billig morro. å børsa er praktisk og hendig og fungerer hele tida. all liming, bedding, osv har holdt i 10 år.

Link to comment
Share on other sites

Ah, du gir meg dårlig samvittighet for at jeg solgte gamle Stiga-mauseren min. Den var i 30-06, og gikk uforskammet godt. Høyere kolbe og litt fastere skyvesikring (den var didlande laus...), så hadde den vært helt glimrende. Svenskemauseren er undervurdert, men det var god drep i min, ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Du gir meg fantasier :shock:

Har en gæmmæl slærkepurke av en m96 stående, den blir ikke brukt til noe. Det er en monte carlo stokk på den som er helt fantastisk jævli og skyte med. Har ei leupoldskinne som er tilpassa og montert. Avtrekket er som stokken, helt fantastisk jævli, men det er orginal avtrekket. har vurdert å gjøre noe med den, men hva :?:. Kanskje bygge om den stokken som står på :roll:

kan vi ikke få se et lite bilde av underverket ditt da? så kanskje du gir meg flere fantasier :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det merkelige er at den ikke er mer glatt enn andre skjefter jeg har brukt. linolja uttapå er ikke glatt, den har en litt "sticky" følelse, selv i regnvær.

 

det aller mest høvelige med børsa er at baneammo fra sauern min som oftest kamrer i den. så jeg kan skyte rester av baneammo osv på trening eller når jeg føler for å skyte litt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...