Jump to content

17.hmr


dragunov

Recommended Posts

hei hei! har opdaget at 22.lr ikkje er det helt ideelle småvilt kaliberet her hjå meg,alle fuler vet tydligvis at på 70m+ er de trygg,har insett at storvilt rifla blir LIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIITT drøyt å bruke til "moro-jakt" på små viilt,så nå vuderer eg å invistere i ei rifle i 17.hmr,problemet er at eg ikkje finner rifle i 17.hmr,er det noen som vett hvilke våpen(bortsett fra cz) som leverer i det kaliberet og pris\levrandør?? takk

Link to comment
Share on other sites

Vet at Jaktdepotet har Savage i det kaliber, priser mellom 3000 og 4500 avhengig av stokk, rustfri etc. sist jeg selv så på de. Virket fine, kunne godt tenkt meg en slik selv. Sako Quad leveres også bl.a. med .17HMR-løp; ikke det billigste valget men sikkert en fin rifle.

Link to comment
Share on other sites

kimjorgen: sett linken din mellom en slik ;) da funker den.

 

til skyting på vilt på hold ut på 70 meter har jeg heller tatt steget opp på 223 med en lyddemper forran å kjøpe ett kaliber som går litt fortere enn 22lr og blåser bort like mye. eneste fordelen jeg ser med 17HMR forran 22lr er flatere kulebane, men alle de andre ulempene har du fremdeles.

Link to comment
Share on other sites

Nå blåser jo ikke .17 hmr like mye bor i vinden som .22 lr :!:

den takler vind mye bedre en både .22 lr og 22.magnum!

pressisjonen på 17hmr er YPPERLIG ut til 150-200 meter på en vindstille dag.

pluss at du får ammoen du trenger i butikken. det gjør man sikkert med 223 også, men de aller fleste kulene har en utgangshastighet som sprenger rypa på greie treff under 100 meter.

ferdigrulla v-max får man heller ikke ferdigrulla her til lands.

 

jeg synes .17 hmr er den beste småviltrifla til smått småvilt (og store vis man ikke drøyer avstander og treffer der man skal) dette var min påstand basert på hva jeg har hørt/sett fra venner og mye jeg har lest på nett :twisted:

 

vis det derimot blåser stiv kuling KONSTANT der du bor, og du absolutt skal jakte med rifle i dårlig vær..ja da tror jeg du må kjøpe deg storviltkaliber :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...