Jump to content

Sjekke nummer likehet på M98


vulcan

Recommended Posts

Jeg skal av sted og titte på en Mauser M98 i 7,92 og lurer på om noen kan gi meg en rask innføring i hvordan jeg går fram for å sjekke om denne er nummer lik. Kan jeg som relativt uerfaren rifle entusiast klare det eller er det en oppgave for erfarne folk? Rifla ser pen ut på bilder, men jeg er litt kresen på at det skal være gammelt og originalt. Jeg er villig til å betale litt for en gammel sliter som er pen, har de rette nummer og helst ikke har noen norsk stempling. Hva må en regne med å betale for en slik Mauser?

Link to comment
Share on other sites

om nummer på alle deler er likt er det nummerlikt.

 

nummrene står på de fleste ståldeler.

mener orginale tyske nr på m98k var 4 sifret. noen av delene har kansje bare de to siste sifrene.

 

om den har norsk numrering er det banka inn et nytt nr på kassa, kolbekappen og sluttstykket. enten med SJØ/KNM, K.ART eller POLITI foran (eller NSB) siden det er en 7,92.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare på kassa det er banka inn et nytt nummer? Jeg har en K.ART merket 7.92 Mauser, og slik som jeg ser det er det bare på kassa det er banket inn :)

Har kikket på børsa nå, og jeg så ikke noen norsk merkning verken på kolbekappa eller sluttstykket. Kun på kassa. (Børsa er helt nummerlik)

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare på kassa det er banka inn et nytt nummer? Jeg har en K.ART merket 7.92 Mauser, og slik som jeg ser det er det bare på kassa det er banket inn :)

Har kikket på børsa nå, og jeg så ikke noen norsk merkning verken på kolbekappa eller sluttstykket. Kun på kassa. (Børsa er helt nummerlik)

på de FLY og HÆR merkede mauserne jeg har sett nøyere på har det vært banka inn nytt nr, feks HÆR-1234 på kassa, å så er sluttstykket merket med de tre siste sifrene oppå hevearmen nær boltkroppen(dvs 234), og kolbekappa er merka med HÆR-1234

 

vet ikke om det har vært samme merking på de som ikke ble ompipet til 30-06, dvs de som ble beholdt i 7,92 men gikk ut fra det.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet om reima til en slik tysk mauser normalt var merket med

det samme som resten av delene ?

 

Det er den eneste delen på min børse som ikke har samme nummer. Står

bare L&F på den metal strammeren på reima.

 

Nei. Mauser-reimene ble ikke produsert sammen med våpenet. Altså reima var ikke ment til akkurat "det" våpenet hvis du skjønner hva jeg mener. F.eks at en Mauser med nummer 1234 ble produsert, så ble det ikke laget reim til akkurat det våpenet :wink:

Det samme gjelder bajonetten.

Link to comment
Share on other sites

Finner ikke noe nummer på sluttstykket mitt,annet enn K1 på undersiden av hevarmen.Den har ørnen

stemplet inn på oversiden,så jeg regner med den er orginal.

Riflen er en M98k i 7.92.Har den ikke foran meg nå,men på platen foran på skjeftet står det G33 og G40

øverst er politiet sitt nummer,og på venstre side er det jeg antar er det orginale tyske nummeret.

Prodår er også stemplet inn.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser litt nærmere etter, så ser jeg utkasteren bare har dem 2 siste

nummerne stemplet inn helt fremme med bolthodet, men alt annet som er

muligt å se på uten å ta det fra hverandre har 4-siffer (så langt).

 

Aner ikke om det finnes nummer på deler inne i bolten for jeg har ikke tatt

den fra hverandre. Selve bolten har nummeret stemplet ved hevearmen,

og alle deler bak med sikringen har 4-siffer.

 

Skal ha denne børsa som et lite renoverings prosject, så jeg er ikke begynt

å pelle den fra hverandre enda. Det er arvegods.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...