Jump to content

Var som f


358 Win

Recommended Posts

Var ute å skulle se etter vilt i stad sammen med guttungen. På jordet rett på nedsiden av husene sparang ku okse og kalv . Kua og kalven var på full fart over veien men bare kua kom opp og over veien. Vi kjørte videre for ikke å skremme livet av de og kjørte en tur rundt for å se på andre jorder for å komme tilbake etterpå lenger borte å se på de på avstand. Da jeg satte lysene på de var de alle på jordet men kalven hadde store problemer med å gå og kunne virke som om den hadde ødelagt korsryggen. Vi kjøret helt innpå den men den kunne ikke flytte seg. Guttungen begynte å grine å synes synd på den så jeg måtte bare få han hjem. Nå sitter jeg å venter på villtnemda og kalven må nok avlives. Og vi som har fredet elgen for 2 år her i bygda. Ikke at en kalv spiller noen rolle men dette synes jeg var trist. Den skadet seg når den skulle over grøfta ved siden av veien.

Link to comment
Share on other sites

Hvis kalven veide 35 kg nå. Hadde den nok neppe overlevd vinteren og da er det bra at den ble tatt.

Og vekta på den kalven er ikke noe sjeldent tilfelle her. Kan også nevne at en hjortekalv som vi skjøt i fjor veide 35 og en i år veide 32 kg ,i første halvdel av september.Hva som er galt vet ikke jeg men det er i hvertfall ikke beitegrunnlaget det står på selv om jeg er klar over at ikke hjort og elg ikke har identisk kosthold

Link to comment
Share on other sites

Og vi som har fredet elgen for 2 år her i bygda.

 

Kan også nevne at en hjortekalv som vi skjøt i fjor veide 35 og en i år veide 32 kg ,i første halvdel av september.

 

Er det elg eller hjort vi snakker om her?

 

Hvis en elgkalv veier 35 kg er det veldig liten etter min definisjon. Alt vi skyter av kalver som veier under 50 kg regnes som skrap og trekkes ikke fra kvota.

Så jeg har mine tvil til at denne elgkalven ville overlevd vinteren og at det må ha vært noe galt med den før dere så den siden den bare veide 35 kg.

Link to comment
Share on other sites

det må ha vært noe galt med den før dere så den siden den bare veide 35 kg.

Trenger ikke være noe galt med den, annet enn at kua har blitt paret under andre eller tredje brunstperiode.

Etter noen år med alt for mye okseskyting, var vekten på de fleste elgkalvene som hos oss på mellom 30 til 50 kg slaktevekt.

Nå har vi "fredet" de store oksene noen år og vi ser store fine kalver. Kalvevekten i år ligger på rundt 75 kg. Og vi har flere forskjellige observasjoner på store okser :D . Vi kommer til å fortsette å spare de store oksene, for det er så motiverende å se den betydningen en stor andel store okser har i en elgstamme.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt Off-Topic, men i mitt distrikt begynner vi no å sjå effekta av bestandsplan med lågt uttak av vaksne hanndyr på hjort. Det er verkeleg gledeleg.

Vi ser mykje bukkar, det er mykje brøling. Og 12-taggarar på 120-130 kg slaktevekt er langt meir vanleg no enn for berre nokre år sidan. Vektene på andre dyr er og bra.

 

Ellers er det bra at dokke fekk teke ut denne kalven slik at den slapp ytterlegare lidingar.

Ting skjer i naturen, slik er det berre. Men uansett greit å kunne "hjelpe naturen" litt når det gjelder å redusere lidingane i slike tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

For dem som var i tvil var det en elgkalv på 35 kg vi måtte avlive.

Tror nok også det som "rak" skriver at kua ikke er parret før langt utpå høsten. Kalven var svært tydelig "rød" over manken og var nok født svært seint.

I år skal vi som sagt ikke skyte elg her på våre 23 000 mål og det er blitt observert i allefall en kraftig 14 tagger og det er observert også 2 store hos nabo jaktlaga både i nord og i sør så håper de får bedekt flest mulig av de kuene vi har nå i begynnelsen. Nå har de i allefall hatt fred i skogen da vi heller ikke jakter noe annet heller før nabojaktlaga er ferdig med elgjakta.

En ting jeg synes er rart er at noen av jaktlaga er forbannet på oss fordi vi ikke skal jakte elg i år og neste år og mange andre fnyser av oss som om vi skulle være idioter. Burde de heller ikke være glade for at noen forsøker å bevare de elga som er igjen og kanskje øke stammen litt selv om de selv har valgt å jakte av varierende årsaker. Vi har full forståelse for at andre jakter selv om vi stiller oss noe uforstående til at noen svarer "som i fjor" da vi har spørrerunden på årsmøte i storvaldet om hvor stor kvote de mener de bør ha. Dette har de sagt siden storvaldet ble opprettet i andre halvdel av 90 tallet. Det er i allefall ikke tivil om at bestanden ikke teller mer enn ca 1/3 av det den gjorde den gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en blodfærsk jeger selv(skadedyr/småvilt) og tenker å ta oppskytinga til storvilt til vår/sommer. det betyr ikke at jeg skal fly ut i skauen å skyte den største oksen jeg ser. tror nok heller jeg blir drassende etter gammelkara noen år før jeg går etter elgen.

Jeg vet ikke hvordan jegerholdningene er andre steder rundt i det vidstrakte, men det som dere har fått til lokalt hos deg 358win er et flott eksempel på jegere med aktivitet mellom øra!

takk til deg 358win og dine jaktkompiser.

(innlegg ikke ment som noe nedsettende vedrørende resten av jegerbestanden, bare honnør til fornuftige folk!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...