Jump to content

300 wsm


PederR

Recommended Posts

Den bruker samme kuler som 308win og 30.06 og alle andre vanlige kaliber 30 patroner.

Til nøtteskrike ville jeg brukt en vanlig helmantel og til elg oryx eller andre superkuler.

 

Ikke monter denne patronen i en M98 kasse. Får og få den til å mate tilfredstillende kjøp heller ei annen kasse eller en remington eller annet våpen som blir levert med denne patronen.

 

Ellers lykketil med en spennende patron jeg selv har høy på ønskelista :mrgreen: (derfor jeg har litt kunskaper om den, var selv inne i samme tanker for 2 år siden, men styrte unna)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil bruke 2-3000kr på børsemaker timer for att mating skal bli bra, gjør det. Etter 2-3000kr på arbeidet til børsemaker vil du fortsatt oppleve at 1 av 10 patroner ikke entrer kammer slik den skal og du for ei forskiling, som er ergelig på banen og jævlig i skogen når du skal skyte oppfølgerskuddet.

 

Men klart etter å ha brukt 5-6000kr på mausern så har du en mauser i 300wsm som virker ofte men ikke alltid.

 

Får 6000kr har du en ferdig remington som er ei bedre kasse og som virker med patronen :wink:

Link to comment
Share on other sites

ok

men jeg tror jeg heller vil bruke penga på en børsemaker en ei ny rifle.

og ei mauserkasse er mye sterkere en noen låskasser som er laga og jeg stoler mer på mauseren en remington vet ikke helt hvorfor men det er da slik at jeg lever og ånder gor m98 kasa :D

Link to comment
Share on other sites

Har en 300WSM som mater perfekt(ALDRI fusket) skyter tett,, etc etc. ja på alle punkter er jeg 100% fornøyd, og kommer nok til å sette i ei ny pipe når denne er utskutt(som den snart er).

 

Likevel ville jeg ikke tenkt 1 sekund på 300WSM hvis du SKAL ha den i ei mauser kasse. Det er kort å godt en patron som er laget for korte låskasser der en 300 Win Mag ikke passer.

 

Sett i en 300WM, 30-338, ja hva det nå måtte være av 30 mag som fyller magasinet og matingen sånn passe. Ikke tro på alt det der opphausete presisjonsgreiene de greier å skrive om 300WSM. Med ei skikkelig pipe og børsemaker greier du det samme med hva som helst :wink: Hadde forresten satt i en 308 Norma Mag i den mauseren. 30-338 som 2. valg(den er tilnærmet lik) og 300WSM som 3. valg. 300WSM kommer ikke på listen i det hele tatt i 98en :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det som for evig og altid vil være problemet med mauserprosjekter, er at de selv på sparebluss fortsatt koster en del penger - og uansett hvor mye penger du kaster etter prosjektet vil det fremdeles aldri være noe annet en en gammel Mauser.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et 300 wsm løp til min Blaser R93. har skutt noen rådyr med det løpet, et par villsvin, grevling, rev men ingen nøtteskrike :wink: Har brukt nosler partition på svina, og ellers GS custom kuler (blir som en Barnes). Forsøkte med den tidlige utgaven av Sciroccio, men det rev veldig. Jeg har brukt det løpet på langholdsskyting, og det gir fin presisjon og flotte langholdsegenskaper. Omtrent like bra som en standard 6.5x55 vil jeg tro :wink:

Men, jeg ser ingen fordel med wsm fremfor winmag. Jeg kjøpte det løpet da WSM patronene kom, og jeg hade forlest meg på amerikanske våpenbladet. Det gir i realiteten omtrent lik ytelse med winmag (dog ikke med tunge kuler), og presisjonene varierer fra våpen til våpen slik det alltid gjør. Du får med på kjøpet færre patroner i magasinet og ofte kilen mating, noe som ikke er et problem i Blaseren min riktignok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...