Jump to content

når kan man kjøpe hagle? i eget eie?


rabbern96

Recommended Posts

For å kunne ha en hagle i eget eie så må du være fyllt 16 år, og bestått jegereksamen.

Men du har lov til å bedrive oppsiktsjakt etter at du har fyllt 14 og bestått jegereksamen. Men da må han/hun du går sammen med være over 18 + at denne må ha bestått jegereksamen.

 

Håper det var til hjelp! :wink:

Link to comment
Share on other sites

ok takk for hjelpen så jeg veit om mange jeg kan være med som er godt over 21+ så det er ikke no problem men kan jeg kjøpe et gæver på fattern jeg gi han penger og han ha det til jeg blir 16? og har tatt eksamen?

 

Tja, det blir vel det greieste, men det kan være en tanke at far din skriver på søknaden at våpenet er tiltenkt deg og bare blir stående i hans navn slik at du kan bruke det under oppsyn av eldre og erfarne jegere/instruktører inntil du blir gammel nok til å erhverve våpen selv.

Link to comment
Share on other sites

Må man altså ha jegerprøven for å kjøpe hagle til leirdueskyting? Er vel mange som konkurrerer i div haglegrener og aldri jakter?

Har selv jegerprøven så har aldri tenkt på hvordan dette virker før.

 

Nei du trenger ikke det, men du må være en "aktiv" konkurranse skytter, husker ikke hvor mye som regnes som aktiv.

Må fortsatt være 16 for å ha den i eget navn da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...