rabbern96 Posted October 8, 2009 Share Posted October 8, 2009 Hei jeg er en gutt på 13år og neste år når jeg blir 14år skal jeg bli med på opplæring og skyte lerdue. + at jeg skal ta jegerprøven? kan jeg da kjøpe hagle når jeg begynner med lerdue på våren og blir 14år på høsten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
9,3x62 SL Posted October 8, 2009 Share Posted October 8, 2009 For å kunne ha en hagle i eget eie så må du være fyllt 16 år, og bestått jegereksamen. Men du har lov til å bedrive oppsiktsjakt etter at du har fyllt 14 og bestått jegereksamen. Men da må han/hun du går sammen med være over 18 + at denne må ha bestått jegereksamen. Håper det var til hjelp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ola30.06 Posted October 8, 2009 Share Posted October 8, 2009 Men da må han/hun du går sammen med være over 18 +? - 21 + eller har betalt jegeravgiften i 3 år:D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rabbern96 Posted October 8, 2009 Author Share Posted October 8, 2009 ok takk for hjelpen så jeg veit om mange jeg kan være med som er godt over 21+ så det er ikke no problem men kan jeg kjøpe et gæver på fattern jeg gi han penger og han ha det til jeg blir 16? og har tatt eksamen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stykkjunkeren Posted October 9, 2009 Share Posted October 9, 2009 ok takk for hjelpen så jeg veit om mange jeg kan være med som er godt over 21+ så det er ikke no problem men kan jeg kjøpe et gæver på fattern jeg gi han penger og han ha det til jeg blir 16? og har tatt eksamen? Tja, det blir vel det greieste, men det kan være en tanke at far din skriver på søknaden at våpenet er tiltenkt deg og bare blir stående i hans navn slik at du kan bruke det under oppsyn av eldre og erfarne jegere/instruktører inntil du blir gammel nok til å erhverve våpen selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rabbern96 Posted October 9, 2009 Author Share Posted October 9, 2009 det er nok det beste ja men trenger ikke skrive lånekort hver 4uke da vel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stykkjunkeren Posted October 9, 2009 Share Posted October 9, 2009 det er nok det beste ja men trenger ikke skrive lånekort hver 4uke da vel? Såvidt jeg vet må du nok faktisk det, ellers har du nemlig ikke noen papirer å vise frem om du og din "barnevakt" skulle støte på politi eller jaktoppsyn under jakten. Og akkurat DET kan bli en dritkjip opplevelse... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenn_G Posted October 10, 2009 Share Posted October 10, 2009 Må man altså ha jegerprøven for å kjøpe hagle til leirdueskyting? Er vel mange som konkurrerer i div haglegrener og aldri jakter? Har selv jegerprøven så har aldri tenkt på hvordan dette virker før. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hammersh Posted October 10, 2009 Share Posted October 10, 2009 Må man altså ha jegerprøven for å kjøpe hagle til leirdueskyting? Er vel mange som konkurrerer i div haglegrener og aldri jakter? Har selv jegerprøven så har aldri tenkt på hvordan dette virker før. Nei du trenger ikke det, men du må være en "aktiv" konkurranse skytter, husker ikke hvor mye som regnes som aktiv. Må fortsatt være 16 for å ha den i eget navn da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rabbern96 Posted October 10, 2009 Author Share Posted October 10, 2009 jeg har funnet ut! det med i eget eie er når du er 16år, det med prøveskyting (jakt) er under oppsyn fra du er 14år. Lerdue kan du skyte uansett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts