Jump to content

Merkel 96K og HD hagl?


Join

Recommended Posts

Har en Merkel 96K i 20/76-7x57R, med 1/4 og 1/2 borring. Det står at denne er godkjent for stål, men jeg finner ingen liljemerking? Sendt mail til Merkel, men ikke fått noe svar :(

 

Lurer på om det er forsvarlig å skyte Federal HD eller annen HD type hagl med den :?: Prøver å jakte orrhane på spill, og de setter seg gjerne på 30-40 meter. Så istede for å bruke rifleløpet på så kort avstand, hadde jeg håpet å kunne bruke noe med fart og høy egenvekt til disse skuddene, samt noe som samler litt bedre, da fuglen sitter i ro og siktene kan brukes :?

 

Blir ikke mange skuddene, men vil ikke ødelegge drillingen med å bruke ugunstig ammo :cry:

 

Hvis det skulle bli aktuellt, hvem produserer og hvem forhandler den slags i kal 20 :?: Federal HD finnes i 28 gr ladning 20/76 og hastighet på 410 m/s, men jeg vet ikke hvem som forhandler dem. XXL har Wingmaster HD, men bare kal 12. Lages de i 20 :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har spurt både Schou og Vågsland våpen om dette: De sier at alle Merkel 96k kan skyte stålhaggel, men boringen må være 1/2 eller åpnere.

 

En kan også bruke Federal HD eller Remington Wingmaster HD med samme begrensning i boring.

 

Jakt & Friluft selger Remington Wingmaster HD i 20/70 og 20/76. Kjempebra ammo, men fryktelig dyre.

Link to comment
Share on other sites

synes det er spennende når du skriver spilljakt på orrfugl! ellers er min erfaring at haglehold på sittende orrfugl ikke skal overstige noe særlig mer enn 30 m, de er godt beskyttet av vingene og står ellers for en trøkk, synes jeg. Jeg jakter aldri med noe annet enn gode blypatroner, og 100-vis av skudd på sittende fugl forteller meg at 40 m er et risikabelt hold.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvet, og lykkes noen ganger med dette, og det er vanvittig moro når orrhanen svarer :D , men som sagt så synes jeg det er bedre å bruke hagleløpene på de avstandene jeg kan. Både med tanke på sikker bakgrunn, og at det ikke stiller like store krav til "presisjon".

 

Svaret jeg fikk hos Landrø, er at de er godkjent, ikke noe problem, men han ville ikke gjort det selv. Hvis det skulle skje noe, så er det en reklamasjon, men kjedelig å bli stående uten våpen i flere måneder under jakta :cry: Forsovidt riktig det :idea:

 

Merkel fikk jeg ikke noe svar fra :evil:

 

Har sett at b.l.a. Federal lager HD hagl med utgangshastighet på over 400 m/s i 20/70, 28 gr ladning. Anslagsenergien på dette bør være mer enn bra nok til å felle en sittende hane på 30-40 meter hvis dekningen er bra nok. Og det er der problemet ligger på vanlige patroner. Selv bly US4, rent teoretisk, vil bli glissent på denne avstanden, og for ikke å snakke om vismuth i 3`er, for å få tyngde nok, som da er større og møter mer luftmotstand.

 

Nei, svaret er nok mindre hagl, med høyere egenvekt og hastighet, som skyter trangt :D Så var det det med våpenet igjen da :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...