Jump to content

Kikkert og kvalitet


Terminator

Recommended Posts

En kjenning av meg har en slik - 6-24 med et annet navn på og grønne mildotter. Hva skal jeg si, den virker. Den gjør det. Han hadde kjøpt den for 80usd (eller var det 60?) i Shanghai eller deromkring, og den er verdt 500kr, om ikke annet som en litt latterlig, men funksjonell kuriositet.

Langholdsskyting med en kikkert som koster mindre enn linsedekslene på en PM2. Den virker, som sagt, ingen tvil om det, og ser veldig tacti-cool ut på en tacticalisert salongrifle. Ville jeg hatt en, nei. Men hadde jeg ikke hatt noe å sammenligne med - sannsynligvis.

 

Kulehull som jeg kan se i skiva @100m på 6x med en annen kikkert syntes IKKE på 24x med den, den er helt fantasisk mørk til å være 56mm, mørkere enn min Leica 8x20 håndkikkert. Zeissen med samme spec kan du se kulehull @300m i.

 

Men kanskje vanntett (10-40 er uansett en "target" kikkert som vil se mest bruk under tak), greie klikk, returnerer til utgangspunktet osv... Imidlertid vil du finne andre kikkerter til samme pris som har bedre oppløsning ved lavere forstørrelse, slipper inn mer lys, og som er mindre og letter.

 

Rent optisk, så er det ikke veldig nyttig med forstørrelse over ca. 0.5xobjektivdiameteren (i mm), iallefall ikke om ikke linser er av ypperste kvalitet, selv Zeiss og Swaro taper synlig seg når du zoomer 56mm opp på 24x (stor forskjell på 20 og 24), og 80mm spotteskopet er bedre på 40 og 50x enn på 60x, der kommer grøten sigende...men på et helt annet nivå enn i kineseren som er grøtete til å begynne med. Tipper den der er lite nyttig @ 40x.

Derimot, er det lettere å lage billig optikk om en holder forstørrelsen lav og objektivet stort, så om du går for en slik så kjøp noe mindre forstørrelse. Skyting @40x er også noe for de litt viderekomne, og da helst fra rest.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Les denne:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=12015&st=0&sk=t&sd=a&hilit=falsk+bushnell

 

og denne:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=16652&hilit=zos

 

Og en del andre hvis du søker på Zos.

 

Min eneste personlige erfaring er fra salongrifla til en kompis. Jeg syns det er vanskelig å få siktebildet til å bli skarpt og det er rett og slett anstrengende å se gjennom kikkerten. Og jeg ville ikke hatt den på en grovkalibret rifle, da jeg ikke stoler på at den tåler rekylen.

 

Jeg ville ikke hatt en slik rett og slett. Du kan kjøpe myye bedre optikk til mer eller mindre samme pris hvis du kjøper brukt. Se på billige leupold, billige bushnell, falcon menace, og en del andre lavbudsjettkikkerter som likevel holder brukbar kvalitet.

 

Hvilken rifle tenkte du å sette den på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...