Jump to content

Tilstand på våpen.


50 BMG

Recommended Posts

Har anskaffet en gammel carl Gustav 12,17x44 jakt modifisert med halvstokk.

Løpet har skarpe riflinger,men det er mange små groper og litt pittig hist og her.

Mener den er i skytbar stand.

Hane og sluttstykke har litt dødgang .Bolten til sluttstykke rotere i kassa når sluttstykke åpnes/stenges.

Tennnåla er tynn og slitt med skeivt anslag på hettene .Er det noen som har erfaring med og dreie nye bolter og tennnål til ei slik børse . :?:

Har planer om og fikse dette og krone pipa .

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noen stor heksekunst å lage seg nytt tennstempel, det går faktisk med drill, fil og tålmodighet. :wink:

Men du bør også sjekke at "kanalen" til tennstempelet i selve blokken er boret og sentrert riktig, samt at det originale tennstempelet til randtenningen sitter godt fast i riktig posisjon.

Vanlig praksis var nemlig å bare klinke tennålen på det gamle tennstempelet og la det sitte på plass før man boret ut ny kanal for sentertenning.

 

Når det gjelder "hønebolten" så ville jeg først gått på og målt hvor slitasjen er, bolten eller vangene på kassa.

 

Regner med at mer kompentente folk en meg har enda flere og bedre råd å komme med her etterhvert. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

det må jeg si 35vrm,du er en dyktig mann,var inne og kikka på det innlegget,nydeligt arbeid,har sjøl en karabin som jeg måtte total overhale,men sitter ikke med slike mek kunnskaper som deg ,så jeg hlodt meg til kjøp av bolter og ny høne,måtte få to høner og fem bolter før jeg hadde to med oversize og brukte smergelpapir til alt passet,nå er den så tight og fin at om ikke tenneren på hylsa står helt i bunn lukker ikke høna heller.

og ang tennstift så er det jo et problem dette med at RBer ofte punkterer tennere ,så spiss tennstift kan gjøre dette verre ,i verste konsekvens blåser den hanen bak,og smeller høna opp idet den fyrer og man får tomhylsa midt i fleisen,det var jo det som gjorde at Larsen og Husqvarna kom med stopphane i 1901,jeg filte min egen tennstift(fra en hagle stift fra ei gammal husqvarna) så nå har den ikke har så stor vandring fremover som orginalen,og la ei kulepennfjør foran stiften,(på de jeg prøvde før den nye stiften var det antydnig til gjennomslag(brist) i tennhetta etter avfyring, men etter den nye kom i har dette problemet vert 100%fraverende.,evt burde jeg skaffe seg en stopp hane som extra sikkerhet,kansje,på sikt.

og endelig er min 1865-1885-1888 svenske karabin helt slakkfri og en fryd og skyte med

 

skulle ønske jeg hadde " skills" som deg.

imponrende arbeid du har gjort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...