Jump to content

Svartbjørnjakt og Laksefiske i BC, August 2009


STUBBERUD

Recommended Posts

Vi var åtte spente laksefiskere som satte oss på flyet på vei til Laksefiske i Skeena River 06.08.2009. Eldstemann, onkel Odd på 70 år har drømt om storlaksen i Kanada i hvertfall i 60 av dem, og endelig skulle drømmen oppfylles.

 

Etter en lang flytur rakk vi så vidt å få strekket på beina før leiebilene ble hentet ut, og kursen satt østover til noen dager sightsing i "the Canadian Rockies".

 

2emiwqf.jpg

 

Mt. Robsen. Det høyeste fjellet i BC. ( Nesten 4000 m.o.h. )

 

311p6yv.jpg

 

2myp2so.jpg

 

3146jpw.jpg

 

Noen bilder fra Colombia Icefield i Jasper.

 

ipw9jt.jpg

 

Elk i Jasper.

 

skyhc8.jpg

 

Svartbjørn nær Mc Bride.

 

Etter noen inneholdsrikedager i "The Canadian Rocky's" Gikk turen vestover mot Terrace.

På veien til Terrace fikk vi med oss K'Shan Historical Village og Old Hazelton før fisket i Skeena begynte.

 

30ic3tk.jpg

 

First Nation fiske i nærheten av Hazelton.

 

20qcp45.jpg

 

K'Hsan Historical Village, Anbefales! Intersant stoff om the first nations og deres kjære river of mist. ( Skeena river ).

 

nzknma.jpg

 

The old city of Hazelton, er BC eldste handelsplass med the first nation. Et snev av det ville vesten og hyggelige Puber.

 

Endelig Kunne fisket begyne og hvilket fiske.

 

2v1aoh5.jpg

 

n12fkx.jpg

 

2lwlidk.jpg

 

2pt9uty.jpg

 

Kort oppsummert! 8.mann 5 dagers fiske. 3000kg laks og steelhead.

 

Etter fisket kunne endelig svartbjørnjakta begyne. Laksefiskerene reiste hjem og Truls kom over til Omineca Lodge. Her hadde vi 150 kvadratkilometer svartbjørnterreng og boltere oss i. Nydelig natur og meget gjestmilde mennesker!

 

8znsyw.jpg

 

2poxxmv.jpg

 

105uw3o.jpg

 

i3v2gx.jpg

 

214pbuu.jpg

 

2dkwpyf.jpg

 

r04cp4.jpg

 

Det hele endte med en kjempe svartbjørn på noe over 7 fot!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Denne Bjørnen ble felt med en 375H&H. Holdet ble til slutt 230 meter, som selv med meget godt anlegg er på grensen av hva vi ønsket og strekke oss til. Truls satte inn et perfekt skudd, og bjørnen lå innenfor ti meter av skuddstedet.

 

Ventet en halvtime før vi gikk frem til skuddplassen. Noe som tok oss bortimot 30.min. :roll:

 

Det mest syke plantefelt jeg noen gang har vært borte i. 30.min på 230 meter :shock:

 

Da det allerede begynte og bli mørkt og Frank ( guiden vår i omineca ) antok at det fantes grizzly i umiddelbar nærhet forlot vi bjørnen på skuddstedet, og hentet den dagen etterpå. Heldigvis urørt :!: Så vidt vi fikk baksert den på plass tre mann. 7 foot er en meget stor svart bjørn ( antatt vekt, noe i overkant av 200. kg ), gjenomsnittet ligger på 5,5 til 6,5 foot. ( Med vekter mellom 80-150kg. 30-40% tyngere om høsten en om våren )

 

Eller's kan alle norske storvilt kalibere trygt anbefales for svartbjørn :wink:

 

Takker for hyggelige tilbakemeldinger :!:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Det så helt herlig ut. 3 tonn med fisk er jo helt utrolig bra på 5 dager.

 

Ja, fisket i Skeena er helt sykt på de rette plassene. Kan nesten ikke beskrives! Må oppleves.

 

Fisket i BC er forøverig åpent for alle som løser lisens, så alt i alt kan dette oppleves for under 100 CAD.

 

Tilgjengligheten er dog adskilling mye bedere med båt, og guider som kjenner elva og laksevandringene. En guidet tur øker nok utbytte betydelig :!:

 

( I mitt tilfelle ca. 80 gangen. Da jeg har prøvd meg både på egen hånd og med lokale kjente guider. )

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Ventet en halvtime før vi gikk frem til skuddplassen. Noe som tok oss bortimot 30.min.

 

Kremt... Øhh... Nå tar det ca 30 min å vente en halv time?!! :wink:

Beklager Stubberud.. Denne klarte jeg IKKE å la være...

 

Det ser ut til at dere har hatt en svært flott tur. Gratulerer.

 

Hvis du har tid en dag ser jeg gjerne at du sender meg litt info om dette arrangementet. Særlig fisket!

 

Mvh

Rino

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...