Jump to content

4 år og trening til ettersøk ... går det ?


Lasse_M

Recommended Posts

Hei

Har fått en omplassert 4 år gammel tispe, mye flatcoated i. Vil prøve å få trene henne opp til ettersøkshund. Har begynt litt med blodtrening, .... men tror dere dette går bra ? ;-)

Noen feller å gå i ?

Merker hun er opphengt i katter ... uff

Hun drar for hardt i selen ... tips ? Vil jo ikke dempe lysten til å finne sporet heller ...

Link to comment
Share on other sites

Det er som med å læra å symja.

Det er mykje lettare å læra barn å symja enn eldre.

 

Til samanlikning kan du tenkja deg ein 3 - 4 månadar gamal hund, - 2 menneskeår.

Hunden din er 4 år. Det skulle tilsei 28 menneskeår.

Det er sikkert mogleg å få hunden godkjent.

Det spørs kor interessert hunden er i sporarbeid og kor tolmodig og ivrig du er.

Sannsynlegvis treng hunden meir trening for å bli fullgod enn ein ung hund.

Hunden kjem til å bli 5 år før du får nytta den aktivt til sporarbeid på klovvilt.

Du skal leggja ned eit omfattande og godt arbeid for å få til ein god ettersøkshund.

Samstundes treng du erfaring og trening for å bli ein god hundeførar sjølv.

Kva å starta med ein kvalp?

Det er ein god investering!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Aldri for seint å lære en hund å spore; spør Harefrøken her inne :) Hennes hund ble godkjent som 7-åring.

 

Begynn pent og pyntelig og sett fokus på dette med tempoet fra første spor. Det er noe dritt når bikkja drar som tykjen sjølv og det blir bare stress og kav for dere begge. Så ned med tempoet!

 

Ellers er det bare å sette i gang; om hunden din blir godkjent til neste år så har den fremdeles mange år igjen som ettersøkshund. Eldsten min gikk søk til hun var 10 år - den forrige til den var nærmere 15 år.

Link to comment
Share on other sites

Dette bør gå "som hakka møkk" :shock:

Har kjøpt noen voksne hunder fra sydligere himmelstrøk som har vært jakta inderlig mye med før de flyttet nærmere iskanten.

 

Ei tispe var 7 år og hadde 25 starter på drevprøve etter kanin og hare. Da kan du selv tenke deg hvor mange jaktdager hun hadde. Etter en snau måned i Norge var hun godkjent ettersøkshund.

 

En hann var 4 år og var drevpremiert både på villsvin og kanin. Der brukte jeg nok en drøy måned, men det gikk greit. Han fikk sitt championat etter 4 starter på blodsporprøve. I dag er han 9 og i tillegg til å være en gnistrende jakt- og ettersøkshund er han en kløpper på bjørnespor.

 

Ferskspor var temmelig enkelt med disse selv om heller ikke det var noe de var vant med. Leiebånd var egenelig helt ukjent. Utfordringen var å få de til å "holde kjeft" på sporet om det ble ferskt. Dette var et par eksempler. Jeg har flere også, men dette er bare for å illustrere og oppmuntre deg til å trene. Dette greier du.

 

Som du ser, dette er fullt mulig. Det krever litt strukturert jobbing av deg, der du må sørge for at hunden lykkes hver gang i begynnelsen og at den synes dette er inderlig stas. Ikke gjør treningen for vanskelig.

 

Det er DU som bestemmer tempoet. Roe ned hunden så snart den får det for travelt. Ikke kjeft på den for at det går fort, bare roe ned. HUSK at dersom det er et reelt ettersøk og du går for fort så blir det leit å være med som skytter. Du risikerer nakkeskudd i det viltet viser seg rett foran deg :shock: (neida, men det er ikke moro å gå som skytter når du ikke har tid til å se hvor du setter føttene, langt midre se etter det skadede viltet) :mrgreen:

 

Det hele handler om MOTIVASJON! Får du til det er mye gjort.

Dessuten, ikke gjør det vanskeligere enn det er.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hiver meg på med et lite eksempel jeg også:

Da gammelhunden ble enda gamlere måtte jeg starte med å få den andre tispa godkjent som ettersøkshund. Hun var da 7 år gammel og har skutt en del rådyr for henne. Selve sportreningen hadde hun jo skaffet seg selv med utallige rådyr, hare og reve loser. Så da var det bare å få en tilvenning til å gå blodspor. 16 blodspor senere startet jeg på prøve og gikk til 1pr m/Hp og prøvens beste hund. Fersksporprøven gikk til godkjent ved første forsøk 14dg senere.

Så det går ann å få til en voksen hund også. Iallefall må det prøves!!!

Hadde ikke den store troen selv før jeg begynte men fikk da beviset etterhvert. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...