Jump to content

SubSonic i Mini-14 med demper?


skullerud

Recommended Posts

Det har du rett i :)

Tror likevel det kan by på utfordringer å få en Mini 14 til å gå subsonic og drive mekanismen. Er relativt mye kraft som må til for å drive den mekanismen. Det er mye stål som skal dyttes bakover.

Oppborret gassrør, tyngre kuler og slakkere fjærer må sikkert til. Ladedata til subsonic 69 grain kule er sikkert et godt utgangspunkt - så må resten tilpasses etter det.

 

Av en eller annen grunn så er subsonic ladedata nesten tabu på forumet. Det virker som om folk ikke vil legge det ut. Det stiller krav til at man vet hva man driver med, men som du nevner så hadde et utgangspunkt vært fint å hatt. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.....

Link to comment
Share on other sites

det farliger er at det er ikke for "førstegangsladeren" og dessuten varierer brukbar ladninger mye mellom forskjellige våpen.

 

jeg kan nesten garantere at du ikke får en mini til å repetere med subladninger, det er så lite krutt og så kort trykkimpuls tilstede ved slike ladninger at trykknivået ved gassporten antagelig er altfor lavt til å drive noe som helst.

 

husk for all del å bruke en av de nyere miniene med raskere riflestigning, og ikke en gammelen med 1:12 eller 1:14 eller hva det nå er de har.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen forklare hvorfor trykket i i løpet øker med demper montert :?:

 

makstrykket øker ikke, men trykkimpulsen blir lenger, du får et tilbakeslag av kruttgass fra demperen som virker på sluttstykket etter at kula har forlatt pipa.

det kan sikkert justeres med å variere åpningen på gassporten, men du vil attid få en "blås" igjennom kammeret som slenger mer dritt inn i mekanismen, og muligens øker sluttsytkkehastigheten.

Link to comment
Share on other sites

Ut ifra det du skriver evert, forstår jeg bekymringen. Det var også derfor jeg spurte om ladedata på subsonic spesifikt til Mini-14. og joda, jeg har 580-serie mini-14.

 

-finn en kule du vil bruke.

-skaff deg en boks pistolkrutt.

-lad deg opp fra 2-3grs, og kontroller hastighet og trykkringer underveis.

-vær obs på at det er lett å sette fast kuler i pipa.

-om du ikke når 310m/s uten å overskride makstrykk, bruk et tregere krutt.(jeg ville forsøkt med N-330 eller N-340)

-om du ikke får stabile hastigheter, prøv et annet krutt.

-om du vil gjøre et forsøk på å få børsa til å repetere, bruk et tregere krutt, men vær obs på at reduserte ladninger med trege krutt er FARLIG, ting som etterbrennere og den såkalte S.E.E. er ting som kan oppstå.

-ikke skyld på meg om noe går galt.

 

 

eller, det aller enkleste: kjøp deg en 22lr :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Det der hørtes skummelt ut.

 

nettop! og derfor er folk sparsomme med å oppgi subladninger. å lade 223 sub er i tillegg lite hensiktsmessig, da du ikke får stort mer enn det du kan gjøre med en 22lr, med en 22lr får du i tillegg ekspansjon.

 

hva med et "ciener konverteringssett" til minien? da kan du skyte normale 22lr patroner, og det repeterer....

Link to comment
Share on other sites

høres morosamt ut, og billig ammo er det jo også:-) skulle det bli slutt på tilgangen til 5.56NATO skal jeg vurdere det.

 

Jeg har lært mye av det du har skrevet .

 

finner forresten et par eksempler på at det lages subsonic 223rem på nett, bla dette:

 

https://www.dakotaammo.net/shop/product ... 60412398d7

 

 

og i dette dokumentet oppgis det ladedata for subsonic .223rem:

http://www.accuratepowder.com/data/PerC ... data(Rifle)/22Cal(5.56mm)/223%20Remington%20pages%20185%20to%20187.pdf

 

Subsonic loads (These loads will not cycle the action of Semi Auto Rifles)

 

55 FMJ S1250 3.5 1139 13500 Pressure in PSI

HDY 60 SP S1250 4.2 1111 19100 Pressure in PSI

HDY 75 HPBT S1250 4.5 1052 22100 Pressure in Psi

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Er det praktisk mulig å få til en patron som er subsonic, og samtidig klarer å drive automatikken i en Ruger Mini-14 med A-tec CMM6-demper?

Glem det, med mindre du har tenkt å bruke 15000,- på noe som du vil klare med en 22lr til 4000,-

Men du vil nok få den til å virke som rett-trekker. I halvauto kan du bare glemme det. Du vil enkelt og greit ikke få trykk nok til å drive mekanismen. Den må da bygges så radikalt om at den kun kan brukes til sub-ladninger, og vil da bli mer eller mindre en 22lr.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen forklare hvorfor trykket i i løpet øker med demper montert :?:

 

makstrykket øker ikke, men trykkimpulsen blir lenger, du får et tilbakeslag av kruttgass fra demperen som virker på sluttstykket etter at kula har forlatt pipa.

det kan sikkert justeres med å variere åpningen på gassporten, men du vil attid få en "blås" igjennom kammeret som slenger mer dritt inn i mekanismen, og muligens øker sluttsytkkehastigheten.

 

La meg prøve en betraktning rundt dette:( siden jeg sitter syk hjemme med PCen)

 

Dette med at trykket øker når demper monteres, må i all hovedsak være en myte. (Eller; Hvilket trykk snakker man om?)

Som Evert sier, makstrykket øker ikke. Så lenge kula er i løpet er trykket bak kula totalt upåvirket av om en demper er montert eller ikke. Nå er trykket i løpet gjerne flere tusen Bar. Trykkimpulsen til lademekanismen går ned gassporten fra kula passerer gassporten til kula forlater løpet. Med en gang kula er ute faller trykket i løpet veldig fort til et trykknivå som bare er en brøkdel av hva det var. En demper vil teoretisk bremse trykkfallet ut av løpet, men neppe vesentlig før trykket bygger seg opp i demperen(1.baffel), og da vil trykket allerede har falt så lavt at det har liten innvirkning på impulsen til gassblokka/stempelet.

 

I det mekanismen åpner seg derimot, ser vi store forskjeller. Uten demper er trykket allered blødt nesten til null, og den lille puffen som kommer forsvinner i all støy fra skudd og mekanikk.

Med demper på, kommer et puff, som i størrelsesorden kan sammenlignes med en trykkimpuls fra en trykkluftpistol ~7Bar.(vil jo variere mye med mekanisme/kaliber/lading osv.) Hvordan trykkurven er inn i kammeret er naturligvis vanskelig å si, men vi kan lett ha 10-20 Bar som dytter på hylsa i det låsen åpner.

I det bolten begynner å trekke seg bakover vil dette trykket virke på hele hylsediameteren, så lenge hylsa fortsatt er delvis inne i kammeret. I det hylsa er ute av kammeret faller trykket fort, men nå har allerede sluttstykket fått en reell ekstra dytt, i tillegg til at den allerede hadde fått en tilstrekkelig impuls. Synsing: Belastningen/mekanisk slitasje på sluttstykket/lademekanisme kan lett dobles/flerdobles some resultat av dette (reylfjæren er jo bare designet for en impuls:-).

 

 

Hypotese: Trykkimpulsen blir ikke vesentlig lengre. Det er ikke dette som får halvautoen til å veksle hardere med demper enn uten. "Alt" skyldes høyere resttrykk i det mekanismen åpnes, og dermed en trykkimpuls nr. 2.

 

Selv om lademekanismen får en ekstra dytt, skulle vanligvis funksjoneringen i og for seg være ok. Men, det jeg har erfart er at resttrykket fra kammeret blåser patronene ned i magasinet, slik at ladebevegelsen kiler seg. Dette vil variere mye med mekanismetype, og magasintype.

 

Med å strupe gassløpet ned til gasstempelt vil vi forsinke åpningen av boltlåsen, og redusere energien i ladeimpulsen fra gassporten. Dermed forsinkes åpningen av kammeret, og forhåpentligvis har resttrykket i kammeret falt langt nok til at det ikke lager videre problem. Den optimale balansen er kanskje når gasstempelet akkurat har nok energi til å rotere bolten, og at resttrykket i kammeret fullfører bevegelsen. Da har vi minst mekanisk belastning. Treffer vi dette "Sweet-point" vil nok likevel vekslingen oppleves som hardere enn uten demper, pga. blåsten fra kammeret. En hårfin balansering her vil være veldig følsom for kulevekt og ladning, så de fleste vil nok finne balansepunktet litt høyere enn dette. En standard halvauto uten demper vil jo også "være justert" med noe margin i forhold til minimums energien som trengs for å lade våpenet.

 

Kan vi dermed konkludere at; en riktig justert gassmekanisme med demper, kan være like sunn som en umodifisert, men uten justering vil den kunne få vesentlig mer bank.

 

Mer pussearbeid blir det uansett :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...