Jump to content

Harris tofot


Jowi

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

jeg spurte engelsklæreren min jeg :lol:

 

hu tror det er de gummi "føttene" på enden av tofoten. for det står jo w/o som betyr uten og w/ som betyr med. så da er det sikkert lengden med og uten gummi "føttene"

 

da skal du sikkert ha w/ som betyr med gummiføtter

 

send en mail for å være på den trygge siden.

Link to comment
Share on other sites

Leg notches(Notched legs) er akkurat som mange spor, der du har flere hagg du kan justere beina på tofoten med.

Søk på bilde på google. Har en liten slik en til liggende skyting, funker topp den.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har fått testet to-foten på to forskjellige våpen. Modellen er en modell LM med Vugge og det hele.

Først ute var Sako Varminter i kal 223. Ingen treffpunktforandringer å registrere, så dette var lovende og har resultert i 3 gås :D prøvde også å avfyre skudd fra steinunderlag uten at treffpunkt eller egenspredning ble påvirket:D

Monterte den så på min Rem 700 i 30-06 og da begynte ting å skje. Fikk en egenspredning på 12cm på 100m, noe som jeg mener utelukkende skyldtes tilstedeværelsen av to-foten på rifla!

To-foten var plassert på en matte slik at den ikke sto direkte på hardt underlag.

700 rifla har en original (litt modifisert) Tuppeware-stokk og er ikke beddet. Rifla samler normalt meget bra.

Min konklusjon er at rifla ikke takler to-foten pga svingninger i stokken som rekylkreftene forårsaker.

 

:arrow: Noen som har erfaringer å komme med?

 

:arrow: Min foreløpige erfaring er også at vugge er et must siden en sjelden skyter fra komplett flatt underlag.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at tofoten blir brukt lite til jakt, og mer til blink/baneskyting.

Av jakt ser jeg den praktisk til sel, gås, muligens toppjakt og "skadedyrjakt(kråke etc på lange avstander) for min del. Har ikke jaktet sel enda.

Å gå med denne på storviltjakt ser jeg liten vits i for min del. Dette måtte være ved postering under måneskinnsjakt eller reinsdyrjakt. På skytebanen er den grei til å teste samlinger og skyte inn kikkert med.

Har laget meg et lite "taktisk område" med diverse gonger og blinker på et område vi eiger med ulike avstander, høydeforskjell og størrelse på målene, og da er tofoten fenomenal. Jeg har en 6-9 versjon, så den passer seg best til liggende skyting med flatt underlag. Denne har vugge, og selvsagt pod-loc. Hadde aldri giddet å skru på en skrue for hver gang jeg skulle stille den :)

Link to comment
Share on other sites

Min konklusjon er at rifla ikke takler to-foten pga svingninger i stokken som rekylkreftene forårsaker.

 

Er ikke bare så enkelt at når rifla står på tofoten kommer kolben i kontakt med løpet??? Spesielt hvist du presser noe imot tofoten.

 

Holder du rifla nedtil når du skyter??, eller får den sprette rundt som den selv vil?? Det kan ihvertfall forklare forjellige resultat med 223 og 3006.

 

Og når du sier samler normalt bra, på hvislken måte er den samlingen skutt, Benk???? og når???

Link to comment
Share on other sites

Er ikke bare så enkelt at når rifla står på tofoten kommer kolben i kontakt med løpet??? Spesielt hvist du presser noe imot tofoten.

 

Holder du rifla nedtil når du skyter??, eller får den sprette rundt som den selv vil?? Det kan ihvertfall forklare forjellige resultat med 223 og 3006.

 

Og når du sier samler normalt bra, på hvislken måte er den samlingen skutt, Benk???? og når???

 

Takk for svar, og de momentene du nevner kan nok ha innvirkning på egenspredningen ved bruk av to-fot.

I mitt tilfelle gjelder følgende:

 

:arrow: Løpskanalen er modifisert til meget god klarning. Ingen forover eller bakover press mot to-foten.

:arrow: Holder et helt vanlig grep rundt rifla. En 30-06 vil uansett "sprette" litt pga rekylkreftene.

:arrow: Normal bra samling er 15mm (100m) skutt fra innskytingsbenk (sandsekker og justerbar anlegg)

 

:arrow: Min konklusjon blir nok fortsatt at "Tuppeware" stokken (uten bedding) er for myk og stusselig til å takle to-foten.

Link to comment
Share on other sites

Har selv bare brukt tofot på Rem 22-250 VSSF og Ruger 25-06 Target, begge har stive stokker, skal man bruke tofot bør man også skyte inn med den på. Er stokken myk er ikke det noe stas uansett, hadde det på 350RM'n en gang, gynget ved vanlige jaktladninger(Ragnar Hansen: møkka stokk).

 

De færrest jakter på helt flat mark, så uten vugge er ikke mye hjelp i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...