Jump to content

Trene i utmark


Martin_O

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er helt fersk jeger å akkurat fått meg ei hagle:) Skal på første jakt tur snart og har ingen plass å øve her hjemme. Skal på jakt i nordland å da hadde jeg et par spørsmål i forbindelse med trening i utmark. Vi kjøre over saltfjellet, som er statskog, tenkte kjøpe et dagskort til 150 kr fra statskog slik at vi kunne stoppe oppå der å øvelseskyte litt.

 

Spørsmålene mine er:

kan vi det lovlig når vi har kjøpt oss jakt rettighet der oppe?? Har man lov til å drive øvelseskyting?? si enten på ark for å teste spredninger/bli kjent med rekyl/leirduer osv

 

Vill dette irritere andre jegere?:)

 

Hvis dette er fyy, hvor stort fy er det?? Er det som å kjøre 85 i 80 sona med bil, noe mange gjør?? eller er det nærmere 150 liksom?:) Hva skjer eventuellt om oppsynsmann skulle komme forbi.

 

Skytingen vil jo så klart foregå på en sikker og forsvarlig måte:)

 

Et annet spørsmål når det gjelde skyting med hagle. Når jeg er på hytta hvor jeg er grunneier å skyter lovlig. Si bror eller samboern min får lyst til å prøveskyte. Disse har ikke jegerprøven så jeg kan vel ikke la de prøve?? Hvordan blir slikt sett på?? er det helt vanlig?? si jeg tar med bror min på en leirdue bane der jeg er medlem, fordi han vurdere starte litt med jakt å vil prøve. Hvordan blir slikt sett på?? er vi da på 85 eller 150 for å bruke eksempelet over:)

 

Har tusen spørsmål rundt ting som dette så fint om noen kunne hjelpe meg med å svare på noe av det:)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg er helt fersk jeger å akkurat fått meg ei hagle:) Skal på første jakt tur snart og har ingen plass å øve her hjemme. Skal på jakt i nordland å da hadde jeg et par spørsmål i forbindelse med trening i utmark. Vi kjøre over saltfjellet, som er statskog, tenkte kjøpe et dagskort til 150 kr fra statskog slik at vi kunne stoppe oppå der å øvelseskyte litt.

 

Spørsmålene mine er:

kan vi det lovlig når vi har kjøpt oss jakt rettighet der oppe?? Har man lov til å drive øvelseskyting?? si enten på ark for å teste spredninger/bli kjent med rekyl/leirduer osv

 

Vill dette irritere andre jegere?:)

 

Hvis dette er fyy, hvor stort fy er det?? Er det som å kjøre 85 i 80 sona med bil, noe mange gjør?? eller er det nærmere 150 liksom?:) Hva skjer eventuellt om oppsynsmann skulle komme forbi.

 

Skytingen vil jo så klart foregå på en sikker og forsvarlig måte:)

 

Et annet spørsmål når det gjelde skyting med hagle. Når jeg er på hytta hvor jeg er grunneier å skyter lovlig. Si bror eller samboern min får lyst til å prøveskyte. Disse har ikke jegerprøven så jeg kan vel ikke la de prøve?? Hvordan blir slikt sett på?? er det helt vanlig?? si jeg tar med bror min på en leirdue bane der jeg er medlem, fordi han vurdere starte litt med jakt å vil prøve. Hvordan blir slikt sett på?? er vi da på 85 eller 150 for å bruke eksempelet over:)

 

Har tusen spørsmål rundt ting som dette så fint om noen kunne hjelpe meg med å svare på noe av det:)

 

Det er fult lovlig å øvelseskyte på egen eiendom såfrem du ikke utsetter naboene for unødvendig mye bråk. En begynner ikke å øvelseskyte mellom husene i tettbygd strøk... :)

 

På din tur over saltfjellet ville jeg funnet meg en plass der jeg ikke er synlig fra veien før jeg prøveskjøt. Det kan fort tenkes at noen som så deg varslet politiet om at noen drev med "terrorøvelser" på saltfjellet... :)

 

Ja du kan la andre prøve hagla de under ditt tilsyn, men du kan ikke låne den bort uten at den som skal låne fyller vilkårene til selv å kunne anskaffe seg samme våpen.

Link to comment
Share on other sites

Tja, om det er lovlig eller ikke er jeg ikke sikker på, men tviler på du får noe pes visst du testskyter ett par patroner på ett ark for å se skuddbilde osv.

Å rigge seg til å skyte leirduer tviler jeg sterkt på du har lov til, da dette blant annet "griser" til området.

Jeg hadde blitt ganske irritert om jeg skulle på jakt en plass å der sto en kar å skjøt på leirduer.

 

Å la broren din eller samboern din prøve å skyte leirduer er fullt lovlig så lenge du er tilstede å passer på at alt går riktig for seg.

 

Du skal heller ikke vær redd for å ta med broren din på skytebana å la han teste der, dette er helt vanlig å gjør.

Selv har jeg ofte med kompiser på skytebanen for å la dem teste.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Ja akkurat det med leirduer står vi nok over på saltfjellet:) Fint å høre at man kan la andre prøve våpenet så lenge man passer på selv. Nå glede jeg meg bare til å teste rypejakt snart. Er det forresten liten trangboring i løp en og stor trangboring i løp nr to som er å anbefale i forhold til fjellrype med tanke på avstand osv. Kanskje umulig å si om den komme veldig nærme på første skudd eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...