Jump to content

uinterresert i blodsporet!!


jegeren123

Recommended Posts

I klartekst: Svelt hunden - bruk favorittmaten på sporet og ved sporslutt.

 

Meir diplomatisk: Tenk motivasjon! Bruk noko som hunden likar: mat, leike... Om du reduserer litt på formengda eit par dagar, blir hunden meir svolten. (Gamlekarane gjorde også det.)

 

Ein hund som er brukt på jakt, kan vera ei utfordring til å få til på blodspor. Blodspor går enklast med ein som ikkje har drive.

Link to comment
Share on other sites

Det sisteder kan jeg underskrive på. har trent blodspor en stund med jamten for å ta prøve. så ble jeg lit fristet til å slippe. gjorde det og hunden har hatt ett par loser før jeg gikk op til prøva. bare så lite skulle til at hunden gjorde sitt dårligste spor på lenge. hun var mye mer på voervær enn tidliger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en dachs på tre år som jeg har prøvd å gå blodspor med. Har trent gjevnlig selv, og etterhvert fikk jeg noen til å legge spor for meg. Når jeg trente alene med henne så gikk hun overraskende bra på blodsporet, dette var da i terreng med lite vilt. Konklusjonen min nå etter noen ganger med blodspor i terreng med "naturlig vilttetthet" er at bikkja absolutt ikke vil gå blodspor når det er ferskspor til stedet. Hun vil ikke ta vinklene og heller ikke ringe. Bikkjas motto må være "Alt for ferskspor" :lol: Hun har jagd rådyr tidligere og har også blitt skutt dyr for.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Det jeg har lært når hunden sporer av blodsporet og inn på ferskspor, er å vær me hunden et lite stykke. Rund av og gå rett til bilen.. La den sitte der en times tid og så sett den på sporet igjen.. Det forutsetter selvfølgelig at den riktige belønningen er i slutten av sporet (og helst ikke i lommene dine!).. Hunden lærer at slikt tull som å spore av blodsporet lønner seg ikke..

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hei,

 

Når jeg starter opp med blodsportrening på en hund så starter jeg alltid med momentet som ligger ved sporslutt.

Jeg bruker konsekvent skank (eller fallvilt, deler av et fallvilt) som sporslutt. Sporslutten er motivasjonen til hunden. Hva som ligger på slutten av sporet er smak og behag, men etter min mening så bør det være relatert til vilt. Men leverpostei og lignende er det mange dyktige ekvipasjer som bruker, finn det som passer for deg og din hund. Man lærer ikke hunden å gå spor, for det kan han. Man lærer hunden hva spor vi vil den skal gå.

 

Poenget er at hunden skal være topp motivert for å komme til sporslutt. Ingenting skal være så svært som det å komme til sporslutt.

Det jeg gjør er å bruke rikelig med tid til å skape lengsel i hundens hode. Introduserer skanken tidlig, i hundens liv. Lar den ikke få den, men lukte på den, erter hunden med den, lager dra kamp om den osv.

Tidsaspektet med tanke på denne motiverings bolken har variert med tanke på hvilke rase jeg har med å gjøre.

Når hunden er så gira at den ikke enser annet en skanken, ja da putter jeg skanken tilbake i fryseren. Så venter jeg noen dager eller uker før skanken igjen introduseres.

Neste moment er å dra skanken etter meg i en snor. Når hunden har gått dette sporet og mestrer det så vil jeg neste gang introdusere blodet i sporet. Drar skank og legger blod samtidig. Når denne er mestret så fjerner jeg skanken litt og litt og til slutt legger jeg bare blod. Korte spor. Sporene blir lagt i vilt tomme terreng i begynnelsen, så avanserer jeg til terreng med hjortetråkk, men ikke før hunden virkelig viser motivasjon til å nå sporslutt. Et moment av gangen.

 

Mine hunder har på denne måten fått motivasjon for blod sporet, ikke fordi det er blod, men fordi det fører frem til noe som er "himmelriket" for dem, sporslutt.

Tror bestemt at skal du ha en god spor hund så må motivasjonsarbeid alltid ligge i bunn.

Dette har fungert godt for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...