Jump to content

Oppussing av gammel Kongsberghagle.


Polardego

Recommended Posts

En kamerat av meg har fått en gammel Kongsberghagle av sin gudfar. Kan vel kalle den for et slektsklenodium. Hagla har en historie tilbake til tiden mellom verdenskrigene og den har bl.a. blitt brukt av en onkel og noen kamerater av han som rømte fra tyskerne under tvangsevakueringa. De levde på det som naturen hadde å gi så hagla var et kjærkomment redskap. Etter krigen var det god pris på ryper, revepels og oter så den var verdifull for husholdninga da også. Våpenet har blitt brukt helt opp til for ca. 20 år siden og etter den tid har den ligget i en uoppvarmet sjå uten noen form for vedlikehold. Hagla har derfor del rust. Meninga er ikke å sette hagla tilbake til bruksstand, til det er det for mye rust i løpet, men all rust skal i alle fall bort. Hagla ser ut som den er brukt og det er det som er sjarmen. Hvordan går man fram for å fjerne rusten? Veldig fint stålull, JB-pasta? Noen som har gjort noe sånt tidligere?

Link to comment
Share on other sites

Hva er verdien på disse?

 

Jeg kjøpte en i cal 16 med 90 cm pipe for tre år siden. Denne ga jeg 2500,- for. Denne var nermest strøken på stålet og løpet var helt perfekt innvendig. Treverket hadde endel merker men lot seg lett fikse. Jeg kjøpte børsa av en samler(og han har greie på det) så verdien ligger nok i området 2-5 tusen.Husqverna laget jo også mengder av disse, så det er vel bare oss fra Norge som vil betale for Konsbergnavnet. Men affeksjonsverdien på slike våpen er jo ofte stor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...