Jump to content

Kast i patron etter lading


NATTIN

Recommended Posts

Tipper du bruker RCBS...Da kan du ikke vente bedre. Mandrellen som utvider hylsemunningen er den store stygge ulven.

 

Først sjekker du at kammeret er rett; Mål hylsene på halsen før pressing(hylser skutt i eget kammer) så presser du hylsene og måler igjen. Har de blitt skjeve? Ikke det nei...(men trolig har de det) så setter du i ei kule og måler igjen.

Det er metoden for å finne ut HVOR i kjeden problemet oppstår.

 

Løsninger; Skal du helpresse er Neckzice>Bodysize>seater med flytende kammer en rask vei å gå, og gir som regel meget rette patroner. Gir også økt levetid på hylsne da messingen i halsen blir arbeidet halvparten så mye.

 

Den billigste og beste "pakken" består da i et LEE Collet deluxe sett med en Redding body die. Forster har også en bumping die som gjør en vel så bra jobb. Vil du ha en seater med flytende kammer er Foster billigst, mens Redding er "finere" men de gjør det samme sluttresultatet.

 

Jeg ser at standard LEE seater gir omtrent like rette patroner, med den løse holderen inni før kulestempelet. Jeg lurer av og til på om Redding/forster gir noe ekstra i det hele tatt.

 

Hjemmeløsningen for RCBS diene er å brotsje opp i halsdelen nok til at du presser de og kutte ut mandrellen på tennhetteutstøterstanga. Det er den som lager krøll i 99,9% av tilfellene. LEE og andres mandreller er eliptiske og gir ikke like skjeve halser. Smøring inni halsen kan også gjøre underverker. På Collet slipper du, men det skader heller ikke her.

Link to comment
Share on other sites

Det var veldig mye, det bør helst ikke væremer enn 0,05mm. Hvor måler du da, er det helt på spissen av kula eller?

 

Her kan du kan lese litt om hvordan du skal måle.

 

http://www.rcbs.com/downloads/instructions/Case_Master_Gauging_Tool_Instructions.pdf

 

Jeg la patron i v-kloss og målte som anvist på tegningen.

Kan jeg bruke patronene når det er så mye kast?

 

Tipper du bruker RCBS...Da kan du ikke vente bedre. Mandrellen som utvider hylsemunningen er den store stygge ulven.

 

Først sjekker du at kammeret er rett; Mål hylsene på halsen før pressing(hylser skutt i eget kammer) så presser du hylsene og måler igjen. Har de blitt skjeve? Ikke det nei...(men trolig har de det) så setter du i ei kule og måler igjen.

Det er metoden for å finne ut HVOR i kjeden problemet oppstår.

 

Løsninger; Skal du helpresse er Neckzice>Bodysize>seater med flytende kammer en rask vei å gå, og gir som regel meget rette patroner. Gir også økt levetid på hylsne da messingen i halsen blir arbeidet halvparten så mye.

 

Den billigste og beste "pakken" består da i et LEE Collet deluxe sett med en Redding body die. Forster har også en bumping die som gjør en vel så bra jobb. Vil du ha en seater med flytende kammer er Foster billigst, mens Redding er "finere" men de gjør det samme sluttresultatet.

 

Jeg ser at standard LEE seater gir omtrent like rette patroner, med den løse holderen inni før kulestempelet. Jeg lurer av og til på om Redding/forster gir noe ekstra i det hele tatt.

 

Hjemmeløsningen for RCBS diene er å brotsje opp i halsdelen nok til at du presser de og kutte ut mandrellen på tennhetteutstøterstanga. Det er den som lager krøll i 99,9% av tilfellene. LEE og andres mandreller er eliptiske og gir ikke like skjeve halser. Smøring inni halsen kan også gjøre underverker. På Collet slipper du, men det skader heller ikke her.

 

Jeg har rcbs sett ja, har lagt merke til at die settet henger veldig på tur opp både på 6,5 og 9,3 settet. Har ikke målt kast på 6,5`n men hadde bra presisjon i det kaliberet. (Bruker begge kalibrene i en sauer 202 med shcultz og larsen løp.)

Link to comment
Share on other sites

Ekspanderen på RCBS diene er ikke god. Jeg sliter med det samme problemet selv.

 

I tilleg virker det som om ekspanderen er for liten, for hver gang jeg skal sette i kule, skaves det av mantelen på kula. Noen som har noen gode løsninger på dete problemet bortsett fra å fjerne grader innvendig mellom hver omladning?

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Lee-pressa og Lee diesett som eg måtte vera veldig nøye med korleis eg satte kulene oppe på hylsen når eg skulle sette de i hylsene ellers ble ferdige skeive/med kast. Og eg kunne ju ikkje kaste resultatet heller de smalt, drepte hjorten og var presise nok til den gamle svenske mausern som eg hadde da.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært antydning til boat-tail på noen av 9,3 kulene mine så hadde mandrillen på RCBS settet havnet i roteboksen ganske så kjapt, jeg lader nemlig 6,5 uten og det funker som p... i Grethe det.

Men det er som det blir sagt her, den mandrillen henger noe sinnsykt og jeg vurderte en stund å få noen til å dreie en konisk en isteden.

 

Og når det gjelder Seater-diene til Lee så blir jeg alltid like overrasket over at så billig verktøy leverer så godt resultat.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går det med presisjonen med så mye kast, kan jeg i det hele tatt få brukt patronene?

 

Litt for jævlig å kaste dem og.

Det må du prøve selv.

 

Og; Det er ikke sikkert det er så hakkende gale. Det kommer an på hva dine krav er. Hvis patronene er VELDIG skjeve vil kammeret rette opp det verste. Men generellt er jo rettere patroner jo bedre/jevnere presisjon.

 

Det var 9,3? Ikke noe du skyter på 400 meter med, men heller elg på moderate hold? Sikkert fullt brukbare, men som sagt; Dine krav det du best selv

Link to comment
Share on other sites

Smør hylsene godt i halsen, utvendig og innvendig!

Det er vanlig at ekspanderen drar halsen skeiv hvis det er ulik friksjon........ :wink:

 

Jeg bruker selv forster sin neck sizer i 6,5 og lader mye til konkuranse med denne

jeg har valgt å plukke ut hele ekspenderen i min die !! brukt dette i over 1 år nå og dette funker meget bra så lenge du lader med boat tail kuler !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...