Jump to content

har skutt en 6 tagger rådyr bukk lurer på om det er gullbukk


chrissi504

Recommended Posts

Det gjør det hele litt komplisert, men du kan jo gjøre avtale med preparanten om at skallen og geviret skal bedømmes før han monterer bogmontasjen. I Norge blir alle rådyrgevir veid ved bedømming og vekta i gram deles på 4, som igjen er poeng.

Eks: skallen veier 400g og deles på 4= 100poeng. (Grensa for bronse er 105 poeng.)

 

I tillegg får du poeng for stanglengden, gjennomsnittlig stanglengde/2, samt litt for utseende og symmetri.

 

Men, som du skjønner, vekta betyr mest.

Link to comment
Share on other sites

har regnet litt nå at hode veide 1900gr og da er det 452 poeng og dat hatr regnet uten om skallen også veier jo skinne litt så det kan vell jeg vere over 300 poeng det gevire mitt da. men det jeg lurer på er hvor jeg skal gå å få sjekktet det der og hvor jeg kan få for eksempel gull,søl eller brose medaljen?

Link to comment
Share on other sites

har regnet litt nå at hode veide 1900gr og da er det 452 poeng og dat hatr regnet uten om skallen også veier jo skinne litt så det kan vell jeg vere over 300 poeng det gevire mitt da. men det jeg lurer på er hvor jeg skal gå å få sjekktet det der og hvor jeg kan få for eksempel gull,søl eller brose medaljen?

 

Da er det vel bortimot verdensrekord da 8)

 

Skallen må renskes helt ren, kappes riktig og tørkes i min. 3 månder.

Link to comment
Share on other sites

Send det til en "skallekoker". få det flådd og rensket. Så kan du veie litt på vekta og så kan du legge inn bilde her :wink: så kan vi forhåndsbedømme litt for deg :D. Det må jo tross alt tørke i 3 mnd før du kan bedømme det. men det er fint å ha på veggen i mellom tiden

Link to comment
Share on other sites

Skal du få stoppet ut hodet til en hode/hals-montasje,bør du ha MYE skinn "til gode". Skinn helt tilbake til godt bak bogen med andre ord...håper du ikke har kappa skinnet bak ørene...Da blir det ikke rare montasjen....Du har ikke et bilde av geviret da?? Vet at lokal JFF har gevirbedømming,sikkert din JFF også,,,,men som sagt over.....tørketid/kapping må være gjort (skal du stoppe ut blir det jo vanskelig å kappe) før bedømming kan finne sted. Få se bilde da! :) Gratulerer så mye.!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...