Jump to content

Wingmaster og full choke


CatLikeFox

Recommended Posts

Står i manualen til min Mossberg 935 at chokene tåler all ammo. Og når en amerikansk produsent av noe påstår at produktet hans tåler noe, går jeg ut ifra at produsenten snakker sant. Tviler på at Mossberg eller Remington tar sjansen på å oppgi noe som ikke stemmer. Derfor skyter iallefall jeg Wingmaster i min Full choke.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det beste med ustkiftbare choker? Svar; Der er utskiftbare :wink: Skyt i vei. Men påregn mer spredning enn med åpnere choke. For all del; Det er sikkert fordelaktig med HD/HS hagl til mange jaktformer, da de skyter svært tett uansett. Er du ute etter de tetteste samlingene så eksperimenter med cylinder til halv choke. Normalt går disse tettest her. Husk at den tjukke haglekoppen allerede har "snevret inn choken", så du er i full trangboring etter gammel standard allerede ved cylinder.

 

Choken tåler nok stål og HD, men det kan være at med mye skyting så klinker du gjengene på løpet over tid(tror jeg har ei sånn hagle nå... :roll: ), og den aktuelle ckoken kan sitte godt, mens nye har litt slark...

Link to comment
Share on other sites

HS Prec: så du sier at jeg vil få tettere samlinger med halv choke enn full? Forklar...

 

Testet hagla med full choke i sverige på spetsjakta forrige helg. Kjøpte en pakke bly (52g 12/76 rottweil) som jeg testet på 50 metershold på ei papplate med en ditt distrikt telefonkatalog bak. Kunne ikke plassere ei rype på papplata (ca 1x1m) uten å få hagl i den. Katalogen på ca 300 sider (str A4) hadde 13 hagl i seg 9 hadde gått rett igjennom.... Imponert.

 

Skal koste på meg et par testskudd med wingmasteren her hjemme og. Greit hvis man vet at fuglen faller på 40-50 m hold (stillesittende i tre selvsagt).

Link to comment
Share on other sites

Fordi chokebenevningen er beregnet på blyhagl. Om du lager en choke som er trangere enn superfull for bly, så vil du få større spredning. Stål og HD er hardere og vil ha full trangboring med åpnere løp enn bly. Zink og tinn er bløtere og må ha trangere enn full for å oppnå full chokeeffekt.

Blyhagl nærmest løpsveggen blir deformert i trangboring. HD hagl blir ikke deformert, så hva skjer når haglene går gjennom en relativt trang trangboringen?

 

Tankeeksperiment for å forstå: Om du hadde en innsnevring til f.eks 1 cm i kaliber 12, tror du det vill skutt ekstremt trangt?

Neppe

Link to comment
Share on other sites

Innlegget over er riktig.

 

På choker beregnet på harde hagl; Stål, Hevi-Shot og HD, er det en LENGRE overgangskonus enn på "blychoker" Det er for å gi mer tid på å snevre seg inn det lille som går. Hvis du måler en Superfull hevi-shot/steel tube(choke) vil du se at innvendige mål tilsvarer ca. halv choke på gamle korte blychoker. Og husk; På lengre ovegangskonus. I det hele tatt tjener en på å ikke forstyrre disse haglene mer enn nødvendig hvis du vil ha tette skuddbilder. MEN; De er da mange tider så tette at det ikke er tjenelig til mange former for jakt. Da kan du prøve med trange choker for å SPRE litt mer enn de ellers ville...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...