Jump to content

Skogsfugljakt, choker?


ultralight12/70

Recommended Posts

Hei!

 

Har kjøpt meg ny hagle i år, Beretta Ultralight, skytt endel leirduer men har ikke fått prøvd jaktpatroner på papp :(

 

Haglen kommer med Full, Improved Modified, Modified, Improved Cylinder og Cylinder løse choker, så nå er spørsmålet hva bør jeg sette på til skogsfuglen nå til Torsdag?

Har Eley Vismuth i 4 Hagl, så planlegger å kjøre Modified i det nederste løpet som skyter først og Full i Øverste løpet, noen som har noen formening om den kombinasjonen?

Håpet å få til en "allround" til både Orrfugl og Tiur hvis det kan kalles det?

PÅ forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Høres litt unødvendig trangt ut, tidlig i jakta trenger du ikke mer enn kvart/ halv, og kanskje gå over til halv/tre-kvart senere i jakta da fuglen blir mer sky og letter på lengre hold. Mot slutten av jakta kan du sikkert fint gå over til den kombinasjonen du nevner.

 

Selvfølgelig vet ikke jeg hvilket hold du vanligvis skyter på, kanskje det er lurt å ta med choker på tur, og bytte hvis du syns du trenger det :)

Link to comment
Share on other sites

Joda, stemmer det :)

Har hatt hagla i et par år nå, og har egentlig ikke noe vondt å si om den :D Smeller hver gang, ser pen ut og veier lite.

Er ganger jeg skulle ønske jeg hadde 12/76, på gås feks, men dette er jo en børse beregnet på mye gåing. Passformsmessig er den ikke 100% fit rett ut av eska for meg hvertfall, men det er jo individuelt.

Rekylen syns jeg ikke er noe problem. Syns den har lite rekyl faktisk :P

Har nå felt Tiur med den, så den gjør jobben sin! Veldig kjapp i svingen på Dubleer feks.

Liker i det hele tatt hagla veldig godt, men skal du jakte rev/gås/rådyr og skarv feks, bør du nok ha en hagle som supplerer denne. Feks Bakal MP 153 12/89 :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Vær forsiktig med bruk av full choke når du bruker stålhagl eller andre harde hagl ... Min Browning kommer med klar beskjed: stålhagl niks full choke.

 

Ellers enig når det gjelder rådene ovenfor om bruk av større åpning tidlig i jakten. Nå trykker skogsfuglen ganske godt. Etter løvfallet, når du kan følge dem over lengre hold, kan du stramme inn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...