Jump to content

Ladepresse endelig på plass!


300en

Recommended Posts

Hei!

 

Har i dag endelig fått kjøpt meg ei ladepresse :D Så detta skal bli spennende.

Kjøpte diesett til 6,5 og 300wm så alt er klart :wink:

 

Men etterhvert som jeg får rigga opp detta så er jeg jo gira på å komme i gang så fort som mulig :P Og lurer på i og med at jeg hadde tenkt til å setta i ei ny hette på en del hylser først.. Er det ei tennhette som kan brukes i begge kaliber?

 

Tar også gjerne i mot andre tips og forslag :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke Large Rifle hetter i begge. Trenger ikke bruke Magnum hetter i 300en. Er det enkelstasjon er det ikke så mye feil å gjøre, size hylsa, i med hette, måle riktig kruttmengde og sette kula. Ev. krympe. Greit å lese ladeboka men det er da grenser hvor voldsomt viktig det skal være. Ligger mye info og veiledninger på nettet og.

Link to comment
Share on other sites

Må nok ser meg enig med Tiwaz!

Les heller Leksjonen som ligger på Portalen mange ganger og spør visst det er noe du lurer på!

Rekkefølgen av mye av det som står i ladeboken kan vere forvirrende og ikke oppklarende.. :lol:

http://www.kammeret.no/portal/hjemmelading/108-lading-og-ladeutstyr-en-guide-for-nybegynneren

Denn er gulle god!

Ingen spørsmål er for dumme, men mange glemmer ofte at de også var fersk en gang og svarer der etter!

Google kan også vere en god venn når en lurer på noe :wink:

 

PS: Hvilke dier og presse har du kjøpt deg?

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var også fersk med lading en gang, men jeg leste ladeboken før jeg begynte å stille helt elementære spørsmål som ladeboken gir svar å.

Skjønner at gutten har lyst til å begynne å leke med utstyret sitt, men når han ikke hvet hva slags hetter han skal bruke har han ikke gjort hjemmeleksene sine.

Og jeg gjør som den sære læreren jeg hadde en gang i tiden, sier ikke svaret men hvor det står.

Link to comment
Share on other sites

Må nok ser meg enig med Tiwaz!

Les heller Leksjonen som ligger på Portalen mange ganger og spør visst det er noe du lurer på!

Rekkefølgen av mye av det som står i ladeboken kan vere forvirrende og ikke oppklarende.. :lol:

http://www.kammeret.no/portal/hjemmelading/108-lading-og-ladeutstyr-en-guide-for-nybegynneren

Denn er gulle god!

Ingen spørsmål er for dumme, men mange glemmer ofte at de også var fersk en gang og svarer der etter!

Google kan også vere en god venn når en lurer på noe :wink:

 

PS: Hvilke dier og presse har du kjøpt deg?

 

John

:mrgreen:

 

 

Er ei rcbs presse, progressiv Og dier av samme merke + neck sizer til 6,5en.

 

Må jo si det at jeg tidligere har ladet mange tusen skudd, men det var med ei karusellpresse. Og stilte ikke den inn, for brukte samme ladning som den som eide pressa.

Men når det gjelder dette å lese ladeboka så er det jo ikke akkurat så veldig motiverende å starte å lese når du har ei bok med fleire hundre sider i foran deg.. hehe

 

Ang det med hetter så Har jeg jo noen hetter liggenes fra det jeg har lada med før, det jeg lurte på var jo om man kan bruke generelt samme hette i flere kaliber..

Link to comment
Share on other sites

Men når det gjelder dette å lese ladeboka så er det jo ikke akkurat så veldig motiverende å starte å lese når du har ei bok med fleire hundre sider i foran deg.. hehe

 

Nå er det vel slik at Ladeboken ikke akkurat er noe voldsomt verk. Kapitlene før ladetabellene bør være overkommelige. Hvis du hopper bukk (som meg) over pistol-kapitlet, bør det for de fleste være mulig å lese hele boken i løpet av en aften. Og at man har tid til å sette seg ned å lese boken et par ganger, bør vel være en smal sak hvis man potensielt kan risikere både liv og helse ved feilhandlinger.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med nytt utstyr.

Les de papirene som fulgte med pressa og diene, er som regel en grei vei og starte da dette er amrikanske greier og manualen sier en hel del om safety og hvordan en skal justere.

Så hadde jeg skummet igjennom kapitlene i ladeboka, og lagt den ved siden av pressa. Så er det bare å begynne. Forsiktig og nøyaktig.

 

Holder du deg til kjente og verifiserte tabeller, dvs samme kule, krutt, hylse, tennhette, settedybde og begynner lavt på tabellen så er du ganske så sikker.

 

Å lese ladeboken fra perm til perm flere ganger etter hverandre er ikke veldig produktivt for meg ihvertfall. Jeg er mere "hands on"

Men jeg leser fremdeles i den selv om jeg har drevet med hjemmelading i 10 år nå

Link to comment
Share on other sites

Lite tips herfra også. Som sylfersk lader har jeg fått utrolig god hjelp her på forumet! Har til og med blitt invitert hjem til proffer her og fått både kurs og kaffe! :D Slet med å få justert diene ordentlig, men etter kaffekopper, målinger og lading, så er jeg i gang. Så spør her på forumet. Det er endel hjemmeladere her som virkelig kan sakene sine.

 

Ladeboka er sjølsagt lest, men det er også veldig god hjelp i å lese "kurset" om lading som ligger på portalen her.

 

Vil for øvrig tipse om at det også ligger interessante videoer på Youtube. Titt igjennom!

Link to comment
Share on other sites

nå er jeg fersk selv innen lading.har faktisk lest ladeboken 2 ganger fra perm til perm.sitter alikevell og blar og småleser litt i den fra tid til annen.men alikevell kan jeg komme med dumme spørsmål her på kammeret.klart du vill rigge opp utstyret ditt fortest mulig og komme i gang.slik var det med meg og.men ikkje eksperimenter med noe før du er sikker på hva du driver med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...