Jump to content

Kjøp av komplett ladeutstyr


Pathfinder

Recommended Posts

Har lest endel på forumet her og som endel sier ikke så godt og bli klok på hva en skal velge.

Men jeg har endel kriterier til mitt utstyr som jeg har tenkt gjennom.

 

For det første vil jeg IKKE ha en progressiv presse, dette er på grunn av at jeg hele tiden vil ha full kontroll med det jeg holder på med til en hver tid.

 

For det andre vil jeg ha topp kvalitet på alt utstyret, dvs ikke plast gjenger etc , og jeg har god plass så det er heller ikke noe problem

 

En annen ting er at jeg vil ha utstyr fra EN leverandør på alt (visst det lar seg gjøre), dette så jeg slipper og rote med flere leverandører til utstyret .

 

Jeg vil ha meg et godt utstyr med det samme , istedenfor og kjøpe noe nå og bytte ut siden til noe som er bedre. Så pris er ikke så viktig. Jeg setter kvalitet foran pris.

 

Skyter rundt 1000 skudd i året med 30.06 og 6.5.

Så det hmmmm blir litt penger av det når en skal kjøpe på butikk :-)

 

Får håpe noen kan gi meg noen konstruktive og gode råd.

 

Ellers ønsker jeg dere lykke til den 10.09 ( for de som starter jakta den datoen )

Link to comment
Share on other sites

Presse: Lee Classic Cast. Solid og meget god

Dier: Lee Deluxe Die set, med factory cripmp

 

Kruttdispenser: Lee Perfect powder measure

Kruttvekt: Dillon manuelle kruttvekt + En fin digital vekt til kontrollveiing

Hylseutstyr: Hylsevibrator (tror alle merker er gode) Hornady har en fin trimmestasjon.

Skyvelær: Biltema eller Frankford arsenal er gode. Digitalt er best og enklest. Koster ikke mye.

 

Siden du skal ha det beste så er det vanskelig å velge alt fra en leverandør. De ulike produsentene har som regel ikke det beste av alt. Ta en telefon til Trond på hjemmelading.no. Han kan nok skaffe deg det meste.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg er det greit å kjøpe alt det "kjedelige" og uanseelige utstyret som:

- hylsebrett (kjekt med to!)

- hettevender.

- "deburring tool" (for å fjerne grader fra hylsene og lette isettingen av kuler).

- smørepute.

- "hylsefett".

- små nylonbørster.

- liten stålbørste for fjerning av sot i tennhettelomme.

- kruttdrypper.

 

Dette er utstyr som man sikkert kan klare seg uten, men som man setter stor pris på når man har det. Hylsetrommel kan du klare deg uten (jeg gjør det siden min er dau). Jeg ville heller ha brukt de pengene på en kronograf.

 

Personlig ville jeg også hatt "LEE Ram Prime". Jeg vet ikke om noe annet redskap som gir bedre følelse med hetteisettingen! Ladeboken er også et must.

 

Og sist, men ikke minst: Et par gode briller som gir beskyttelse hvis ulykken er ute (kjekt å kunne se stumpene etter "The Big Bang :mrgreen: )!

Link to comment
Share on other sites

Takker så my Malle. Hmmm ser at den lista mi blir lang etter hvert ...ler. Men det spiller ingen rolle. Har tjent dette inn i løpet av et år. Hylser har jeg plenty av , siden jeg har tatt vare på de jeg har skutt.

 

Ikke helt meningen at jeg skulle skyte så mye i året når jeg kun driver med litt høstjakt og skyter kun en 10-15 dyr , men har blitt en hobby og ligge på bane, pluss et privat sted som har litt hmmmm lengre avstand :mrgreen:

 

Litt greit og se hva en kan klare med en 6.5 x 55 :mrgreen:

 

Hmmmm utroligt hvor mye penger en kan bruke på en hobby ....ler. Men morsomt er det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei.

Dersom du vil ha en enstasjonspresse til flere kaliber, er det minst kluss med Forster Co-Ax. Du trenger ikke flere hylseholdere enn den som er standard. 6,5*55 og ,308/30-06 bruker forskjellige.

Diebyttingen er også en lek på denne pressa. Prisen ligger i underkant av 3000 kr.

Har hatt en slik siden midten av 80-tallet, og har vært kjempefornøyd fra første dag.

Du lader alle kaliber, inkl. magnum, uten problemer.

Visste du forresten at 6,5*55 er en stri liten :oops: å helpresse?

Den krever en solid presse.

Hylsetrimmeren til Forster er grei, er blitt litt lat, så den har fått smake batteriboremaskina av og til. :wink: Kruttmålet er mer enn greit til de fleste kruttsorter, bra presist også med MRP.

Det fantes kuleuttdragere til denne pressa, en for hver diameter.

Jeg bruker en Lee håndholdt hetteisetter, og føler at denne gir god kontroll på denne jobben. Hylsepressa er ofte litt for ufølsom, og det er lett å ødelegge noe. Ellers er ladeboken et av de viktigeste verktøyene du har. Les og lær.

Lee pressa brukes til kuleisetting, ellers støver den bare ned.

 

Uansett: Den som driver med hjemmelading og sparer penger, må gi oss andre et kurs!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...