Jump to content

9,3x74 krutttype i Norma sine patroner


Abiku

Recommended Posts

Sliter noe med å få samskyting med en dobbelrifledrilling i 9,3x74. Den er regulert med Norma Oryx 286 grs orginalammunisjon. Jeg har foreløpig bare prøvd med forskjellige ladninger N135 og N540 med Mega og Oryx kuler.

 

Ser at jeg må til med Norma krutt, og da hadde det vært veldig greit å vite kruttypen Norma bruker i sine ladninger.

 

Takknemlig for tips.

 

Lars-Even

http://www.abiku.no

Link to comment
Share on other sites

Takker. Ja jeg har kikket på dette, men det sier ingenting om hvilke av disse kruttene Norma bruker i sine patroner. Slik at man må da prøve ut alle kruttene, hadde blitt rimeligere og noe enklere hvis man viste hvilket av kruttene de bruker. Hvis de da bruker noen av dem.

Link to comment
Share on other sites

Det er aldri dumt å satse på så saktebrennende krutt som mulig, enten du er patronfabrikant eller hjemmelader (men man skal aldri si aldri..). Du burde kunne duplikere fabrikkladningen hvis du bruker 203-B eller URP, sjangsen er forholdsvis stor for at Norma bruker et krutt omkring der.

 

201 er nesten unødvendig hurtigbrennende selv for 15-grams kulene. 202 passer bedre der, men er noe hurtig for 18,5 grammerne.

Link to comment
Share on other sites

men det sier ingenting om hvilke av disse kruttene Norma bruker i sine patroner.

 

Ta og send de en mail og forklar "problemet", og spør om krutt type, ville ikke bli forundret om du fikk ett vetugt svar.

Ett annet tips er jo å "slakte" en fabrikkpatron og måle kruttvekten. Den burde gi deg en god pekepinn.

Forøvrig tror jeg du kan være ganske så trygg på at de bruker en av sine egne kruttsorter. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hallo. Har en 9,3x74R (Blaser) Har prøvd "Ladeboken" sine data med 54 grain med for dårlig tetting for bakslag (kruttslam) på hylsene.Har funnet en ladning som fungerer godt. Woodleigh SN 250grain- Witavori 140 krutt-62grain-Federal 210 hette.Denne ladningen gir stabile ladninger, og så er 140 kruttet bare halve prisen av 135 kruttet. :!:

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dette er min "buisniss" men...........

Til dere som skriver om ladninger som går bra, det er faktisk ikke det trådstarter spør om!

 

Abiku skrev:

Sliter noe med å få samskyting med en dobbelrifledrilling i 9,3x74.

 

Det å få en dobbeltrifle, eller i dette tilfellet en dobbeltrifledrilling, til å samskyte (oftes på ca 70 meter) er en liten kunst.

Denne er regulert for Norma Oryx, og finne noe som samstemmer med dette krever mere enn bare: "denne går godt i min rifle".

Link to comment
Share on other sites

338Rum har gitt det gode svaret. Mål hvor mye krutt det er i en fabrikkpatron, hvis du i tillegg først måler hastigheten i en fabrikkpatron eller fem vil du få en rimelig god indikasjon.

Med de dataene rum'en har henvist til burde det være lett å finne det mest sansynlige ca kruttet. ( det er vel kanskje mest sansynlig at de bruker et krutt som ikke nødvendigvis er helt likt at av den serien de oppgir data for, men kanskje heller det de hadde for hånden som funka best, eller hva?).

 

Jeg vil tro at det uansett er hastigheten som er det viktigste for å oppnå samskytinga, så kronografering med det som går bra, og gjevn hastighet er det essensielle.

Link to comment
Share on other sites

Ville bare opplyse han som har problemer med dobbel 9,3x74R i drilling om at han ikke nødvendigvis må bytte til Normakrutt, for å få brukbare resultater. Denne ladningen gir meg 6 cm spredning på 200meter, i ei Blaser dobbeltrifle. Du har rett i to ting. Det er en kunst å finne det rette, og som du selv sier "Det er ikke din buisniss" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Følger opp tips med å sende spm til Norma, og så er det nok veldig riktig som Ole-Johan skriver at saktebrennende som 203-b og URP sannsyneligvis er det riktige kruttet og da er det jo færre å velge i.

 

Til dere som bruker n-140 kruttet, vær oppmerksom på at dette kan variere kraftig fra lott til lott. Vet om eksempler hvor man har måttet lade ned 3 grains fra en lott til en annen. Og da blir det etter min mening vansklig i en kresen dobbeltrifle, ved ny lott må man igjen tilpasse ladningen hvis det i det hele tatt er mulig.

 

Igjen, takk for gode innspill og skulle det være noen som kjenner kruttet som brukes eller har andre innspill er det kjempefint.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 55 gr 202 i min rifledrilling til alle 285 gr kuler.

Kan godt være Norma er gått over til å bruke URP eller 203B ,men tror ikke det da alt av dobbeltrifler som er regulert for Norma ammo fra før disse 2 kruttene kom i produksjon (og det er ikke mange åra siden) har brukt ammo som inneholder 201 eller 202 krutt. Tror nok ikke Norma har satset på et krutt som vanskliggjør reguleringen i eldre våpen.

I den Krieghoffen jeg hadde gikk det aller meste av ladninger og kulevekter fra bra til ekstremt bra. Favoritten var Nosler Partition og 55 gr 202 i RWS hylser. Eneste "nykken" denne børsa hadde var at skulle jeg teste samlinger måtte jeg skyte 2 skudd med den ladningen jeg skulle teste før jeg fikk samlinger som var representative . Normahylser var ubrukelige da jeg fikk hylseseperasjon etter bare 2 omladinger. Gikk over til RWS og hadde ingen problemer. Har hørt at Norma nå har mere messing i hylsene sine så det problemet er sikkert løst.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at Norma nå har mere messing i hylsene sine så det problemet er sikkert løst.

 

Det tror jeg stemmer. De siste Norma-hylsene jeg kjøpte har samme vekt som de RWS-hylsene jeg har brukt. Pga. dårlig tilgang gikk jeg fra RWS til Norma.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte e-post til Norma på lørdag og i dag mandag, første arbeidsdag fikk jeg svar.

 

Norma bruker URP-kruttet i sine ladninger med 286 grs Oryx, slik at da har jeg forhåpentligvis kort vei til å få samskyting.

 

Synes det var veldig flott av Norma at de ville oppgi dette, og at de svarte så fort.

 

Lars-Even

Abiku Safari og Jaktreiser AS

http://www.abiku.no

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...