Jump to content

Hvordan er det å skyte med hagleløpet på en kombi???


Ustu'n

Recommended Posts

Har selv en 1,5-6x42 montert på, har testa dette på duejakt. Kikkerten stilt inn på 1,5, og når først korset kommer passe langt forran dua detter de like bra som for Benelli'en. Men må innrømme at jeg blir litt tregere enn med hagla, så jeg gikk nok glipp av noen skuddsjanser. På fugl som flyr fra deg, f eks på støkkjakt blir det mindre forskjell vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

På min 412 har jeg en avtagbar montasje. Tar av denne når jeg skyter på leirduer og går i terreng der jeg forventer at fugl kan flakse opp. Treffpunktet endrer seg ikke. jeg treffer forøvrig bedre med kombien enn mine 2 andre hagler.

 

Når det er sagt så skjøt jeg i fjor høst 5 rådyr med hagleløpet og med kikkerten påmontert. alle dyra kom i fart.

 

Et tips: mye trening!

Link to comment
Share on other sites

Har kombi med 1,25-4x20 (Leupold European) og har vært to ganger på leirduebanen med den. Første gangen ble det 8 treff med hagla, som jeg også hadde med, mens jeg traff 11 med kombien. Andre gangen ble det 11 med hagla og 18 med kombien. Begge gangene med kikkerten på. Ingen problemer med å finne dua i kikkerten. Tror imidlertid jeg skal ta en tur og skyte på skive på ca 25 - 30 meter for å finne nøyaktig treffpunkt. Sliter litt med å legge trådkorset riktig. Finner jeg ut det blir det flere treff.

 

En ting jeg merket meg var at det tar et lite tidel eller to lenger å skyte. Det tar bittelitt lenger tid å finne dua i kikkerten enn uten. Disse små tidelene kan ha mye å si i skogen.

 

Summen av det hele er vel i grunn at jeg vurderer å vrake hagla i skogen i år! En grunn er at kombien nok passer bedre til meg enn hagla. En annen grunn er at jeg er tryggere på treff med kikkertsiktet. Bruker som nevnt et tidel eller to lengre på å skyte, men det kan jo være positivt og. Større sjanse til godt treff enn når en slenger i veien et raskt skudd.

 

Jeg kommer neppe til å ta av kikkerten i skogen. Men nå har jeg ikke hurtigmontasje heller. Å fikle med mikroskopiske umbracoskruer i grålysninga kan være dumt...

 

Gir for øvrig hagla en siste sjanse. Skal prøve dua etter hvert nå, om gårdbrukerne jeg får jakte hos snart får tatt kornet. Har montert holografisk sikte på den. Bommer jeg like mye, ja da har jeg mest lyst å brenne stokken og bruke resten som anker til robåten! :?

Link to comment
Share on other sites

takk for mange innlysende svar! :)

 

Vurderer sterk å gå tel innkjøp av en kombi.

 

Lurer på om det er å anbefale? den skal brukes på alt i fra rype og storfugl til rådyr, men kikkerten ska vør på hele tida! :P

 

Noen som har noen erfaringer og dele??

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Tja... Kan jo så klart anbefale Antonio Zoli! Har det sjøl og er fornøyd med den. Solid og god konstruksjon synes jeg. Har ingen erfaring med andre. Nå hevder brekkvåpenfolk generelt at man skal ha kragepatroner i slike våpen, feks 7x57R. Denne er også godkjent til storvilt over rådyrstørrelse. Sjøl har jeg .222 i min. Veldig fornøyd med den. Har ikke merket behov for kragepatron sjøl. .222 går veldig presist og er også godkjent på rådyr. Tror Zolien koster 18 - 20 000,- i dag. Brukt får du dem under 10 000,-.

 

Av nye bør du titte på blant annet Sabatti. Grei kombi til fin pris, 10 - 12 000,- tror jeg. Ellers finnes det andre italienere i samme prisleiet og. Tror ikke noen er vesentlig bedre enn noe annet til denne prisen. Brukt Merkel er sjelden noe bomkjøp. Koster gjerne fra rundt 20 000,- og oppover.

 

Hagleløp i 20/76 er gjerne populært i kombi. Blir smekrere da.

 

Skal kikkerten sitte på hele tida bør du ha en som begynner veldig lavt i forstørrelse, eks 1 - 5x20. Endel bruker også 1,5-6x42. Mer allround, men kanskje litte verre å finne fugl i flukt i en slik? Nikon, Meopta og Leupold er eksempler på gode mellomklassekikkerter. Er i hvertfall fornøyd med ekvipasjen min, som er Zoli 12/76 - .222 med Leupold European30 1,25-4x20. Kostet meg ca 15 000,- til sammen. Da var børsa brukt. Knapt tatt i virker det som.

Link to comment
Share on other sites

Tips til Ustu'n: Kjøp en kombi med justerbar kolbe dersom du går for et lavforstørrende kikkertsikte på kombien. Evt få ettermontert hos børsemaker. Garanterer at treffprosenten på leirduebana går radikalt opp. Kinnkontakt med kolben er og blir et must når det skal gå fort i svingene...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...