Jump to content

prosjekt, hagle blir til heldempet rifle, kaliber ??


sram68

Recommended Posts

Har en enkelløpet Star hagle som har stått for lenge i våpenskapet, planen var og kutte hagleløpet ca 40, cm lodde inn en litt kortere pipe slik at denne ikke berører hagleløpet unntatt i kammer enden der den loddes fast. Planen var og slipe bort krommen i kammerdelen og lodde den nye pipa fast. Innerpipa planlegges å være klortere enn hagleløpet, gjenge opp en bøssing som festes/loddes på utsiden av haglepipa som demperen skrues på. (Dette for at jeg ikke tror hagleløpet er tykt nok til å gjenges i.) Deretter borres det hull i hagleløpet foran demperfestet for å bruke mellomrommet mellom rifle/hagleløpet som ekpansjons kammer i tilegg til demperen som kommer på utsiden.Men så er det kalibervalget, vil ha en kragepatron for enkelhets skyld mht lettere utdraging av patron. Formålet med rifla er lydløs rådyr jakt med ei kort og hendig rifle. Vet at det er flere som har bygget våpen på pistol kaliber .357, 44 mag ok lignende. fikk engang råd om .45 colt, men er veldig usikker på hvilke kaliber jeg skal velge, lader sjøl så det er ikke noe problem "spesial" ammo. Håper noen kan kommentere prosjektet, eventuelt kaliber og løpslengde på "innerløpet".

Link to comment
Share on other sites

et innspill er at 44/45 er vanskelig å dempe bra for oss vanlige dødelige uten å lage sinnsykt store dempere. jeg ville gått for 38 special, det blir uansett problematisk å holde rådyrkravet uten spesialkuler om du benytter vanlige revolverpatroner med subladninger.

lave ladningsvekter gir mindre gass i demperen, en 38 special med 3,5grs N-310 er lett å få skikkelig stille, og dempere for 38/9mm er ingen heksekunst å bygge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...