Jump to content

sako Quad problemer, treg lading


kvernga

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har akkurat fått en ny Quad i 22. og har skutt ca 100 skudd i helgen.

 

Problemet er at ladingen av nye patroner går ganske trått. Når jeg lader skal det mye kraft for å presse en patron langt nok inn i løpet til at jeg kan ta ned boltarmen. Mer kraft en jeg mener er naturlig, og mer enn noen av de andre riflene jeg har. Det føltes nesten som om løpet var "for lite" for kaliberet.

 

Kan det være patronene (CCI subsonic) jeg skyter med, eller tror dere problemet ligger et annet sted?

 

Takk for all hjelp. Dere sitter på mye kunnskap!

Link to comment
Share on other sites

Kjent problem. Kammeret er i overkant tight. Bare å levere inn til utbedring for selgers regning (men avtal selvfølgelig med selger først). For min egen del var det først og fremst sub ammo som var problematisk. Men tatt i betraktning at det var denne ammoen jeg brukte mest, så var problemet vesentlig for min del.

Link to comment
Share on other sites

Fra en annen tråd:

 

"Det har seg slik at Sako ønsket en 22LR modell hvor de laget 22 LR løp med CIP minimums mål i kammeret for at normale 22 patroner skulle kamre frem til riflingen i løpet. Derav får man bedre presisjon, det var ihvertfall tanken bak det hele.

Så, etter en stund begynte ammunisjons fabrikanter å lage patronene lenger enn 22 LR standarden, bl.a. CCI Subsonic. Noen kunder fikk så utdrager problemer på 22 LR løpene.

Sako har derfor gjort tester ved å kamre opp de tidlige produksjonene av 22 LR løp til normale CIP standarder slik at lengre patroner kan dras ut som normalt.

Ved å forlenge opp trange kamre 2mm vil løpet fungere som normalt og presisjonen vil heller ikke svekkes."

 

Jeg leverte min Quad inn i dag for å få børsemakeren til å fikse problemet

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som jeg skrev har jeg nå fått Quaden min tilbake fra leverandøren. De slipte/ pusset løpet der kulene går inn. CCI sub passer NÅ veldig fint inn. Denne slipingen/pussingen skal ikke gå ut over prestasjonen, etter hva jeg har blitt fortalt. Men har ikke fått testet dette selv.

 

Altså har problemet løst seg for meg ved å levere løpet tilbake til leverandøren, skulle tro at dette er en god løsning for dere andre som har hatt det samme problemet.

 

ps: Jeg prøvde ikke annen sub ammo enn CCI før jeg fikk problemet fikset, så dersom annen sub ammo går greit er det jo ikke store problemet. Har imidlertid lest i andre tråder at noen har hatt problemer med all sub ammo i sin quad.

 

Ellers elsker jeg min quad

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...