Jump to content

357 magnumladninger i hylser for 357 max..


Hedmarkingen

Recommended Posts

Er det noen som har tips på hva jeg kan bruke for å få best mulig presisjon ut av min Dan Wesson modell 40 (supermag), med 8 toms pipe, kamret for 357 maximum? Grunnen til at jeg vil bruke 357 mag ladninger i omtalte hylse er for å unngå erosjon av løp og top strap.

Bruksområdet er lange hold, type :50 meter. 100 meter, 150 meter og 200meter.

Har fått til samling med dia 35 mm på 25 meter med 38 spesial og anlegg.

Link to comment
Share on other sites

Bruk tunge kuler - 180-200 grains. Problemet med erosjon og topstrapcutting kom med ønsket om å drive lette kuler til vanvittige hastigheter. 125grainskuler til over 600 m/s. Hvis DW'n din er av typen hvor du kan justere avstand mellom tønne og løp, så bør denne spalten også være så nær minimum som mulig. Ellers så ville jeg ikke bekymret meg så veldig for løpserosjon, løpet får du sikker tak i et nytt av, men den lange ramma er etterspurt...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Når du har lest deg opp en del på området rundt topp strapp kutting, vil du se at dette er et "ikke problem" Ad erosjon av presskon, kom vel revolveren med to løp? Uansett vil en børsemaker kunne sette tilbake løpet littegran og lage ny kon, men bør nok satse på å dreie den og ikke bruke en brotsj, da løpet er krommet, eller niklett og alt for hardt til at brotchen biter.

 

Ser ingen grunn til at du skal benytte kortere enn standard hylser, du får i steden erosjon i kammeret og det er i hvertfall ikke noe bedre enn minimal topp strapp kutting. Om du ikke har, så har hjemmelading.no max hylser på lager. Bruk tunge kuler, gjerne bly som sliter ennå mindre på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt vitsen med å bruke 357 Mag hylser eller noe enda kortere heller. Helt enig med C. Patron og kjøp max hylser og kansje ei tang i 180 gn hvis du ikke har.

Hadde en gang i tiden en revolver i 357 Max som jeg skjøyt flere tusen skudd med uten noe problem men med max hylser og tunge bly kuler. Savner faktisk den revolveren, bra presisjon ut til 200 meter også.

Link to comment
Share on other sites

Da her jeg bestilt 200 hylser i 357 max..

 

Har lest at såkalt "extruded stick powders" er snillere mot løp og topstrap en foreksempel W296/H110, stemmer dette ?

 

attachment.php?attachmentid=51239&d=1251800820

 

attachment.php?attachmentid=51240&d=1251800820

kilde: Vihtavuori

 

Har tenkt på å bruke disse kulene:

http://www.intlmidway.com/intl/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=364219

 

så får jeg se om jeg får satt i gang denna pensjonisten som lader i gruppa..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uansett vil en børsemaker kunne sette tilbake løpet littegran og lage ny kon..

 

Er dette så trivielt? Hvis dette er en "vanlig" DW, så står selve løpet i spenn inni en ytterhylse som er det man oppfatter som løpet, og da er det ikke sikkert man kan sette selve løpsrøret lenger bak uten å eksponere gjengene på løpsmutteren foran. Uansett tror jeg ikke kutting og erosjon vil være noen stor fare.

 

Mht til ekstrudert krutt (rørkrutt), så er det mulig det har noe for seg. Selve kuttingen blir påstått å komme av sandblåseeffekten av uforbrent krutt som lekker ut mellom tønne og løp, og ikke stikkflammen. Kanskje er denne effektne mindre med rørkrutt enn sfærisk krutt. Cluet blir uansett å hindre lekkasje, samt å brenne kruttet i hylsa.

 

Hadde en .44 Mag som begynte å få en stripe i topstrap'n, men den ble ikke dypere såvidt jeg kunne se. Vurderte faktisk å lime en bit keramisk materiale eller glass der strap'n begynte å vise tendens til kutting, men fikk aldri testet dette. Glass/keramikk er hardere og isolerer bedre enn stål, og burde kunne deflektere krutkornene bort fra stålet.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker om å sette tilbake løpet LITT, behovet vil være en til max to mm som det mest ekstreme. Men mest sansynlig vil det ikke oppstå i det hele tatt, i hvertfall ikke før 10.000 skudd med mantel, eller adskillig fler med bly, er avfyrt, forutsatt tunge kuler,

 

Kula som henvises til er ei bra kule, men ta gjerne med Hornady 180 XTP i opparbeiding av presisjons ladning, Bruk N110, eller N120. Lade dataened som er vist til, er mest sansynlig fra TC, eller Ruger SRM, evt Seville, ikke vanlig med så høye hastigheter fra DW.

Link to comment
Share on other sites

kuhnhausen oppgir .006" for revolvere som skytes med bly, og .004" for revolvere som skytes med mantlet ammo.

Uansett er det lurt å eliminere "endshake" før du forsøker å gtå noe tightere enn dette.

som OIH sier må man holde ting gullende reint om man skal ha det tightere, et uforbrent kruttkorn på feil sted kan bremse cylinderen slik at DA-skyting blir vanskelig.

 

Om du tighter åpningen nedimot .003" kan du også få problemer om ikke cylinderen er 100% rett, ved at kast i front av tønna fører til subbing. vet ikke hvordan dette er på DWene, men smither har ofte litt kast her.

Link to comment
Share on other sites

Ville gått for N-120 finne krutt med den kula og Hornady kula som C.Patron ref til men personeli ville jeg med tiden støpe noen med gass kopp på, feks silhuet kula til Rcbs er ett godt valg.

 

Har du presse utstyr så kan du få noen kuler av meg for å prøve, send i såfall en pm.

 

Mener å huske att shimsen for å justere gap mellom cylinder og løp var 0,15mm som også kan brukes hvis den orginale som følger våpnet er borte. Kan eventuelt sjekke om jeg har en liggende i rote kassa mi en dag hvis du mangler?

Link to comment
Share on other sites

DW anbefaler iallefall at klaringa mellom løp og tønne skal være 0.006".

 

Freedom Arms bruker 0.003". Da må man være nøye med renhold, men man vinner mye på hastighet.

 

- Øivind

 

For DWer i 22 l.r., 32HR mag, 357, 41,44 og 45 colt anbefaler DW .006", og leverte med søkerblad for det, men for 357 og 445 super mag, anbelaler og leverte de med .002" søkerblad. For 375 og 414 super mag, vet jeg ikke, da jeg ikke har hatt av disse selv, men antar at standard er samme der, vet at det finnes en, mulig to 375 DWer i landet, men tror ikke det er noen i 414.

 

Forøvrig bruker FA .002 og en av mine er ennå litt trangere, uten at det går ut over funksjoneringen. Trykket er så høyt at det karbon og evt andre belegg blåses vekk. Det begynner å gå tregt når møkk trenger inn langs senter aksen.

 

Evert skriver om kast i sylinder, dette er desverre noe mange DWer er plaget med og ofte gjør at man må tilpasse åpning sylinder/løp, til det kammmeret som gir minst åpning. DW gir desverre generellt lav hastighet i forhold til løpslengde, noe jeg tror kommer av låsingen mot fjærbelastet kule i rekylskjoldet. Ved skudd avgang, presses sylinderen bakover og fden fjær belastede kula lar sylinderen bevege seg nærmere rekyl skjoldet og samtidig øker åpningen mellom løp og sylinder, slik at det som kan være satt til .006, i realiteten i skuddet, kan være det dobble. Mørke video av min 445 viste flammer som omkransett våpnet i en svært stor sirkel, mens det med min FA 454, knapt nok syntes i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Ville gått for N-120 finne krutt med den kula og Hornady kula som C.Patron ref til men personeli ville jeg med tiden støpe noen med gass kopp på, feks silhuet kula til Rcbs er ett godt valg.

 

Har du presse utstyr så kan du få noen kuler av meg for å prøve, send i såfall en pm.

 

Mener å huske att shimsen for å justere gap mellom cylinder og løp var 0,15mm som også kan brukes hvis den orginale som følger våpnet er borte. Kan eventuelt sjekke om jeg har en liggende i rote kassa mi en dag hvis du mangler?

 

Det er en i gruppa som hadde den orginale .006" søkebladet liggande.

Link to comment
Share on other sites

Lette gjennom min over 20 år gamle lade logg og fant hastighet for tre våpen i 357 max/super mag med RCBS 200 grs GC kule og 21,5 grs N120: TC 10" = 1543fps/ Ruger SRM 10 1/2" = 1478fps/ Dan Wesson mod 40 8" = 1324fps

Alle kronografert og ladet av meg. Samme ladning med 180 RCBS Sil fra DWen gav 1387 fps og Den mantla utgaven, som tidligere i tråden er referert til, gav med 22 grs N120 fra Rugeren 1352 fps.

Viser vel at mantel gir lav hastighet og samme gjør i høy grad også DW. Dataene viser at N110 gav bedre hastighet i revolverne og antagelig også i TCen, men der har jeg for få notater med N110. Brukte TC 357 max til stående under EM i -88 med ei 200 Hornady SP kule i 1755fps, veldig dumt og dårlig resultat :D

 

Jeg har forresten de originale søkebladene på .002" liggende både til min 445 og min 357, .006" er feil for super mag.

Jeg har ellers heller skjelden brukt søkebladene som de er direkte. Har vanligvis brukt ventilsøker blad og stramme løpet mot, slik at jeg får så liten åpning som praktisk mulig, det er vanligvis .004 - .005, men noe tettere for super mag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...