Jump to content

Gåseladning, noen erfaringer?


Silentshot

Recommended Posts

Leter etter en god ladning til gåsa. Er det noen som har gode "oppskrifter" eller retningslinjer å anbefale? -Jada, gåsa er hardskutt!

Jeg er mest interessert i erfaringer som er gjort over tid med forskjellige ladninger. Gode ladninger mottas med takk, tanker om hastighet, størrelse, antall hagl, legeringer, choke, avstander osv. er spesielt interessant. :D

- Hva bør man strebe etter? Hva fungerer best for deg?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen! :D

- Jeg er ingen erfaren gåsejeger så jeg har brukt litt forskjellig. 50 gram med 6`er, 46 gram med 3`er og også 32 gram med 4`er. Skyter man etter hode og hals på gåsa er kanskje en tett sverm med små hagl tingen, skal man inn i kroppen er sikkert størrelsen avgjørende for resultatet. Ser for meg en at en god blanding med 3-4 og 6er hagl kan være en start. 80% 6`er og 20% 3-4`er? Klemmer man så denne ladningen (45-50gram) opp i overkant av 400ms +, eventuelt en lettere ladning (25-30 gram) opp rundt 500ms så burde det kanskje likne på noe..?

Har en "brutalius" liggende klar, 89 hylse med 70 gram 4`er hagl. Denne fungerer nok bra men jeg mistenker overkill. :D

Det optimale ville vært en stødig "allaround ladning" som er økonomisk og fungerer tilfredsstillende på flere hold.

 

Anyone?

Link to comment
Share on other sites

grove hagl på gåsa er ikke spesielt egnet, (syns jeg da) det funker fint til felling, men dreper sjeldent i smellen.

prøv kraftige ladninger med småe hagl:) 4-6.. (6 har jeg til favoritt) gåsa tette fjær og for og trenge gjennom den, trenger man småe hagel som går fort:) ikke gjenomslagskraft av store hagel:) min erfaring er at haglene slår myr lengre inn i gåsa med småe hagl end de store. det er først på pelsvilt jeg vill bruke store hagl:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ved noen tilfeller vært så heldig å få være med på gåseskyting, der gåsa har blitt et problem. Skal være ytterst forsiktig med å kalle dette jakt da det er så helvetes mye gås der, velger heller å kalle det for gåsekyting. I allefall så har vi ved tre anledninger skutt over 100 gjess(tror rekorden er 147stk) frem til kl er 11.00.

Dette er jo helt sykt, og jeg er klar over det, men de spiser opp så å si allt som er dyrket i dette området. Og bøndene er helt fortvilet.

Nok om det, har derfor fått litt ``kjøtt på benet`` når det gjelder skyting på gås. Det meste fungerer greit hvis bare holda er rimelige, altså opp mot 25m. Det beste er å få fuglen til å komme inn på en av sidene, slik at man får hele fuglens lengde å skyte på. Drit i kroppen, og legg deg en god bit foran nebbet slik at svermen går inn i hals og hodet. Klapper greit sammen med 6`ere da, men jeg skyter som regel med 3-4`ere. Bruker ikke tunge ladninger, da dette går ut over hastigheten, 36g er mer enn nok.

Gåsa blir mye mer hardskutt hvis den kommer rett på eller flyr rett ifra, da må holda ned, ingenting annet fungerer. Gåsa går inn mot vind slik alt med vinger gjør, ved å sette opp lokkefuglene riktig er det ikke noe problem å få de inn på siden. Husk på at gåsa ringer rundt endel ganger før de går ned, for hver gang de ringer kommer de nærmere for så til slutt å sette seg. Derfor, er holdet litt langt, sitt dønn rolig å vent på neste runde, de kommer inn, men bruker litt tid.

Koker du alt dette ned til minst mulig info sitter du igjen med:

*Ved bom så er holdet for langt, eller så skyter du for dårlig, velg selv. Patronene er som regel bra nok.

*Hvis gåsa ikke kommer inn så er du for dårlig kamuflert.

*Grågås er sky, mens kanadagås er enkel.

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Drit i kroppen, og legg deg en god bit foran nebbet slik at svermen går inn i hals og hodet. Klapper greit sammen med 6`ere da, men jeg skyter som regel med 3-4`ere.

 

hørtes ut som du mener 6 hagl kun kan brukes til hodet og hals? noe som ikke stemer overhodet:)

 

har skutt mye gås selv og forska mye på hvilke hagl som dreper best. 6er er klar favoritt;) ikke bare i hodet og hals men også i kroppen:) forsøkt og skutt gås i med 22magnum i halsen og hengt opp gåsa for og skyt på den? forsøk det! så kan du henge opp en gås på 25 meter og skyte med en nr 3, og en gås på 30 meter og skyte med nr 6. så slakter du gåsa (hele gåsa) så ser du vilken du tror hadde dødd kjappest ;)

hviss du har bedre gjennomtregninger og tettere skuddbilde tilsammen på gåsa som hång 5 meter lengre bort, da må nå 6er være bedre? i alle fall fra den vinkelen?

 

det er min erfaring:) har prøva dette:P men skall ikke påstå det er rett eller noen fasit, for det fins ikke!

 

som han sier, det er holdet og skyttern det ligger i!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde jakta gås i mange år før blyforbudet kom i 1991, og jeg mistenker dessverre at flere dessverre fortsatt refererer til (og bruker) blyhagl i dag. Noen hever seg over slikt, dessverre.

 

Ja, blytida var 50-57 grams ladninger i 12/76 str 2-4 min favoritt, det parkerte gåsa effektivt. Jeg har også opplevd å skyte meg tom for gåseammo, og nederst i sekken funnet 24 grams leirdueammo i stål str norsk 7. Det drepte gåsa effektivt på 15-20 m hold!

 

Det jeg vil fram til er at stort og tøft ikke alltid er det beste. Jeg skjønte i årenes løp at tett sverm i stor hastighet er det eneste saliggjørende.

 

Jeg brukte Vismuth Forest 12/76 str 2-4 med 46 grams ladning, den var fin, men da Remington lanserte Hevi-Shot for ganske mange år tilbake fant jeg ammoen som "stemmer" for gås. Det er forøvrig skrevet mye om dette her inne.

 

Hvis man bruker HS eller Wingmaster HD eller lignende superammo, så holder det fint med 12/70, 32-36 grams ladning, i str 4-6. Det knerter gåsa mer effektivt enn bly 2-4 noengang gjorde, og på lengre hold for marginens del. Holder man seg til akseptable 35 meter så er det bare opp til skytteren med sånn ammo!

 

SKYT GÅSA PÅ FORSVARLIG HOLD, MAX 25-30 METER, SÅ FUNKER VISMUTH OG DET MESTE FINT!

Skyting på lange hold er det største problemet, men enkelte surrehuer klarer ikke å la være å skyte på for lange hold, og pumper ut skudd fordi de føler de "må". Ikke rart disse sutrer om dyr ammo, og dermed bruker hamstra eller svensk-smugla blyammo. Bare dårlige skyttere/gåsejegere har et stort behov for ammo.

 

Jeg har skutt X tresifret antall gjess i mitt liv, og synes godt folk kan legge blybruken til side nå.

 

Til trådstarter: Du kan bruke vismuth osv inntil 30 m hold forutsatt du finner en patron med god hastighet, helst oppunder 400 m/s, eller iallfall minst 380 m/s. Styr unna BB, bruk helst str norsk 4 for god og tett sverm.

 

Du vil likevel føle deg tryggere og bedre rustet med wolfram-ammo som Hevi-Shot ol, de har høyere egenvekt enn bly, og spytter lett ut en ladning på 32-36 gram i godt over 400 m/s.

 

Til sistnevnte type ammo bør du ikke bruke trangere choke enn halv, gjerne kvart, fordi disse haglene samler svermene veldig tett.

Link to comment
Share on other sites

Snakka med en eldre kar her i begynnelsen av uka. Han fortalte om at en kamerat av han hadde kjøpt et enormt godst i sverige på 70tallet. Der var det mye gås. Xgodseieren hadde 10 år med jaktrett etter salget, og nordmennene hadde vært med han på gåsejakt. Fortalte at de skjøt med bb hagl og fikk ned en og annen gås, mens svensken klappa ned den ene gåsa etter andre. Til slutt hadde de spurt om hva fan han skjøt med, og han tok da frem gyttorps røda nr 8!!!!!! :shock:

Fortalte at han hadde brukt dette de siste 10 åra, og mente dette var det beste man kunne by gåsa på. Hører til historien at dette var bly, men alikevel......

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har ei pakke med gyttorp her hvor det står 7 og at det er 2.5mm. Tror svenskene gjorde om på nummrene sine og gikk over til us en gang på reisen :shock: Ihvertfall så hører det til i min historie at den svenske godseieren brukte meget små hagl på gåsa, ikke 4,2 mm. Forøvrig enig i at små hagl ikke trenger lettere/lengere inn enn grøvre hagl.

Link to comment
Share on other sites

min erfaring er at haglene slår myr lengre inn i gåsa med småe hagl end de store.

Her kan jeg ikke være enig med deg, og elementær fysikk tilsier at du tar feil. :wink:

Det er nok det ekstra antall hagl i skrotten som fører til bedre "drepert".

 

kan ikke du vere enig med meg om mine erfaringer? :P

kan du referere til formel på elementær fysikk som tilsier at store hagl trenger bedre gjenom fjærdrakten til gåsa? :mrgreen:

 

Selfølgelig kan det ha med ladninga på patronen som utgjør mest på både småe og store hagl. Men med rotweil magnum i 12/76 fikk jeg bedre inntrenging på 6 hagl end nr 2.. I mi hagle på mine gås på mi øy :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

kan du referere til formel på elementær fysikk som tilsier at store hagl trenger bedre gjenom fjærdrakten til gåsa?
Bevegelsesenergien er ½m·v², og m=4ρπr³/3. Motstanden mot bevegelse er proporsjonal med tverrsnittsarealet, πr². Ergo øker forholdet mellom bevegelsesenergi (k·r³) og motstand (k·r²) med diameteren på haglet. Jo større hagl, desto mer energi (dybdevirkning) pr. inntrengningsmotstand. Forutsatt at halgmaterialet (ρ) er det samme.

 

Fornøyd nå?

 

 

Ellers tror jeg det er lurt™ å høre på Ranger, han har skutt mange gås. Dessuten samsvarer erfaringene og tipsene hans med mine ;)

Link to comment
Share on other sites

står forøvrig ingenting om gjenomtregning av gåsfjær i den formelen, kun om anslagsverdi. (ikke fornøyd) :lol:

eller funker denne formelen på alle undelag? så du kan regne ut hvordan gjennomtregning til kula til en 30-06 blir i vann kontra en pil skutt med bue? kula til 30-06n ville nokk hatt de beste forutsetingene? men har den det?

det jeg vill frem til er at jeg tror det ikke bare er anslagsverdi som teller når man skal ijenom noe. man må ha noe som er paselig til og trenge gjennom. :mrgreen:

 

tipper ranger vet hva han prater om her, som i andre tråder. Men han kan ikke si at han ikke er enig i mine erfaringer? :lol: for mine erfaringer er mine :D

 

sier ikke jeg har skutt flere gås, men jeg har skut såpass mange hundre gås at jeg vet hvilken amo jeg liker best. og som sakt så har jeg testskutt på døde gås, og da ble jeg vertfal sikker på hva jeg kommer til og ladde børsa med på grågås:)

men for al del, slug har vel enda bedre anslagsverdi, så da kan vi jo bare være enige om at den er best :wink:

Link to comment
Share on other sites

He he, så lenge du har trua på en haglstørrelse, du skyter på riktig hold, det funker, og gåsa detter, så er det vel greit? :D

 

Jeg tror Kaos™ spiller inn også, på den måten at ingen situasjon, ingen fugl, ingen hold, ingen antall fjær, ingen skuddvinkler, ingen hastighet ved treff (kan fortsette i det uendelige) osv er like.

 

Tro på dine erfaringer du, så lenge de funker for deg. :wink: Når fjær bremser hagl, så bremses nok de små i størst grad. Jeg tror ikke at hagl som er 1mm mindre lettere finner en vei mellom fjær og dun, og beholder større fart. Masse (tyngde) har større betydning enn tverrsnitt på hagl her tror jeg, men der kan vi vel utfordre de som kan fysikken bedre enn jeg. Men jeg er redd det kan komme en ny utredning fra Sako 30-06! :D

 

Men en ting er vi nok enig i; det kan være mer effektivt å få inn et skudd skrått bakfra enn skudd skrått forfra (ser bort fra treff i hals/hode) for å få uansett type hagl til å trenge inn mellom dekkfjæra.

Link to comment
Share on other sites

man ma kjenne sine, begrensninger og egenskaper, uansett vilke skudd, jag har jakta efektift med leirdueskudd også :)

det med gjennomtregningen i fjæra med småe og store hagl, trodde jeg også, helt til jeg testa det, med fabrikkladda rotweil bly 12/76..

 

menmen.. han får si va han vill:D men overbevise meg, ikke fan :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

står forøvrig ingenting om gjenomtregning av gåsfjær i den formelen
Du ba om en elementær formel, og det fikk du. Skal man modellere gåsefjær, blir det ingen elementær formel. Men at motstand mot gjennomtrengning er proporsjonal med tverrsnittarealet (gitt kuleform), det gjelder uansett om du skal trenge gjennom gåsefjær eller noe annet.
funker denne formelen på alle undelag
I prinsippet, ja. Men den forutsetter at prosjektilet er kuleformet, som f.eks. et hagl er. Den funker ikke på prosjektiler av ulik form (riflekuler kontra piler) eller av ulikt materiale (bly kontra stål kontra pilskaft).
jeg er redd det kan komme en ny utredning fra Sako 30-06
Ingen fare. Jeg lekte meg litt med PCB, BC for kuleformet prosjektil samt tetthet for ulike haglmaterialer her i begynnelsen av blyforbudet, men jeg skal spare deg for tabellene. Hvis jeg husker rett var konklusjonen at med bly som referanse ville to nummer større stålhagl være omtrent like gode ut til ca. 20-25 meter, mens ett nummer mindre HS var minst like godt ut til 35 meter og overlegent derfra og ut. Med tettere dekning på kjøpet.

 

Siden jeg i blytida brukte norsk #4/US5 i nedre og norsk 2-3/US 3-4 i øvre med godt resultat endte jeg opp med å bestemme meg for 35g HS eller HD på gåsa. US6 i nedre og US4 i øvre. Det har gitt gjennomskyting på 30-35 meter og knall&fall hvis skuddet har vært OK. Lengre hold bør man ikke skyte på. Får man gåsa på 15-knapt 20 meter, detter den nok for det meste hvis skuddet sitter riktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...